bazarnews

کد خبر: ۵۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
بازارنیوز از سنگ پا گزارش می‌دهد؛
در فضای مجازی کاربران منتقد دولت ها، با ارائه آمار واردات و مقایسه آن با نیاز‌های اساسی کشور، سعی بر نشان دادن ناتوانی دولت وقت در اداره امور دارند. اما آنچه ما را بر این داشت که گزارشی درباره سنگ پا بنویسیم، خبر‌های عجیب و غریبی پیرامون آن بود که در چند وقت اخیر ذهن‌ها را به سمت این سنگ آتشفشانی متمرکز کرد.

گروه بازرگانی بازارنیوز: از قدیم می‌گویند از کوزه همان تراود که در اوست. سنگ پا از مواردی در اقتصاد و بازرگانی کشور ماست که تقریبا هر سال خبری درباره واردات این سنگ آذرین در فضای خبری کشور و در این چند سال اخیر در فضای مجازی جنجال به پا می‌کند که البته هنوز این شی مخلخل از رو نرفته است.
در فضای مجازی کاربران منتقد دولت ها، با ارائه آمار واردات و مقایسه آن با نیاز‌های اساسی کشور، سعی بر نشان دادن ناتوانی دولت وقت در اداره امور دارند.
اما آنچه ما را بر این داشت که گزارشی درباره سنگ پا بنویسیم، خبر‌های عجیب و غریبی پیرامون آن بود که در چند وقت اخیر ذهن‌ها را به سمت این سنگ آتشفشانی متمرکز کرد.
 
سنگ پا فقط برای پاشنه پایتان نیست!
اما قبل از پرداختن به اصل موضوع گزارش، مقدماتی درباره سنگ پا را ارائه می‌دهیم:
سنگ پا، برخلاف تصور عوامانه‌ای که وجود دارد، فقط یک سنگ زبر برای از بین بردن پوست مرده در پاشنه پا و آرنج دستان نیست. کاربرد‌های مختلفی برای سنگ پا وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جداکننده پرز لباس، استفاده در دستگاه‌های تصفیه آب و همچنین استفاده در صنعت چوب بری به عنوان ساینده اشاره کرد. علاوه بر این، فواید پزشکی متعددی هم برای سنگ پا نوشته شده که بیان آن در این گزارش، کج سلیقگی است.
یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ پا در کشور در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، مصارفی چون استفاده در آبنمای تزئینی،بلوک سازی،شیب بندی و کف پوشی ساختمان را برای این سنگ در ابعاد مختلف برشمارد که اینها ممکن است از دلایل واردات سنگ پا باشد.
سنگ پا نوعی سنگ آذرین حاصل از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی است. سنگ پا از انواع پوکه‌های معدنی است که در صنعت بسیار پرکاربرد است.
 
چین،بیشترین صادرکننده سنگ پا به ایران
 آنچه که همیشه باعث جنجال بر سر سنگ پا شده، میزان واردات آن است. طبق آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات سنگ پا در دوازده ماهه سال ۱۳۹۷ معادل ۲۲ هزار و ۴۱۷ دلار (به دلیل نوسان نرخ ارز از بیان حجم ریالی آن خودداری می‌کنیم) و مقدار وزنی آن نیز برابر با ۱۴ هزار و ۳ کیلو گرم بوده است.
واردات سنگ پا از سه کشور چین، ترکیه و هند انجام شده که چین بیشترین و هند کمترین سهم را در این واردات داشته اند. جالبی این آمار این است که کشور چهارمی در این فهرست دیده نمی‌شود.
 
سنگ پا از رو نمی‌رود/بررسی میزان واردات و صادرات سنگ پا
 
صادراتمان 6 برابر وارداتمان است
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، میزان صادرات این محصول توسط کشور خودمان است. طبق آنچه که آمار گمرک می‌گوید، میزان صادرات سنگ پا در دوازده ماهه سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۳۴ هزار و ۶۵۳ دلار (به دلیل نوسان نرخ ارز از بیان حجم ریالی آن خودداری می‌کنیم) بوده است. یعنی حدودا ۶ برابر آنچه که وارد کردیم، صادرات شده است. کشور‌های مقصد صادرات سنگ پای ایران هم، کشور‌های عراق، آلمان، افغانستان، کویت، آذربایجان، هلند و قطر است.
 
سنگ پا از رو نمی‌رود/بررسی میزان واردات و صادرات سنگ پا
 
شبهات زیادی مطرح است
هرچند ۲۲ هزار دلار رقم زیادی برای واردات نیست، اما چند سوال وجود داردکه پاسخ آن‌ها هنوز مشخص نیست:
سوال این است که ما که کشوری تولید کننده در زمینه سنگ پا هستیم، و میزان صادراتمان نسبت به واردات ۶ برابر است، چرا باید بیش از ۲۲ هزار دلار را در شرایطی که کشور به یک دلاری هم نیاز دارد، صرف واردات وسیله‌ای که خودمان صادرکننده آن هستیم، کنیم؟ چرا بانک مرکزی برای این کالا ارز اختصاص داده است؟
چرا باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، که هم مسئول ثبت سفارش واردکنندگان و هم ملجا تولید کنندگان است، بی توجه به توانایی تولید داخلی، اجازه ثبت سفارش اقلام غیر ضروری که مشابه داخل دارد را بدهد؟
آیا رانت و امضا‌های طلایی پشت این واردات وجود دارد؟
 
سنگ پا،نمی‌تواند پوشش قاچاق باشد
البته بحثی هم یاسر جبرائیلی، تحلیلگر اقتصادی در این باره مطرح کرده است. او گفته این آمار، یک پوشش برای قاچاق است. یعنی کالا یا کالا‌هایی با کد تعرفه سنگ پا وارد کشور شده اند که اساسا سنگ پا نبودند.
این مطلب خیلی نمی‌تواند صحیح باشد، زیرا رقم ۲۲ هزار دلار برای یک قاچاقچی، رقم ناچیز و غیرقابل باور است و برای او  صرفه اقتصادی ندارد که در مدت یک سال، ریسک قاچاق را برای ۲۲ هزار دلار بپذیرد.

در پایان، آنچه که می‌توان نتیجه گرفت این است که پرداختن به واردات سنگ پا اول از همه یک پروپاگاندای رسانه‌ای برای تخریب جناح‌های سیاسی است تا اذهان عمومی را نسبت به اداره کننده مملکت، بی اعتماد و خدشه دار کند. از طرفی اهمال وزارت صمت در ارائه مجوز به کالا‌های غیر اساسی و بانک مرکزی در تخصیص ارز به این اقلام وارداتی، در این موضوع نمایان است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: