bazarnews

کد خبر: ۵۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
انتقاد شدید راغفر به روند خصوصی سازی در کشور ؛
استاد دانشگاه الزهرا گفت :   خصوصی سازی  به اسم بهره وری و کاهش فساد صورت گرفت، دقیقا هردوی اینها قربانیان اصلی خصوصی سازی در ایران هستند. یعنی هم فساد گسترده شد و هم کارایی به شدت نازل شده است. تمام وعده هایی که به اسم خصوصی سازی در کشور داده شد همه اینها موفق نبود و به نتیجه نرسید. هیچ کس پرسش نمی کند که وعده هایی که داده شد به کجا رسید و چه کسانی مسئول هستند؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: حسین راغفر ، استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و اقتصاددان است. وی به عنوان پژوهشگر فقر شناخته می‌شود و در حوزه رفاه اجتماعی تالیفاتی دارد.در میان اقتصاددانان کشور ایران، حسین راغفر بیشترین پژوهش و تحقیقات را در زمینه شناخت ریشه‌های فقر و توزیع عادلانه درآمد و نیز در حوزه رفاه عمومی و اقتصاد رفاه داشته است.
وی دانش‌آموخته دانشگاه اسکس در نزدیکی شهر کولچستر، انگلستان است.راغفر در سال ۱۳۶۰ مدتی نیز رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود و جوان‌ترین رئیس در تاریخ این فدراسیون به شمار می‌آید.در زیر، قسمت سوم از مصاحبه وی درباره خصوصی سازی در ایران را می خوانید:
 

*بخش خصوصی در ایران کیست؟چیست؟

این کارشناس اقتصادی درباره فایده بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی گفت: بخش خصوصی چون سرمایه مال خودش است طبیعتا دلسوزتر است به منابع خودش. بنابراین از اتلافی که در بخش عمومی می تواند صورت بگیرد پرهیز خواهدکرد. اما بخش خصوصی در ایران کیست و چیست؟ بخش خصوصی مولد نداریم یا بسیار پرهزینه است فعالیت بخش خصوصی صنعتی ما.

وی افزود:  بسیاری از اینهایی که در پنجاه سال اخیر زحمات بسیار زیادی کشیدند در بخش تولید صنعتی امروز با مسائل بسیار گسترده روبرو هستند. البته این یک روند تاریخی بوده و علتش هم سلطه سرمایه های تجاری است. یعنی این تجار هستند که تصمیم می گیرند برای همه اقتصاد.  واردات یکی از محل های اصلی کسب درامد است و واردات ضد تولید است. در داخل همواره اینطور بوده است.

*باز شدن مرزها؛کشور را از صنعتی شدن بازداشت

راغفر از حرکت به سمت صنعتی شدن قبل از بازشدن مرزها صحبت کرد و اظهار داشت:بعد از جنگ تعداد زیادی واحدهای ریخته گری صنعتی در کشور درست شد که اینها می توانستند بنیان های صنعتی شدن کشور باشند. بلافاصله با بازکردن مرزها و برداشتن تعرفه ها بسیاری از این واحدها ورشکست شدند. بنابراین تولید کننده صنعتی که یک شخصیت ملی است در کشورما بیشترین آسیب را دیده است. در عوض دلالی و سوداگری و خرید و فروش زمین رونق گرفته است.

 

*زمین های دماوند عمومی،ولی به اسم خصوصی است!

راغفر گفت: الان در دماوند بخش قابل توجهی از زمین ها متعلق به عموم است ولی به اسم، خصوصی است که به اسامی مختلف اینها تصرف شده است. ما هیچ وقت نقش و سهم دستگاه قضا را در این بین فراموش نمی کنیم. دستگاه قضایی می تواند و می توانست تنظیم کننده رفتار سیاست گذار و قانون گذار باشد. اما ما هیچ وقت شاهد این مسئله نبودیم.

*هم فساد گسترده تر شد،هم کارایی نازل

راغفر ضمن طرح دو هدف اصلی خصوصی سازی،شکست کشورمان در این دو هدف را مطرح کرد و گفت:  خصوصی سازی  به اسم بهره وری و کاهش فساد صورت گرفت، دقیقا هردوی اینها قربانیان اصلی خصوصی سازی در ایران هستند. یعنی هم فساد گسترده شد و هم کارایی به شدت نازل شده است. تمام وعده هایی که به اسم خصوصی سازی در کشور داده شد همه اینها موفق نبود و به نتیجه نرسید. هیچ کس پرسش نمی کند که وعده هایی که داده شد به کجا رسید و چه کسانی مسئول هستند؟

*فولاد مبارکه هنوز خصوصی نیست!

راغفر از اشکال مختلف خصوصی سازی در کشور،فولاد مبارکه را مثال زد و گفت:خصوصی سازی شکل های مختلف به خود گرفت. بخشی از آن بنگاه های بزرگی بودند مثل فولاد مبارکه با سرمایه های عمومی. در طول جنگ با همه مصائبی که کشور روبه رو بود منابعی را صرفه جویی کردند و بنگاه هایی زدند به اسم فولاد مبارکه و بعد از جنگ این را خصوصی کردند. یعنی در واقع اختصاصیش کردند . هنوز این شرکت خصوصی نیست. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آنجا را دولت تعیین می کند و اصلا پاسخگو نیستند.

وی افزود:  زمانی که دولتی است، حداقل وزیر صنعت یا هرکسی باید پاسخگو باشد.به اینها می گویند بیایید پاسخ دهید می گویند ما بخش خصوصی هستیم اما به خاطر حضورشان همه جور منافعی را به جیب می زنند .

*دولت 15هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک کرد

راغفر از خودروسازان سخن گفت و اظهار داشت: اول امسال به خودروسازی ما 5/1 میلیارد دلار منابع دادند برای واردات قطعات خودرو. اینها را آورده و انبار کرده و 15 هزار میلیارد هم اخیرا  همین دولت فخیمه به آن کمک مالی کرده است و هر روز هم قیمت ها را به شدت افزایش دادند. مردم باید چه بکند؟ و از این بنگاه به اصطلاح خصوصی سازی شده که به غارت منابع مردم می پردازد و تعهداتش به سهولت نقض می شود به کی باید پناه ببرند؟   

 

*مردم شب می خوابند،صبح داراییشان از بین رفته است

سلب اعتماد مردم از مواردی بود که راغفر از آن به عنوان نتیجه کارهای دولت یاد کرد و گفت: یکی از اقداماتی که صورت گرفته، سلب مالکیت از مردم است. مردم صبح پا می شوند و می بینند بخش قابل توجهی از دارایی شان در اثر تورم از بین رفته است. خودرو گذاری که متعهد واگذاری خودرو شده پولش را هم گرفته، نقض تعهد می کند. دستگاه قضایی کجاست که از حقوق مردم در اینجا صیانت کند؟

وی افزود: بنابراین ما هم به اسم خصوصی واگذار کردیم اما هنوز مدیریت آن دولتی است و ضمنا هیچکسی هم پاسخگو نیست. پس نه مجلس و نه دولت حق ورود ندارند و می گویند اینها خصوصی است و بعد در خیلی از موارد از جمله همین فولاد مبارکه که ما می بینیم کارخانه را به اسم خصوصی سازی می دهند به بخش خصوصی ، اما در واقع  همه دوستان و آشنایان و صاحب قدرت هستند.

*همه جای دنیا این کار فساد است

این کارشناس اقتصادی گفت: از آن طرف هم هزینه هایش را دولتی نگه می داریم که یکی از آنها همین صندوق فولاد است و بعد هزینه های این گردن دولت است. باید چند سال بعد چندین هزار میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگی دولت پرداخت کند. همه جای دنیا اسم این کار فساد است. سوال اینجاست که دستگاه قضایی کجاست؟

*قرار بوده کارگران بیکار نشوند اما...

راغفر از حفظ مدیریت دولتی در موارد خصوصی شده سخن گفت و اظهار داشت: در بسیاری از این موارد انتقال صورت گرفته، در واقع مدیریت دولتی حفظ شده است. قرار بوده این کارخانه هایی که واگذار می شوند، کارگر های آنان بیکار نشوند و اگر قرار است کارگری بیکار شود، بالاخره باید روشن شود.

وی افزود: ما در خیلی از مواقع می بینیم اینکه یک کارخانه نساجی با قدمت خیلی زیاد و قبل از انقلاب که در حاشیه یکی از کلان شهرهای کشور بوده، خصوصی سازی می شود و الان وسط شهر است، 700 کارگر اینجا را بیکار کردند و بعد شروع می کنند آن را تغییر کاربری دادند

راغفر ادامه داد: بعد به جای نساجی که باید تولیدی بکند (که این به نفع همان تجاری است که قرار است واردات کنند، تمام سیاست ها در جهت منافع تجار است )و بعد اینجا شروع کنند به برج سازی، حالا زمین اینجا هم خیلی مرغوب باشد. یعنی فعالیت سوداگری روی زمین که یکی از اصلی ترین منابع درآمد برای صاحب قدرت در کشور بوده است.  نقش دستگاه قضایی در اینجا کجاست؟ حقوق مردم و اعتماد ملی کجاست؟ بزرگترین آسیبش به امنیت ملی می خورد.

800 میلیون دلار به یک جوان دادند،الان نیست!

راغفر از پرداخت 800 میلیون یورو به یک جوان برای شرکت هپکو صحبت کرد و گفت: وقتی که هپکو به اصطلاح خصوصی می شود و واگذار می شود، 800 میلیون یورو به یک جوانی می دهند. حالا باید دید که این جوان کیست؟ مثلا این جوان اقوام یکی از وزرای پرنفوذ است و بنابراین هم می رود از کشور و چندهزار میلیارد تومان هم از بانک ها وام می گیرد و همه را می گذارد و می روند.

وی ادامه داد:  بعدا مشکلاتش بر می خورد به کارگر ما که باید چندین ماه حقوق نگیرد و بعد مشکلاتی که به دنبالش حاصل می شود.

راغفر افزود: خب اینجا نقش کسانی است که در نظام تصمیم گیری نشستند، خودشان منتفع هستند. مجلس و دستگاه قضایی کجا بوده تا حالا؟ دولت کجا بوده؟ چرا این زمینه ها را تسهیل کرده است ؟ بانک با چه نفوذ و مجوزی این وام ها را داده است؟ بانک مرکزی چرا این تخصیص ارز را داده است؟ ملاحظه کنید که یک سیستم دارد کار می کند برای اینکه یک خیانتی صورت بگیرد. شما مطمئن باشید که یک شبکه ای در همین سیستم حضور دارد و منتفع است و سهم می گیرد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: