bazarnews

کد خبر: ۵۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
افزایش قدرت دلار برای آمریکایی‌ها مزایایی، چون واردات ارزان‌تر و معایبی مثل صادرات کم ارزش‌تر دارد. این باعث شده که افرادی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انتقادات بسیاری را به دلار قدرتمند وارد کنند. در هفته‌های گذشته ترامپ گفت که از سیاست فدرال رزرو برای تضعیف دلار حمایت می‌کند، زیرا این امر به شرکت‌های آمریکایی که در خارج از کشور تجارت می‌کنند، کمک می‌کند.

گروه بین الملل بازارنیوز: در چند وقت گذشته،دلار آمریکا تقریبا قوی‌تر از همیشه تاریخ شده است. همانطور که در شاخص‌های مبادله‌ای معاملاتی دلار مشاهده می‌شود که این ارز، از ارز سایر شرکای اصلی تجارت امریکا و همچنین سایر ارز‌های اصلی در دنیا، بالاتر قرار دارد.
 
بازگشت به قدرت دهه 1960

دلار در دهه ۱۹۶۰ قویترین دهه خود را داشت، اما اخیراً نیز رشد ارزش قابل توجهی کسب کرده است. این بازگشت به اوج، پس از ضرر در بحران مالی بود سال ۲۰۰۹ است که زمان ۱۰ سال زمان کوتاهی برای به اوج رسیدن است. در این ۱۰ سال، ارزش دلار ۲۵ درصد افزایش یافته است. در حالی که، به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ که یک نفر با یک پوند انگلیس می‌توانست تقریبا دو دلار آمریکا خریداری کند، این نرخ اکنون یک پوند در برابر ۱.۲ دلار امریکا است.
یورو نیز در برابر دلار تضعیف شد. یک یورو در ابتدای سال ۲۰۰۷، ۱.۳۳ دلار ارزش داشت و اکنون فقط ۱.۱۲ دلار آمریکا قیمت دارد.
 
ترامپ مخالف افزایش ارزش دلار
افزایش قدرت دلار برای آمریکایی‌ها مزایایی، چون واردات ارزان‌تر و معایبی مثل صادرات کم ارزش‌تر دارد. این باعث شده که افرادی از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انتقادات بسیاری را به دلار قدرتمند وارد کنند. در هفته‌های گذشته ترامپ گفت که از سیاست فدرال رزرو برای تضعیف دلار حمایت می‌کند، زیرا این امر به شرکت‌های آمریکایی که در خارج از کشور تجارت می‌کنند، کمک می‌کند. در حال حاضر، با توجه به رشد ارزش دلار، مشاغلی که باید درآمد خارجی را به دلار تبدیل کنند، کمتر می‌شوند و به همین دلیل شرکت‌ها رقابت کمتری با یکدیگر دارند.
 
بانک مرکزی چین متهم است
ترامپ تقویت دلار را مقصر اصلی بالا رفتن نرخ بهره فدرال با وجود صفر ماندن رشد این نرخ در اروپا دانست. نرخ نابرابر در حقیقت یکی از مهمترین معیار‌ها برای سرمایه گذاران برای انتقال دارایی‌ها به ایالات متحده است. هرچه تعداد بیشتری از مردم دلار خریداری کنند، تقاضا برای این ارز افزایش می‌یابد و باعث تقویت آن می‌شود.
به عنوان مثال، بانک مرکزی چین متهم شده است که ارزش پول خود را به صورت مصنوعی کم نگه دارد تا صادرات در این کشور رونق بسیار داشته باشد و جنس چینی در بازار جهانی از قیمت تمام شده پایین تری نسبت به اجناس مشابه تولیدی در کشور‌های دیگر داشته باشد.

البته، ترامپ در گذشته، به دلیل نرخ بهره خوب و فرصتی برای سودآوری از دلار قدرتمند، سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی را به سمت ایالات متحده جذب کرده بود.
 
برای شرکت های آمریکایی ارزش دلار را پایین می آوریم
فدرال رزرو، در آغاز ماه آگوست، پس از پایین آمدن نرخ بهره برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۵، گفت که آن‌ها می‌خواستند به شرکت‌های آمریکایی کمک کنند نه به دلیل دلار قدرتمند، بلکه برای تضعیف تقاضای جهانی و کند شدن اقتصاد. در حالی که نرخ بهره پایین‌تر می‌تواند به معنای دلار ضعیف‌تر و مزایای متعاقب آن در کوتاه مدت باشد. این را باید متذکر شد که مسابقه جهانی کاهش ارزش ارزها، فقط به آینده یک اقتصاد ضعیف آسیب می‌رساند.
 
اقتصادهای وارداتی کله پا می شوند
اقتصادی که مبنای آن واردات است و تولید در آن اقتصاد جایگاهی ندارد، با کاهش کاهش ارزش پول، دچار ضربه‌های سنگین می‌شود. کاهش ارزش پول، واردات را گران کرده و صادرات را رونق می‌بخشد. حال اگر کشوری تولید لازم برای تامین نیاز‌های داخلی خود و همچنین برای صادرات نداشته باشد و برای پر کردن خلل در بازارش نیاز به واردات داشته باشد، دست به کاهش ارزش پول ملی خود بزند، قطعا دچار بحران خواهد شد.
 
بحران بازار ایران در نتیجه سقوط ارزش ریال
برای نمونه، در کشور ما تقریبا چنین اتفاقی افتاد، با این تفاوت که کاهش ارزش ریال در برابر دلار امریکا، خودخواسته نبود و در نتیجه تحریم‌های سنگین بر علیه کشورمان رخ داد. با این وجود دیدیم که پس از افت به یکباره ارزش ریال، وضعیت بازار‌های داخلی به شدت متلاطم شد. زیرا اقتصاد ایران هم بر مینای تولید داخلی نبوده و به واردات وابسته است.
 
اینفوگرافیک رقابت دلار با ارزهای رایج جهانی را در زیر می‌بینید:
ترامپ مخالف افزایش قدرت دلار /کاهش ارزش پول ملی، بازار ایران را متلاطم کرد +اینفوگرافیک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: