bazarnews

کد خبر: ۵۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
اوج حساسیت در رقابت بین 5 اعجوبه!
برای پیش بینی نتایج فینال عصر جدید، چند پارامتر را محور بررسی قرار دادیم تا در نهایت بتوانیم جمع بندی ای از برنده احتمالی داشته باشیم.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: برای پیش بینی نتایج فینال عصر جدید، چند پارامتر را محور بررسی قرار دادیم و سپس با توجه به ارزش و احتمال نزدیکی پارامتر های به واقعیت به آنها نمره ای اختصاص دادیم تا در نهایت بتوانیم جمع بندی ای از برنده احتمالی داشته باشیم. اگر چه این صرفا یک حدس از داده های فضای وب است و نمی توان همان را به طور قطع به فضای واقعی جامعه و نتیجه قطعی برنامه امشب اعلام نتایج عصر جدید منطبق کرد.

پارامترهای در نظر گرفته شده عبارت‌اند از:

  • میزان بازدید ویدیوهای مربوط به اجرای فینال شرکت کنندگان در آپارات
  • میزان جستجوی نام افراد در گوگل
  • میزان رای هر شرکت کننده در مرحله نیمه نهایی
  • وضعیت افراد در اینستاگرام
  • بررسی آماری میزان محتوای تولید شده مربوط به افراد در شبکه های اجتماعی (توییتر، فیسبوک و …)
  • اپلیکیشن روبیکا
  • سایر داده ها: اعم از نظرسنجی های سایت های معتبر و حجم تولید داده در وب

 

تعداد ویدیو در آپارات

آپارات مهم ترین شبکه اشتراک ویدیویی در بین فارسی زبانان و مرجع اول پاسخ گویی در حین جستجوی ویدیو فارسی در گوگل است. لذا کاربران عمدتا برای مشاهده فیلم اجرا ها، احتمالا به سراغ آپارات رفته اند. با این فرض، می توان انتظار داشت میزان بازدید ویدیو و به التبع آن تعداد ویدیوی مربوط به اجرای هر شرکت کننده اطلاعات خوبی درباره اینکه کاربران چقدر پیگیر اجرای وی بوده اند بدهد.

نتایج تعداد ویدیو های مربوط به اجرای شرکت کنندگان فینال عصر جدید در آپارات به صورت زیر است:

تعداد ویدیو مربوط به اجرای فینال شرکت کنندگان عصر جدید در آپارات
تعداد ویدیو مربوط به اجرای فینال شرکت کنندگان عصر جدید در آپارات

جستجو در گوگل

گوگل مهمترین موتور جستجوی دنیای وب است. اکثر کاربران داده های خود را از طریق گوگل در این انبار کاه پیدا می‌کنند. ابزار بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد گوگل ترندز (Google Trends) است. جایی که گوگل آرشیو کامل از از روند میزان سرچ یک کلید واژه را منتشر می کند و از طریق مقایسه این داده ها می توان تخمین خوبی از میزان پیگیری کاربران درباره کلید واژه مورد نظر به دست آورد.

ابتدا روند جستجوی نام شرکت کنندگان را با هم مقایسه کردیم:

میزان سرچ اسامی شرکت کنندگان عصر جدید
میزان سرچ اسامی شرکت کنندگان عصر جدید

نکته جالب سه موج موجود در جستجوی نام شرکت کنندگان است. موج اول مربوط به حین پخش اصلی برنامه در تاریخ ۲۸ مرداد است. این موج ساعاتی بعد و با گذشتن از نیمه شب فروکش می‌کند. موج دوم از صبح ۲۹ مرداد آغاز می شود. جایی که افرادی که احتمالا شب گذشته موفق به دیدن برنامه نشدند پیگیر اجرا ها هستند. موج سوم نیز مربوط به بازپخش اول برنامه است.

 

رای های قبلی

آرای قبلی حائیز اهمیت است؛ چرا که محبوبیت پیشین فرد در میان رای دهندگان عصر جدید را نشان می‌دهد. این داده به راحتی در صفحه ویکی‌پدیای عصر جدید موجود است:

جدول آرای پیشین شرکت کنندگان عصر جدید
جدول آرای پیشین شرکت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید – ویکیپدیا


بررسی اینستاگرام

اینستاگرام از دیگر شبکه های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد، به دو دلیل:

  • اول اینکه آمار تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام بسیار بالا و چشم‌گیر تر از سایر شبکه های اجتماعی است. طبق آخرین اعلام، اینستاگرام ۲۴ میلیون کاربر در ایران دارد. (اینجا)
  • اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی برای دست به دست شدن اخبار مربوط به اجرا های عصر جدید است. چرا که محوریت اینستاگرام انتشار ویدیو و تصویر است.

بر همین مبنا داده ای مهم را از اینستاگرام در مورد شرکت کنندگان مرحله پایانی عصر جدید مورد بررسی قرار دادیم:

تعداد فالوور ها:

هر چند ما ارزش بیشتری برای فالوور های افراد در روبیکا قائل هستیم (چرا که آنها را یک مرحله به رای دادن نزدیک تر میدانیم، در حالی که فالوور های اینستاگرام ممکن است صرفا برای زیر نظر گرفتن افراد آنها را دنبال کنند) اما با اینوجود، تعداد فالوور های اینستاگرام صفحه شخصی شرکت کنندگان می‌تواند داده خوبی برای مشخص شدن میزان محبوبیت آنها در میان کاربران فضای مجازی باشد.

تعداد فالوور های ایسنتاگرام شرت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید
تعداد فالوور های ایسنتاگرام شرت کنندگان مرحله نهایی عصر جدید

همانطور که ملاحظه می کنید پارسا خائف بیشترین میزان دنبال کننده در اینستاگرام را دارد و نسبت فالوور به فالووینگ های او عدد ۵۹۴ می‌باشد که از سایر شرکت کننده بیشتر است.

 

تحلیل شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از داده های موثر، تحلیل میزان بحث های شکل گرفته درباره شرکت کننده ها در سایر شبکه های اجتماعی است. برای این تحلیل به سراغ سایت buzzsumo رفتیم. فیسبوک و توییتر اصلی ترین هدف های این بررسی اند:

بررسی شبکه های اجتماعی
بررسی پست های شبکه های اجتماعی درباره فینال عصر جدید

همان طور که ملاحظه می‌شود، فاطمه عبادی به خاطر اجرای احساسی و دردمندانه خود توانسته مخاطبان بیشتری را در فیسبوک درگیر خود کند. از سوی دیگر وضعیت در توییتر متفاوت است. جایی که سعید فتحی روشن با اجرای شعبه بازی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. نکته دیگر حجم محتوای تولید شده درباره هر یک از شرکت کنندگان است. طبق نمودار زیر سعید فتحی روشن بیشترین میزان پست و محتوا را در سطح وب به خود اختصاص داده است. موضوعی که احتمالا مربوط به بحث درباره افشای حقه‌ها و ترفند های وی است.

میزان محتوای تولید شده در وب
میزان محتوای تولید شده در وب درباره هر یک از شرکت کنندگان فینال عصر جدید

 

بررسی اپلیکیشن روبیکا

روبیکا اسپانسر اصلی و اصلی ترین شیوه اخذ رای مخاطبان برنامه عصر جدید بوده است. هر یک از شرکت کنندگان در این اپلیکیشن یک صفحه اختصاصی نیز دارند که افراد می توانند آنها را از این طریق دنبال کنند. لذا با احتمال بسیار خوبی می توان میزان فالوور های صفحه هر شرکت کننده در روبیکا را معادل تعداد تقریبی هواداران پر و پا قرص آنها دانست. کسانی که حتما جزو رای دهندگان هستند (چون عضو اپلیکیشن شدند) و پیگیر اخبار مربوط به شرکت کننده مورد علاقه خود هم می باشند.

تعداد دنبال کنندگان صفحه شرکت کنندگان عصر جدید در روبیکا
تعداد دنبال کنندگان صفحه شرکت کنندگان فینال عصر جدید در روبیکا

طبق تصویر بالا، پارسا خائف با ۴۸.۹ هزار و خانم فاطمه عبادی با ۴۸.۵ هزار دنبال کننده محبوب ترین صفحه را میان شرکت کنندگان فینال عصر جدید دارند.

 

سایر داده ها

 

نظرسنجی های معتبر و محبوب:

در طی این چند روز، دو سایت معتبر و محبوب اقدام به انتشار نظرسنجی درباره برنده نهایی عصر جدید کرده اند.

اولین سایت، سایت باشگاه خبرنگاران جوان است که در قسمت نظرات خود از کاربران خواسته است برنده را پیش بینی کنند.

نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان
نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنده فینال عصر جدید

نتیجه تقریبی کامنت ها درباره برنده فینال عصر جدید به شرح زیر بود:

  1. پارسا خائف: ۴۰ نظر
  2. محمد زارع : ۴۰ نظر
  3. فاطمه عبادی: ۲۹ نظر
  4. دختران نینجا: ۲۷ نظر
  5. سعید فتحی روشن: ۸ نظر

دومین سایت مورد بررسی، سایت «آراوت» است که به صورت تخصصی در زمینه نظرسنجی و آمار فعالیت می‌کند (اینجا):

نظرسنجی آراوت
نظرسنجی آراوت درباره برنده فینال عصر جدید

داده های این سایت تا لحظه تنظیم این گزارش عبارت بودند از:

  1. محمد زارع : ۳۶.۵۹%
  2. فاطمه عبادی : ۲۶.۸۳%
  3. پارسا خائف : ۱۶.۲۶%
  4. سعید فتحی روشن : ۱۵.۴۷%
  5. دختران نینجا : ۴.۸۸%

جمع‌بندی:

در پایان اقدام به رده بندی کردن داده های موجود برای هر شرکت کننده کردیم. سپس به برخی از داده ها که ارزش بیشتری داشتند ضریب اختصاص دادیم.

در نهایت برآیند بررسی به صورت زیر شد:

چه کسی برنده عصر جدید است؟
جدول نهایی بررسی نتیجه احتمالی فینال عصر جدید

همان طور که ملاحظه می‌شود اختلاف فاحشی (بیش از ۲۰ نمره) میان داده ها برقرار نیست. اما با تقریب خوبی میتوان نفرات اول تا سوم (پارسا خائف، محمد زارع و فاطمه عبادی) را یکی از برگزیدگان دانست. با اینحال مجددا تاکید می‌کنیم، نتیجه حاصل در واقع بیانگر میزان محبوبیت شرکت کنندگان در میان کاربران فضای مجازی است و شاید انطباق کاملی با فضای واقعی جامعه نداشته باشد. این گزارش صرفا تلاشی بود برای استفاده از داده های آزاد برای تحلیل یک پدیده اجتماعی. اما برای اینکه بدانیم این داده ها چقدر نزدیک به واقعیت هستند، باید منتظر اعلام نتایج قطعی در برنامه امشب عصر جدید ماند…!

منبع : اوسینت

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: