bazarnews

کد خبر: ۵۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
بازارنیوز گزارش می دهد :
شرایط معافیت های مالیاتی در انگلیس به دو بخش تولید مشترک (co-production) و واجدیت فرهنگی تقسیم می شود. دولت انگلیس جهت گسترش تولید فیلم‌های مشترک بین انگلستان و دیگر کشورها برای تولید فیلم‌هایی که با مشارکت کشورهای دیگر ساخته شود، معافیت مالیاتی در نظر گرفته است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : مالیات رکن اصلی درآمد دولت در کشورهای توسعه یافته است. دولت‌ها با افزایش پایه‌های مالیاتی و تلاش برای مبارزه با فرار مالیاتی، منابع مالی مورد نیاز برای پیشرفت جامعه راگسترش میدهند. از این گذشته، اتخاذ سیاست‌های مالیاتی، یکی از راه‌های اساسی برای مدیریت جامعه و جهت دهی به آن است. افزایش مالیات برای برخی پایه‌ها از جمله افزایش تعرفه وارداتی و یا برخی فعالیت‌های غیر مولد، و تخفیف‌ مالیاتی برای صنایع نوپا و تولیدی‌های پربازده از جمله سیاست‌ های مالیاتی دولتهاست.

نقش مالیات در فرهنگ جامعه
سیاست‌های فرهنگی دولت‌ها در کشورها هم بر اساس مدیریت منابع مالیاتی کنترل می شود. دولت‌ها با اعمال مالیات گسترده، جلوی اشاعه برخی فعالیت‌های مخرب فرهنگی را می گیرند و با اعطای معافیت های مالیاتی، به گسترش گروه دیگری از فعالیت ها کمک می کنند. مالیات‌ها در واقع با کاهش یا افزایش هزینه تولید محتوای فرهنگی خاص، به فرهنگی جامعه جهت می دهد. فیلم‌سازی هم بعنوان یکی از مهمترین عرصه‌های فرهنگی، با سیاست‌های مالیاتی دولت کنترل می شود. بسیاری از کشور ها با اتخاذ سیاست های مالیاتی مناسب، فرهنگ جامعه را به سمتی که می خواهند حرکت می دهند.

سیاست مالیاتی دولت انگلیس در فیلم سازی
یکی از کشورهای پیشرو در مدیریت فیلمسازی بواسطه درامدهای مالیاتی دولت انگلیس است. قانون معافیت‌های مالیاتی فیلم‌ها موسوم به Film Tax Relief در انگلیس، یکی از سیاست‌هایی است که برای جهت دهی به شکل و محتوای فرهنگی جامعه اتخاذ شده است. کمک مالیاتی بر اساس این قانون برای فیلم‌های واجد شرایط در هر سطحی از بودجه در دسترس است. معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده برای فیلم‌های حائز شرایط، تا یک چهارم ( ۲۵ درصد ) مالیات خواهد بود.

 

مالیات فیلمی که ساختید را بدهید!

چه فیلم‌هایی واجد شرایط هستند؟

شرایط معافیت های مالیاتی در انگلیس به دو بخش تولید مشترک co-production)) و واجدیت فرهنگی تقسیم می شود. دولت انگلیس جهت گسترش تولید فیلم‌های مشترک بین انگلستان و دیگر کشورها برای تولید فیلم‌هایی که با مشارکت کشورهای دیگر ساخته شود، معافیت مالیاتی در نظر گرفته است. انگلیس یازده پیمان دو جانبه تولید مشترک با کشور هایی همچون کانادا، استرالیا، نیوزیلند، هند، فرانسه و اسرائیل دارد. همکاری سازندگان فیلم با این کشور ها برای تولید فیلم های مشترک موجب اخذ صلاحیت برای معافیت های مالیاتی خواهد بود.

 

دسته دوم فیلم‌هایی که بر اساس قانون شرایط اخذ مالیات را کسب می کنند، فیلم‌ دارای محتوا و شکل فرهنگی خاص است. Cultural Test آزمونی فرهنگی با دسته بندی امتیازی است. امتیازات این تست فرهنگی بر اساس، محتوای فرهنگی فیلم‌ها، استفاده از لهجه زبان انگلیسی ( بریتانیایی)، موضوعات انگلیسی، استفاده از شهروندان انگلیسی و اشاره به میراث انگلیس به فیلم ها امتیاز دهی می کند. .فیلم‌هایی که به حداقل ۱۸ امتیاز ( از ۳۵ امتیاز ) دست پیدا کنند مشمول واجدیت شرایط خواهند بود.

فیلم‌های واجد شرایط در این گروه‌ها با معافیت ۲۵ درصدی مالیاتی مواجه خواهند بود. دولت بریتانیا با اتخاذ این سیاست مالیاتی فیلم های تولیدی در این کشور را به سمت اشاعه هر چه بیشتر زبان، موضوعات و مسائل فرهنگی انگلیسی سوق داده است. افزایش تولیدات فیلمی در انگستان هم ثمره اتخاذ سیاست های مناسب مالیاتی در این کشور است.

مالیات فیلمی که ساختید را بدهید!

 

کدام فیلم‌ها معافیت مالیاتی دریافت کرده اند؟

وزارت خزانه داری بریتانیا اعلام کرده است فقط در 9 سال اخیر بیش از ۲۱۵۰ فیلم از معافیت‌های مالیاتی - بعلت محتوای فرهنگی- بهره برده اند. بخشی زیادی از شاهکار‌های سینمایی همچون شوالیه ظهور میکند ( از سری بتمن )، مریخی  ( the Martian)، سریع و خشن ۶ و گرانش برای بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی بریتانیا در این کشور ساخته شده اند. معافیت‌های مالیاتی موجب شده است که برخی فیلمسازان هالیوودی نیز برای دریافت این تخفیف‌ها فیلم‌های خود را در انگلیس و مطابق قوانین مورد خواست این کشور تولید کنند. علت تولید سری آخر جنگ ستارگان در بریتانیا نیز همین معافیت های مالیاتی بود. این معافیت‌ها نه تنها موجب جهت دهی فرهنگی خاص به فیلم های تولیدی بریتانیا شده است، بلکه درامد زایی قابل توجهی را نیز برای انگلستان ایجادکرده است.

مالیات فیلمی که ساختید را بدهید! مالیات فیلمی که ساختید را بدهید!

مالیات فیلمی که ساختید را بدهید! مالیات فیلمی که ساختید را بدهید!

 

مالیات فرهنگی فیلم‌ساز ها در ایران

با وجود گستره مالیات فیلمسازان و بازیگران - حتی بازیگران کودک - در کشورهای مختلف، هرگونه فعالیت فیلمسازی در ایران معاف از مالیات است. هنر سهم قابل توجهی از GDP کشور ها و در نتیجه درآمد مالیاتی انها دارد.

 

مالیات فیلمی که ساختید را بدهید!

با این حال، فیلمسازان، بازیگران و سلبریتی‌ها هیچگونه مالیاتی برای فعالیت های خود پرداخت نمی کنند. این در حالی است، که مالیات کارمندان دولت - پیش از - پرداخت حقوق، دریافت می شود. به جز اثرات فرهنگی، فقدان مدیریت مالی فیلم سازی در ایران، چه منطقی معافیت تام مالیاتی بازیگران و فیلم سازان را توجیه می کند؟ اخذ مالیات از این گروه، چه درآمدی برای دولت ایجاد خواهد کرد؟

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: