bazarnews

کد خبر: ۵۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
ژاپن و کره جنوبی هنوز درگیر مشاجره تجاری‌ای هستند که استارت آن از ماه گذشته میلادی زده شد. اما آنچه در واقعیت وجود دارد،این مناقشه عقبه طولانی دارد و به سال 1910 برمی گردد.از آن سال میلادی، مصرف کنندگان کره ای یک تحریم بزرگ  علیه کالای ژاپنی اعمال کردند و پس از آن تاریخ کسی از اجناس ژاپنی استفاده نمی کرد

گروه بین الملل بازارنیوز: ژاپن و کره جنوبی هنوز درگیر مشاجره تجاری‌ای هستند که استارت آن از ماه گذشته میلادی زده شد. اما آنچه در واقعیت وجود دارد،این مناقشه عقبه طولانی دارد و به سال 1910 برمی گردد.از آن سال میلادی، مصرف کنندگان کره ای یک تحریم بزرگ  علیه کالای ژاپنی اعمال کردند و پس از آن تاریخ کسی از اجناس ژاپنی استفاده نمی کرد.این کار شهروندان کره ای،همچنین کره ای ها ژاپن را از لیست مقصد کالاهای ساخت خود نیز خارج کردند.

کره جنوبی دیگر به ژاپن نیاز ندارد

با نگاهی به توسعه تجارت صادراتی دو کشور ژاپن و کره، نگرش مطمئن کره ای ها در مقابل ژاپن قابل درک است. کره به دلیل صادرات اقتصادی مثبت خود به نقاط دیگر جهان، بسیار کمتر از گذشته به ژاپن وابستگی دارد.

در سال 1990 ، بیش از 20 درصد از صادرات کره به ژاپن هدایت شده بود، در حالی که این رقم در سال 2018 به کمتر از 5 درصد کاهش یافت. صادرات ژاپن به کره جنوبی با ثبات تر بوده است و بین 6 تا 8 درصد از حجم کل صادرات ژاپن را در بر می گیرد.

آغاز مناقشه شیمیایی

این مناقشه تجاری در اوایل ماه ژوئیه هنگامی آغاز شد که ژاپن صادرات مواد شیمیایی استراتژیک به کره جنوبی را محدود کرد.این مواد، مورد استفاده در ساخت دیودها و نیمه هادی هاست که در صنعت دیجیتال برای ساخت تراشه های رایانه ای در شرکت هایی نظیر سامسونگ و دیگر شرکت های مطرح کره ای در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد.این محدودیت باعث می شود صادرات کالاهایی که نیازمند تسریع در صادرات هستند،تا 90 روز زمان ببرد.

محدودیت های اعمال شده از سوی ژاپن و آنچه درباره انتقال مواد صادر شده به کره شمالی گفته و منتشر شد، خشم "مون جائه این"، رئیس جمهوری کره جنوبی را برانگیخت و او ضمن محکوم کردن این محدودیت ها، اقدامات ژاپن را چالشی جدی برای دولت خود خواند.

این محدویدت شاید در ظاهر خیلی مهم به نظر نیاید،اما در زمانه ای که ثانیه ها در فضای دیجیتال پر اهمیت است،دیر رسیدن مواد اولیه برای تولیدات دیجیتال یک عقب ماندگی از رقابت جهانی را در پی دارد.

کره جنوبی با خرید حدود ۵۴ میلیارد دلار کالاهای ژاپنی شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی و خودرو، سومین شریک بزرگ ژاپن است.

همه چیز به گذشته برمی‌گردد

آنچه که در پس پرده وجود دارد به سال های میانی قرن 20 و جنگ جهانی دوم باز می گردد. دادگاه عالی کره جنوبی اخیرا در حکمی اعلام کرده که شهروندان کره ای می‌توانند از ژاپن به دلیل سواستفاده جنسی از آنها در زمان اشغال کره توسط ژاپن  در جنگ جهانی دوم شکایت کنند.توکیو چنین ارتباطاتی را تکذیب کرد.

جنگ تجاری که امریکا در آن نیست! /بررسی جنگ تجاری کره جنوبی و ژاپن

ژاپن دیگر شریک تجاری کره جنوبی نیست

در هفته های گذشته،کره جنوبی در اقدامی،ژاپن را از لیست شرکای تجاری مورد اعتمادش خارج کرد.وزیر بازرگانی کره علت این اقدام را تخطی توکیو از اصول اولیه سیستم کنترل صادرات بین المللی اعلام کرد.طبق این اقتدام،شرکت های کره ای که محصولاتشان را به ژاپن صادر می کنند،باید اسناد محکم تر و بیشتری ارائه کنند.این اقدام باعث طولانی شدن روند دریافت مجوزها و در نتیجه طولانی شدن صادرات به ژاپن می شود.

هفته گذشته،سیکو،وزیر صنعت ژاپن در واکنش به حذف ژاپن از لیست شرکای تجاری مورد اعتماد کره جنوبی گفت که هنوز سئول توجیه قابل قبولی برای این کار ارائه نداده است.

جنگ تجاری که امریکا در آن نیست! /بررسی جنگ تجاری کره جنوبی و ژاپن

اما آنچه که مشخص است،مانند همه جنگ های تجاری، در این مورد نیز، لطمات اقتصادی، قبل از هر کشور دیگری، دامن ژاپن را می گیرد. قیمت مشترک برای همه عرضه کنندگان ژاپنی مواد شیمیایی سقوط کرده است و هیچ چشم انداز مثبتی در این رابطه به چشم نمی خورد.

 

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: