bazarnews

کد خبر: ۵۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
بازارنیوز گزارش می دهد:
طبق آماری که در سال 1393 توسط یکی از نمایندگان مجلس اعلام شد،سیگار مارلبرو مصرف بالای 7 میلیارد نخ در کشور دارد که جزو محبوب ترین سیگارها به شمار می رود.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: یکی از معضلات اصلی جوامع بشری مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار است. ماده اعتیادآوری که چهره زشت حقیقیش در نگاه مردم جهان تقریبا تغییر کرده و به یک عادت اجتماعی تبدیل شده است که گاها سیگار کشیدن در برخی جوامع نشان از لاکچری بودن دارد.

در زیر به بررسی قیمت سیگار در چند کشور دنیا و در کشور خودمان می‌پردازیم:

استرالیا، مدال طلای گرانی سیگار

استرالیا گرانترین کشور جهان است که در آن می‌توانید سیگاری باشید. قیمت  یک بسته سیگار در این کشور حدود ۲۰ دلار آمریکا (۲۳۴ هزار تومان) است.

کشور همسایه استرالیا، یعنی نیوزیلند هم وضعیت تقریبا مشابهی با استرالیا دارد. یک بسته‌ی ۲۰ تایی سیگار مارلبرو در نیوزلند بالاتر از  ۱۸ دلار آمریکا (۲۱۰ هزارتومان) قیمت دارد و بسیار گران قیمت است.

بر طبق آماری که سایت Numbeo  از قیمت سیگار مارلبرو منتشر کرده است، ایرلند و نروژبا قیمتی معادل ۱۳ دلار و 31 سنت آمریکا (۱۵۲ هزار تومان) رتبه مشترک سوم را بر عهده دارند


امریکا جای آلمان را گرفت

در حالی که گرانترین کشور‌ها در رتبه بندی قیمت، از سال ۲۰۱۸ به همین شکل باقی مانده بودند، اما تنها تغییر این رتبه بندی، سبقت امریکا از آلمان است. یک بسته سیگار امریکایی مارلبرو در آلمان، حدودا ۷ دلار و ۱۱ سنت (۸۳ هزارتومان) قیمت دارد درحالی که این نوع سیگار در کشور تولید کننده‌اش، با اختلاف اندکی نسبت به آلمان گران‌تر است. قیمت یک بسته سیگار در آمریکا برابر با ۷ دلار و ۴۴ سنت (۸۷ هزارتومان) است.

انگلیسی‌ها که در سال ۲۰۱۷ در همین رده بندی، بالاتر از ایرلند، رتبه نخست گران‌ترین قیمت سیگار را داشتند، در سال ۲۰۱۹ به رده پنجم سقوط کردند. قیمت یک بسته سیگار در انگلیس معادل ۱۲ دلار و ۹ سنت (۱۴۲ هزارتومان) است.



ایران هجدهمین کشور گران آسیایی

طبق آماری که سایت معتبر Numbeo  از قیمت سیگار مارلبرو در کشور‌های آسیایی منتشر کرده است، ایران با قیمتی معادل ۳ دلار و ۱۷ سنت (۳۷ هزار تومان) در رتبه هجدهم گران‌ترین کشور‌های آسیایی قرار دارد. این قیمت ۳۷ هزار تومان  البته در کشور تقریبی است، چون از طرفی سیگار‌های تقلبی به دلیل قاچاق بسیار زیاد در بازار ایران به وفور وجود دارد و از طرفی هم به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور، قیمت سیگار هم دستخوش تغییر می‌شود.
استرالیا گران ترین «سیگار» جهان را دارد/ایران، هجدهمین کشور گران آسیایی+اینفوگرافیک
 
استرالیا گران ترین «سیگار» جهان را دارد/ایران، هجدهمین کشور گران آسیایی
 
مارلبرو که سیگاری محبوب و تقریبا لاکچری بین ایرانی‌ها شناخته می‌شود، به دلیل این که شرکت تولید کننده آن ماهیت صهیونیستی دارد، اجازه فعالیت در کشور و همچنین واردات رسمی را ندارد. در نتیجه همه سیگار‌های مارلبرو که در بازار ایران موجود است، قاچاق محسوب می‌شود. طبق آماری که سال ۹۳ توسط حسین طلا،نماینده وقت مجلس شورای اسلامی منتشر شد میزان مصرف سیگار مارلبرو در کشور بیش از ۷ میلیارد نخ در سال است.

این سیگار‌های قاچاق هم، چون هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد، مشخص نیست که اصل هستند یا تقلبی از همین رو، قیمت سیگار مارلبرو در کشور از بسته‌ای حدودا ۲۱ هزار تومان شروع شده و تا حدود ۵۰ هزارتومان می‌رسد.



حسادت استرالیایی‌ها به سیگاری‌های پاکستان

احتمالاً افراد سیگاری در استرالیا و نیوزلند با حسادت به آمار پاکستان نگاه می‌کنند. ارزان‌ترین سیگار مارلبرو در جهان با قیمتی حدود یک دلار، متعلق به پاکستان است. پاکستان که طبق آمار منتشره در سال ۲۰۱۴ رتبه ۹۹ در بین کشور‌های پرمصرف سیگار را دارا بود، طبق پیش بینی‌ها به دلیل ارزان بودن سیگار در این کشور، طی حدود ۴۰ سال آینده به‌ای رتبه اول این دسته بندی خواهد رسید.



مالیات بر دخانیات، لازمه کنترل مصرف

یکی از پردرآمد‌ترین مالیات‌ها در دنیا، مالیات بر دخانیات است. از آنجا که این کالا، مصرف اساسی همه افراد جامعه نیست و همچنین مصرف آن ضرر‌های شخصی، اجتماعی و بهداشت عمومی همراه دارد، میلیون‌ها نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات دچار بیماری‌های فراوان از جمله انواع سرطان‌ها می‌شوند که هزینه‌های درمان آن‌ها برای کشور بسیار سنگین است. یکی از راه‌های کاهش مصرف، افزایش قیمت آن است. یکی از روش‌ها برای افزایش قیمت که هم کارآمد باشد و هم سودی داشته باشد مالیات است.

در کشور‌های پیشرفته، یکی از پایه‌های سنگین مالیات، همین مالیات بر دخانیات است که باعث افزایش قیمت سیگار و در نتیجه مصرف کمتر آن می‌شود.

تعرفه بالای وارداتی؛ واجب فراموش شده

همچنین راه حل دیگر، افزایش تعرفه وارداتی برای واردات این بمب اتم سرطان است. یکی از دلایل ارزانی سیگار در کشور ما پایین بودن تعرفه وارداتی است. سیگار‌های داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و اقبال عمومی به سمت سیگار‌های وارداتی است. سیگار‌هایی هم که وارد می‌شوند عموما قاچاق هستند و آن‌هایی هم که به صورت رسمی وارد می‌شوند تعرفه وارداتی بسیار پایینی دارند.

این عوامل باعث شده قیمت سیگار در کشور پایین باشد  که نتیجه آن دسترسی راحت و سریع همه افراد به این سم مهلک است. به گونه‌ای که طبق آمار‌های رسمی کشور، هر روز سن شروع اعتیاد به سیگار در کشور پایین‌تر می‌آید؛ لذا نیاز است نهاد‌های مربوط تدبیری برای این موضوع بی اندیشند.
 
در زیر اینفوگرافیک قیمت چند کشور منتخب در دنیا را ملاحظه می کنید:
تعرفه بالای وارداتی؛واجب فراموش شده برای واردات سیگار/ایران، هجدهمین کشور گران آسیایی+اینفوگرافیک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: