bazarnews

کد خبر: ۵۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
رئیس پلیس فتا سمنان از شناسایی و دستگیری متهم سایبری که با انتشار تصاویر خصوصی و مطالب غیرواقعی در شبکه اجتماعی تلگرام باعث مزاحمت اینترنتی و هتک حیثیت شاکی پرونده شده بود، خبر داد.
سرهنگ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان سمنان درتشریح این پرونده به خبرنگار ما گفت: در پی مراجعه فردی از شهروندان به پلیس فتا مرکز استان مبنی بر مزاحمت تلگرامی و هتک حیثیت در شبکه اجتماعی تلگرام، در این راستا پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضائی تشکیل و با ثبت اظهارات شاکی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

در ادامه وی افزود: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس مشخص شد متهم با استفاده از بستر شبکه اجتماعی تلگرام با ارسال پیام مبادرت به مزاحمت و هتک حیثیت شاکی پرونده درفضای مجازی کرده است.

این مقام مسئول ‌در ادامه از شناسایی متهم خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع، پس از انجام اقدامات پلیسی توسط کارشناسان خبره مبارزه با جرایم سایبری و با بررسی ادله ارائه شده توسط شاکی و طبق مستندات جمع‌آوری گردیده، متهم شناسایی و طبق دستور مقام محترم قضایی در این پلیس حضور یافت.

سرهنگ صادقی بیان داشت: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه مزاحمت برای شاکی پرونده شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری گردیده لب به سخن گشود و به بزه ارتکابی اعتراف نمود و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی بیان داشت.

رئیس پلیس فتا سمنان با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد با انتقام‌جویی در فضای سایبر به دنبال جبران شکست‌ها و ناکامی‌های خود هستند، گفت: قطعا این‌گونه رفتار نه تنها مشکلاتآنها را مرتفع نمی‌کند بلکه وضعیت آنها را سخت‌تر می‌نماید و فضای مجازی محل مناسبی برای انتقام گیری نمی باشد قابل ذکر است پلیس فتا با کلیه مجرمین سایبر که با سوء استفاده از فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی سایر کاربران نمایند برخورد لازم را خواهد داشت.

وی در راستای ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران و آشنایی بیشتر با قوانین موضوعه علی‌الخصوص قانون جرایم رایانه‌ای اظهار کرد: طبق ماده۷۴۴ قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این مقام سایبری ادامه داد: بر اساس قانون تمامی داده‌ها و اطلاعات افراد در فضای مجازی مورد حمایت قانون‌گذار بوده و کسانی که با هر انگیزه‌ای نسبت به هتک حیثیت افراد اقدام می‌نمایند، از پاسخ قانون‌گذار در امان نبوده و به مجازات قانونی مربوطه خواهند رسید تا از این طریق حقوق شهروندی افراد، از تعرض مصون بماند.

در خاتمه رئیس پلیس فتا استان سمنان به کاربران فضای مجازی هشدار داد: فضای مجازی یک فضای اشتراکی است وبرای اینکه کاربران ازسوء استفاده افراد سودجو در امان باشند به هیچ عنوان نمی بایست اطلاعات شخصی و ارزشمند خود را منتشر کنند.

شایان ذکر است، پلیس فتا به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و همچنین استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی و یا Cyberpolice@ در کلیه شبکه‌های اجتماعی داخلی با ما در میان بگذارند.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: