bazarnews

کد خبر: ۵۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
با صدای بلند و شمرده شمرده کار خود را شروع و جملاتی را بیان می‌کند؛ جملاتی که داماد هم عیناً آن را تکرار می‌کند: «به نام نامی یزدان، تو را من برگزیدم...».
درست شبیه مراسم عقد ازدواج مسیحیان در کلیسا که پدر روحانی ما بین عروس و داماد است و در پایان قرائت متن، دختر و پسر را زن و شوهر اعلام می‌کند. دفاتر یا بهتر بگوییم سالن‌های اجرای این‌گونه مراسم که از آن به عنوان دفاتر لاکچری عقد یاد می‌شود، ادعا می‌کند عقد کاملاً شرعی بوده و به ثبت می‌رسد. فقط به جای قرائت متن عربی، به دلیل بیگانه بودن با زبان، همان متن با شعر و ادبیات خوانده می‌شود، اما تخلف کاملاً مشهود است و این‌گونه دفاتر بدون ثبت کد سردفتری غیرمجاز محسوب می‌شوند، موضوعی که باعث شد کانون سردفتران ازدواج و طلاق از مؤسسان این دفاتر غیرمجاز شکایت کنند.

داستان عقد آریایی از اینستاگرام شروع شد. بعدتر فیلم‌های زیادی در فضای مجازی از این نوع عقد منتشر شد.

شکل اجرای این مراسم دقیقاً شبیه مراسم عقد ازدواج مسیحیان در کلیساست. پدر روحانی که مابین عروس و داماد قرار می‌گیرد، کتابی در دست دارد و جملاتی را از روی آن می‌خواند و عروس و داماد هم رو در روی هم آن را تکرار می‌کنند و در پایان هم آن‌ها را زن و شوهر اعلام می‌کند.

ادعای دفاتر عقد آریایی

اما مؤسسات، دفاتر و سالن‌های برگزاری این مراسم بدون مجوز از کانون سردفتران یا صنف تالاردار‌ها فعالیت دارند. برخی از آن‌ها ادعا دارند عقد شرعی را انجام می‌دهند و ازدواج را به ثبت می‌رسانند، فقط به جای قرائت متن عربی، ترجمه آن عقد را به همراه اشعار حافظ و مثنوی مولانا اجرا می‌کنند. اما این نوع عقد قانونی نیست؛ کانون سردفتران ازدواج و طلاق از مؤسسان دفاتر غیرمجاز شکایت کرده است. علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، درباره گسترش دفاتر ازدواج و طلاق‌های غیررسمی و با نما‌های شبیه به کلیسا در برخی شهر‌ها اظهار کرد: دریافت مجوز دفاتر ازدواج و طلاق محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی دارد و به همین دلیل اخیراً شاهد هستیم افرادی اقدام به تأسیس دفاتر غیرقانونی ازدواج و طلاق با عنوان «دفتر ازدواج شیک» کرده‌اند که هیچ مجوز قانونی ندارند. وی گفته است: در دفاتر رسمی ازدواج باید مسائلی مانند حجاب اسلامی و پخش موسیقی رعایت شود، همچنین دفاتر رسمی ازدواج مجاز به تبلیغات نیستند، اما اخیراً مشاهده شده است افرادی اقدام به تأسیس دفاتر غیرمجاز ازدواج کرده‌اند که در این دفاتر مراسم عقد به صورت مختلط برگزار می‌شود و مسائل شرعی در این اماکن رعایت نمی‌شود. رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: در تهران نزدیک به ۳۰دفتر غیرمجاز ازدواج تأسیس شده است و در شهر‌هایی مانند مشهد، شیراز، اصفهان و کرج نیز گزارش تأسیس این‌گونه دفاتر را دریافت کرده‌ایم که با اقدامات انجام شده تمام دفاتر غیرمجاز در کرج پلمب شدند. مظفری بیان کرد: کانون سردفتران ازدواج و طلاق از مؤسسان دفاتر غیرمجاز شکایت کرده است که پرونده در شعبه ۸ بازپرسی دادسرای سعادت‌آباد با عنوان اتهامی جعل عنوان در حال رسیدگی است.

هشدار به زوج‌ها

او در رابطه با رواج مراسم عقد ایرانی در بین زوج‌های جوان تأکید کرد: ما در قانون و شرع چیزی به نام عقد آریایی نداریم و دفاتری که این مراسم را اجرا می‌کنند، غیرمجاز هستند.. رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق می‌گوید: عقدی که در دفاتر ازدواج غیرمجاز انجام می‌شود در هیچ جا ثبت نمی‌شود و در آینده برای زوجین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: