bazarnews

کد خبر: ۵۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
بازارنیوز گزارش می دهد؛
عظیمی مشاور خانواده گفت : سریال بوی باران عواقب عدم توجه به موضوع بنیان خانواده را بسیار روشن به تصویر کشیده است. مسئله توجه به تحکیم اساس خانواده موضوعی بوده که بارها کارشناسان این حوزه به آن اشاره کرده و دغدغه آنها بوده است. بیشتر مراجعین ما در این چند سال افرادی بوده اند که مفهوم خانواده واقعی  را درک نکرده بودند و حالا که رسانه ملی به این مهم پرداخته باید از عوامل آن تقدیر و از نقد های غیر فنی و شخصی پرهیز شود .
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: بوی باران، نام سریالی است که حدود ۷۰ شب از شبکه اول رسانه ملی پخش می‌شد. این سریال که بازخورد خوبی از سوی بینندگان پرشمارش داشت، به برخی مسائل اقتصادی و جرائم مربوط به این حوزه  می‌پرداخت. جرائمی، چون پولشویی، حساب اجاره ای، فرار مالیاتی و ... که پرداختن به این‌ها در یک سریال محبوب تلویزیونی می‌تواند بدیع و جالب باشد.

سریال بوی باران، از آن دست سریال‌هایی است که می‌توان گفت: جایش در رسانه ملی خالی است. سریالی آموزنده و دارای محتوا که بنا دارد مفاهیمی را در قالب هنر به مخاطبش القا کند که این مفاهیم در زمینه هایی، چون جرائم اقتصادی، پولشویی، قاچاق و ... است. متاسفانه صدا و سیما، خصوصا در سال‌های اخیر دچار فقر محتوایی بوده و این ظرفیت و بستر عظیم تا حدودی از دست رفته است.

*آگاهی عمومی وقوع جرم را کم می‌کند

علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد میارزه با قاچاق کالا و ارز، درباره پرداختن به موضوعاتی، چون پولشویی، قاچاق و دیگر جرائم اقتصادی در سریال بوی باران، گفت:قطعا برای آگاه سازی اجتماعی در زمینه جرائم اقتصادی و قاچاق و غیره، نیازمند فیلم‌ها و سریال‌هایی از این دست هستیم. افزایش آگاهی عمومی می‌تواند میزان وقوع جرم و همچنین کلاهبرداری و سواستفاده‌های اقتصادی را کم کند.

مویدی ادامه داد: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به دنبال این هستیم که در این زمینه ورود کنیم تا مفاهیمی که مدنظر هستند را در قالب هنر و سریال به فضای جامعه تزریق کنیم.
 
رایبحه فرهنگ سازی با «بوی باران» /لزوم پرداختن به موضوعات اساسی در سریال سازی

*محتوا، فرم را پوشش داد

سریال بوی باران به گفته برخی کارشناسان سینما و تلویزیون، دارای یک سری نقص‌ها از لحاظ فن سریال سازی بود. اگر چه این سریال از لحاظ فرم، کارگردانی و فیلمنامه دچار ضعف‌ها و تخلخل‌هایی بود، اما محتوای غنی این سریال توانست دید دایره وسیع مخاطبانش را از ضعف‌ها دور کند؛ لذا نیل به این سمت که ما مفهومی  را در قالب سریال و هنر به طور غیر مستقیم به مخاطب و مردم عزیز کشورمان القا کنیم، حرکت پسندیده‌ای است که باید این حرکت مستمر باشد.

*پرداختن به جرائم روز اقتصادی 

در این سریال به موضوعات مهم روز، چون حساب‌های اجاره‌ای اشاره شد. در سکانسی از این سریال، شخصیت منفی زن، برای فرار از قانون پیشنهادی را به زن دیگر می‌دهد که مدارک شخصی و کارت ملی کارتُن خواب‌ها را خریده که با آن‌ها حساب بانکی باز کنند تا از پرداخت مالیات سنگین معاف شوند.

این اتفاقی است که اخیرا بسیار باب شده و سواستفاده گران از این راه برای فرار از پرداخت مالیات استفاده می‌کنند. دلیل آن هم این است که کشور پس از مواجهه با تحریم فروش نفت به سمت اخذ مالیات رو آورده که این باعث می‌شود منافع این سواستفاده گران به خطر بیافتد.

*نفس پرداختن به موضوعات اساسی کشور بسیار خوب است
احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درباره پرداختن به مسائل روز اقتصادی کشور در این سریال، گفت: نفس پرداختن به این گونه موضوعات در رسانه ملی، در قالب سریال و فیلم بسیار خوب است و این راه باید ادامه داشته باشد، اما صحبت‌ها پیرامون این سریال بسیار است و باید در یک جلسه تخصصی بنشینیم آن را نقد کنیم. در کل باید گفت: سریال از لحاظ فنی دارای اشکالاتی بود که می‌توانست بهتر از این باشد، اما این که مشکلات روز اقتصادی کشور را در بطن خود داشت، جای تقدیر دارد.
 
رایبحه فرهنگ سازی با «بوی باران» /لزوم پرداختن به موضوعات اساسی در سریال سازی
 
*هشدار به خانواده‌ها
مریم عظیمی، مشاور خانواده نیز درباره تاثیر گذاری این سریال در فرهنگ سازی خانواده ایرانی نیز اظهار داشت: خانواده عامل واسطه ای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها ، سازمان ها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی  ایفا می کند. خانواده یکی از مسائلی است که در علم روانشناسی توجه بسیاری نسبت به آن شده و مدت هاست دانشمندان و پژوهشگران در رابطه با مسائل خانواده و راه های داشتن زندگی خانوادگی بهتر تحقیق می کنند و مجموع این تحقیقات شاخه ای به نام روانشناسی خانواده را تشکیل داده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانواده اش خواهد بود و هر گونه ناهنجاری یا مسئله ای در خانواده ممکن است هم نهاد خانواده و هم تک تک افراد حاضر در آن را در معرض تهدید جدی قرار دهد.
وی ادامه داد: با عنایت به توضیحات ارائه شده ، سریال بوی باران عواقب عدم توجه به موضوع بنیان خانواده را بسیار روشن به تصویر کشیده است مسئله توجه به تحکیم اساس خانواده موضوعی بوده که بارها کارشناسان این حوزه به آن اشاره کرده و دغدغه آنها بوده است
عظیمی در پایان پیرامون انتقادات به سریال بوی باران اظهار داشت: بیشتر مراجعین ما در این چند سال افرادی بوده اند که مفهوم خانواده واقعی  را درک نکرده بودند و حالا که رسانه ملی به این مهم پرداخته باید از عوامل آن تقدیر و از نقد های غیر فنی و شخصی پرهیز شود 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: