bazarnews

کد خبر: ۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز؛
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص موضوع فساد مالی و راهکاری مبارزه با آن گفت: تا زمانی که عواملی همچون تصدی و دخالت دولت در اقتصاد و فقدان دموکراسی و آزادی مطبوعات شیوع داشته باشد باید منتظر فساد در مملکت باشیم.
برخورد قوه‌قضاییه با مسئله املاک نجومی شهرداری فساد‌آفرین است/ دولت‌های اصلاح‌طلب کمتر فاسد می‌شوند/ دخالت دولت در اقتصاد و فقدان آزادی مطبوعات، عامل ایجاد فسادسعید لیلاز در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده در زیر این آسمان کبود به جز دو عامل دخالت دولت در اقتصاد و فقدان دموکراسی و آزادی مطبوعات، هیچ عامل سومی برای ایجاد فساد در مملکت پیدا نخواهید کرد. هرجا به هر مقداری که این دو عامل شیوع بیشتری داشته باشند باید به همان نسبت و مقیاس هم منتطر فساد باشید.

وی با اشاره به اینکه تصدی و دخالت دولت دو موضوع کاملا متفاوت از هم هستند، افزود: عامل مهم تصدی یا دخالت دولت در اقتصاد ایران همان افزایش قیمت نفت بوده که منجر به افزایش فساد در جامعه هم شده است ضمن اینکه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم هر بار استبداد افزایش پیدا کرده و آزادی مطبوعات کمتر شده فساد هم بیشتر شده است، چرا که پرتوافکنی مطبوعات و رسانه های آزاد و دموکراسی به  زوایای تاریک اقتصاد ممکن نخواهد شد و همین یکی از عوامل مهم ایجاد فساد در جامعه است.

دولت‌های اصلاح طلب چون تحت فشار هستند کمتر فاسد می شوند
کارشناس اقتصادی کشورمان تاکید کرد: علت اینکه دولت های اصلاح طلب در ایران، نسبت به دولت های غیر اصلاح طلب به طور کلی سالم تر و کمتر فاسد هستند در ذات آدم ها نیست بلکه دولت های اصلاح طلب تحت فشار بیشتری هستند و بیشتر زیر تیغ انتقاد رسانه ها قرار می گیرند.

برخورد قوه قضاییه با مسئله املاک نجومی شهرداری فساد‌آفرین است
لیلاز در توضیح این مهم اضافه کرد: برخورد اخیر قوه محترم قضاییه با مسئله املاک نجومی شهرداری بیانگر این موضوع است. متاسفانه این ارگان به جای شفاف سازی فورا دستور داد تا به هیچ وجه حرفی از این موضوع زده نشود و چند سایت و رسانه خبری که در راستای شفاف سازی این موضوع فعالیت داشتند بسته شد. با این شرایط زمینه فساد در نهاد های که مورد رفتار دوگانه قرار می گیرند بیشتر از نهادهای است که زیر نگاه تیز بین رسانه ها هستند.

روزانه 70 تا 80 هزار میلیارد دلار دزدی و فساد در دولت روحانی کمتر شده است
وی تصریح کرد: در عین حال آزادی مطبوعات و دموکراسی کمک بیشتری به مبارزه با فساد می کند. در 3 سال اخیر دولت روحانی فاصله دلار آزاد با دلار دولتی را به شدت کم کرد و از 2 هزار و 300 تومان به 300 تومان رساند، یعنی فاصله دلار آزاد و دولتی 2 هزار کم شد. به همین نسبت که دولت روحانی به سمت آزادسازی دلار حرکت کرده است تقریبا روزانه حدود 70 تا 80 هزار میلیارد دلار دزدی و فساد کمتری هم صورت می گیرد.

پایین آوردن نرخ تورم به زیر نرخ بهره بانکی دزدی و فساد در شبکه بانکی را کمتر کرد
لیلاز خاطر نشان ساخت: پایین آوردن نرخ تورم به زیر نرخ بهره بانکی خدمت دیگری بود که دولت روحانی در مبارزه با فساد انجام داد و من معتقدم در حال حاضر در ایران بین 200 تا 300 هزار میلیارد تومان در سال به خاطر همین موضوع دزدی و فساد در شبکه بانکی هم کمتر شده است. 

هرچه به سمت آزادسازی و شفاف سازی اقتصادی پیش برویم و دخالت و تصدی دولت در اقتصاد هم کمتر شود، موفق‌‌تر عمل خواهیم کرد و به اعتقاد من مابقی راهکارها در جلوگیری و مبارزه با فساد تنها شعاری است که برای توجیه  دزدی ها سر داده می شود.

برای جلوگیری از فساد به سمت آزاد سازی رسانه ها برویم
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اینکه به دنبال سازمان یا نهادی برای جلوگیری از فساد های مالی هستیم تنها حرف بی پایه و اساسی است که در مملکت ما راه به جایی نمی برد. ایران جزو معدود کشورهای است که یک نفر کار می کند و شش نفر مراقب همان یک نفر هستند اما در حال حاضر کار به جایی رسیده که همان هفت نفر با هم در حال چپاول و دزدی هستند. پس بهتر است که برای جلوگیری از فساد به سمت آزاد سازی برویم.

پشت هر میز کارمندی دولت یک موجود بالقوه فساد خوابیده است
وی در پایان با اشاره به اینکه پشت هر میز کارمندی دولت یک موجود بالقوه فساد خوابیده است، گفت: تنها راهکار دولت برای مبارزه با فسادهای مالی در ادارات و نهادها، نظارت و کنترل دولت و از همه مهمتر حرکت به سوی آزاد سازی است به گونه ای که هیچ گونه راه مفری برای فساد و رانت خواری وجود نداشته باشد. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: