bazarnews

کد خبر: ۵۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
هر‌ساله با آغاز دهه محرم بازار فروش پوشاک مشکی در کشور داغ‌تر از هر زمان دیگر می‌شود و در این بین گاهی قیمت برخی از لباس‌ها و مانتوهای مشکی به حد بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

اما امسال ظاهرا این افزایش قیمت‌ها بی‌سابقه‌تر است و به‌عنوان مثال طی چند روز گذشته وقتی به سایت‌های اینترنتی خرید کالا و برخی از فروشگاه‌های شمال شهر تهران مراجعه می کنیم، قیمت برخی از پیراهن‌های مشکی با برندهای خاص را یک‌میلیون تا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان اعلام کرده‌اند.

این قیمت‌گذاری‌ها در شرایطی است که قاچاق پوشاک به‌ویژه پارچه مشکی این روز‌ها به یک معضل تبدیل شده ، اما ظاهرا این پیراهن‌های مشکی به شکل قانونی وارد کشور می‌شوند. در این بین رئیس اتحادیه پیراهن‌فروشان و پیراهن‌دوزان نیز این امر را تایید می‌کند و می‌گوید: پیراهن مشکی‌های خارجی و برند هم در بازار موجود است به‌طور مثال پیراهنی با برند خاص یک‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد .

قیمت تمام شده بر اساس نرخ دلار سه ماه قبل محاسبه می‌شود و تفاوت قیمت آن به اندازه تغییر قیمت دلار است، یعنی سال گذشته که دلار ۴۲۰۰ تومان بود و سه ماه پیش که ۱۴‌هزار تومان، به این معنی است که یعنی بیش از سه برابر افزایش قیمت پیراهن مشکی داشتیم. حسین آقاکوچکی افزود: پیراهنی که در مغازه فروخته می‌شود قیمت آن از ۶۰‌هزار تومان تا ۲۵۰‌هزار تومان نوسان دارد که این تفاوت قیمت به‌دلیل داخلی یا خارجی‌بودن پارچه، دوخت و کیفیت است. آقاکوچکی تصریح کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان و کسبه سعی دارند با کمترین سود کالای خود را به فروش برسانند به خصوص پیراهن مشکی که فقط برای این ایام مناسبت دارد و اگر باقی بماند دیگر مشتری ندارد. به‌طور کلی چون پوشاک جزو کالاهای اساسی نیست و اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که بیشتر مردم در صورت اجبار اقدام به خرید می‌کنند فروشندگان نیز فقط به اندازه اینکه چراغ مغازه روشن بماند سود می‌گیرند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

این صحبت‌ها و افزایش نرخ پیراهن‌های مشکی در حالی مطرح می‌شود که ایران بزرگترین وارد‌کننده پارچه‌ها و البسه مشکی در جهان است. طبق آمار در سال 97، معادل 14‌هزار و 205 تن پارچه مشکی به ارزش 86‌میلیون و 538‌هزار دلار از کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه وارد کشور شده است؛ این در حالی است که در این سال معادل چهار‌هزار و 640 تن پارچه مشکی به ارزش 16‌میلیون و 752‌هزار دلار از ایران به کشور‌های عراق، افغانستان، کانادا، آلمان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ژاپن صادر شده است.

یک نماینده مجلس با اشاره به آغاز ماه محرم و افزایش تقاضای مردم برای خرید پارچه‌های مشکی می‌گوید: خوشبختانه از نظر تولید و توزیع پارچه‌های مشکی در کشور هیچ‌ محدودیت و مشکلی نداریم، چراکه این پارچه‌ها در داخل تولید می‌شود. عبدالله رضیان می‌افزاید: متاسفانه 95‌درصد پارچه البسه مشکی موجود در بازار، خارجی است و این موضوع به‌دلیل نبود تکنولوژی و فناوری تولید کالا‌های مرغوب در کشور است. رضیان درباره وضعیت قیمت و نظارت بر نرخ در بازار طی ماه محرم خاطر نشان می‌کند: در واقع برای انجام این کار باید نظارت از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تعزیرات انجام شود.

سوء استفاده از باور مردم

یک کارشناس اجتماعی نیز در این رابطه می‌گوید: هر زمان که یک اتفاق یا مناسبتی در کشور رخ می‌دهد، پای دلالان به بازار باز می‌شود و آنها از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند. مهدی یاوربیگی در ادامه خاطرنشان می‌کند: به شکل عمومی پیراهن مشکی مختص این ماه است، مگر اینکه فرد برای مراسم درگذشت اقوامش بخواهد یک پیراهن خریداری کند، هر زمان تقاضا بیشتر از عرضه بود، ما شاهد این افزایش قیمت‌ها به شکل نجومی بوده‌ایم. قاچاق پوشاک به‌ویژه پارچه مشکی این روز‌ها به یک معضل اساسی و انحصاری تبدیل شده است؛ متاسفانه قاچاق پوشاک به‌طور انحصاری به دست کشورهایی چون ژاپن، تایوان، مالزی، چین و کشور‌های آسیای جنوبی افتاده است. همه‌ساله با نزدیک شدن به ایام سوگواری اباعبدالله، بازار پیراهن مشکی رونق می‌گیرد، به‌طوری که از یک ماه قبل تولیدی‌ها بخشی از ظرفیت خود را به تولید این مدل پیراهن اختصاص می‌دهند.

بخشی از بازار در اختیار تولیدات چین و ترکیه است که قسمتی از آنها به‌طور قاچاق وارد کشور شده و بعضا کیفیت خوبی ندارد و با قیمت پایین در بازار پخش شده است. این یک واقعیت است که بیشترین مصرف‌کننده این گونه اقلام ما ایرانیان هستیم که در طول 40 سال، میلیارد‌ها دلار هزینه صرف واردات کرده‌ایم که حتی با یک سوم این هزینه می‌توانستیم تولیدات داخل را تقویت کنیم. متاسفانه دست‌های آلوده به واردات، اجازه تولید در داخل کشور را نمی‌دهند و حتی چند صد تولیدی به‌دلیل مشکلات مالی از رده خارج شده‌ است. مجوزها، عدم حمایت‌ها و سنگ اندازی‌ها ماحصل این است که تولید‌کننده داخل دوام نیاورد و به سمت واردات رو آوریم. وی در ادامه بیان کرد: ما ایرانی‌ها، تنها هدف بازار تولید کشور‌های وارد‌کننده پوشاک مشکی هستیم که این برای ما ناگوار است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: