bazarnews

کد خبر: ۵۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از مداخله دولت در بخش کشاورزی گفت: انتقادهای نابجا تولید سه محصول کشاورزی گندم، دانه روغنی و شکر را تحت تاثیر قرار داد و خودکفایی شکر را دو سال به تاخیر انداخت.

گروه کشت  صنعت بازارنیوز: امروز عباس کشاورز معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی، در همایش کشت محصولات زراعی با اشاره به اینکه مداخلات دولت در بخش کشاورزی منطقی نیست، گفت: در سال جاری مداخله دولت روی سه محصول گندم، چغندرقندر و کلزا تاثیر منفی گذاشت.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور به مرحله خودکفایی در تولید شکر نزدیک شده بود اما فریز کردن قیمت‌ها توسط دولت باعث کاهش تولید شد،‌ گفت:‌تاثیر این مداخلات را امسال در تولید شکر خواهیم دید و حداقل خودکفایی شکر را دو سال به تاخیر انداخت.

به گزارش فارس، صحبت‌های معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره مداخله دولت در قیمت‌ها و تعیین نرخ خرید تضمینی است که اولا اجازه نمی‌دهد نرخ‌های خرید تضمینی متناسب با نرخ ارز افزایش یابد  و نرخ محصولات استراتژیک را پایین در نظر می‌گیرند.

کشاورز درباره اینکه تولید چغندر قند در حال آسیب دیدن است، گفت:‌نبود کارخانه قند در جنوب کشور یکی دیگر از دلایل کاهش تولید به حساب می‌آید.

*کاهش 700 تنی تولید گندم خوزستان به خاطر سیل

وی با بیان اینکه سیل اخیر در استان خوزستان به تولید گندم آسیب وارد کرد،‌گفت: حدود 600 تا 700 تن از گندم این استان به خاطر سیل از بین رفت و همچنین تولید کلزا دچار خسارت‌های جدی شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به هجوم ملخ‌ها به کشور اشاره کرد و گفت:‌ ملخ‌ها امسال 10 استان کشور را درگیر کردند که اگر  کنترل به موقع انجام نمی‌شد خسارت به بخش زراعی بسیار جدی می‌شد.

کشاورز تاثیرات تغییر نرخ ارز در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این تغییرات سیستم اقتصادی کشاورزان را بر هم زده است و میزان هزینه‌ها و درآمدها متغیر شده است.

*هشدار به کشاورزان شمال 

وی در ادامه به پیش‌بینی‌های هواشناسی از وضعیت بارندگی و دما اشاره کرد و گفت: بارش‌ها از آبان آغاز می‌شود و وضعیت مناسبی خواهد داشت و این روند در آذر ماه هم ادامه می‌یابد. در آبان و اوایل آذر سرما در شمال اتفاق می‌افتد و لازم است کشاورزان کشت‌شان را به موقع انجام دهند تا سرما زدگی وجود نداشته باشد.

*اگر لازم است نیروی خارجی برای کنترل آفت بیاورید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به مشکلات کلزا اشاره کرد و گفت:‌آفت سنگ برای کلزا کاران مشکل جدی است و هیچ چاره‌ای هم برای آن وجود ندارد. این آفت مشکلات جدی برای کشاورزان کرمانشاه ایجاد کرده که باید سازمان حفظ نباتات به آن ورود کند.

کشاورز افزود:‌ آفت سفیدک هم مشکل دیگر کلزا است و همچین آفت گل جالیز هم در این مزارع خسارت جدی وارد می‌کند و باید کمیته مقابله با این آفات تشکیل شود و اگر لازم است برای کنترل آن از خارجی‌ها کمک بگیریم.

*مصوبه ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیر از شمال تاثیر عکس گذاشت

وی با اشاره به مصوبه دولت برای محدودیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی گفت:‌ علیرغم این مصوبه عکس آن اتفاق افتاده  ومیزان کشت در خوزستان به دلیل آب زیاد این منطقه بیشتر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید به عدم کشت برنج در مناطق غیر از شمال کشور گفت: سابقه کشاورزی مصر هم نشان می‌دهد که کشت محصولات آب‌بر مانند برنج در کشوری مثل مصر چه بلایی سر آنها آورد. 

کشاورز تاکید کرد که ما موافق تولید هستیم ولی پایداری تولید از تولید مقطعی با اهمیت‌تر است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: