bazarnews

کد خبر: ۵۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز عنوان شد؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب قانونی برای دسترسی و پیگیری حساب های مالی افراد حقیقی و حقوقی خبر داد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای حذف عامل انسانی از فرآیندهای مالیاتی، گفت: سالهاست دولت‌های ما شعار دولت الکترونیک را می‌دهند، اما در عملا جدیتی که باید برای فراهم کردن زیر ساخت‌ها داشته باشند، وجود ندارد.
* هزینه های تحقق دولت الکترونیک، هزینه نیست، درآمد است!
وی افزود : مسئولین، بعضا بحث هزینه‌ها را مطرح می‌کنند. این‌ها هزینه نیست، درآمد است. ما اگر دخیل بودن نیروی انسانی را در این زمینه کمتر کنیم، زمینه‌های فساد و اعمال نظر شخصی کمتر می‌شود.
*با صورت سازی و لابی گری، فرار مالیاتی می کنند
وی درباره فساد برخی سرممیز‌ها گفت: بعضا افرادی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما با دلیل به شما ثابت می‌کنیم که شرکتی که در جوار ما مشغول است، بیشتر از ما تولید و فروش داشته، اما مالیاتش یک چهارم مالیات ما هم نبوده است. این جا ثابت می‌شود که سر ممیز و کارگروهی که تشکیل شده اعمال نظر و اعمال نفوذ کردند و باعث شده اند در حق دیگری اجحاف شود و دیگری با صورت سازی و لابی گری، فرار مالیاتی داشته باشد.

*مجلس باید دولت را مکلف به مکانیزه کردن فرآیند مالیاتی کند
این نماینده مجلس از ضرورت ورود مجلس به این حوزه و مکلف کردن دولت برای ساماندهی اوضاع صحبت کرد و اظهار داشت: باید مجلس در این زمینه ورود جدی داشته باشد و دولت را مکلف کند. مجلس باید یک مهلت مشخص به دولت بدهد، مثلا ظرف شش ماه تا یک سال، دولت مکلف است زیر ساخت‌های لازم را برای مکانیزه کردن  مالیات آماده کند. اگر چنین کاری رخ دهد، می‌تواند جلوی خیلی از فساد‌ها، روزنه‌ها و راه‌های فرار مالیاتی را بگیرد.

*کارمندان سابق سازمان امور مالیاتی، مشاوران فراری های مالیاتی!
لارگانی به خدمت گیری افراد خبره و با سابقه در سازمان امور مالیاتی به عنوان مشاور را شگرد شرکت‌هایی که قصد فرار مالیاتی دانست و گفت: بسیاری از شرکت‌ها، افرادی را به عنوان مشاور خودشان انتخاب کردند که ید طولایی در سازمان امور مالیاتی داشتند. این‌ها روزنه‌ها و راه‌های فرار مالیاتی را خوب بلدند. این افراد برای شرکت‌ها، صورت دفتر‌های غیرواقعی آماده می‌کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی افزود: وقتی افرادی مشاور می‌شوند که خبره این کار هستند و زمانی خودشان مبارز با فرار مالیاتی بودند و راه‌های خیلی سهل و آسانی برای این کار بلدند، مشخص است که برخی کار‌های اقتصادی شرکت را در دفتر نمی‌نویسند، چون اگر در دفتر وارد کنند، حتما باید مالیاتش را پرداخت کنند. این‌ها معمولا دو دفتر دارند، یکی برای خودشان و شرکایشان که بدانند چه کار کرده اند، یکی برای سازمان امور مالیاتی.

*برای مرده ها حساب بانکی باز می کنند/فعالیت اقتصادی متخلفان با حساب بانکی مرده ها
لارگانی با اشاره به این که یکی از راه‌های پی بردن به فرار مالیاتی، دسترسی و پیگیری تراکنش‌های مالی افراد است، افزود: قانونی مصوب شده است که یکی از راه‌های شناخت کسانی که فرار مالیاتی دارند، تراکنش‌های بانکی باشد تا از تراکنش‌های بانکی افراد به فرار مالیاتیشان دست پیدا کنند. قانون می‌گوید اگر تراکنش مالی افراد حقیقی و حقوقی، بالای ۵ میلیارد تومان باشد، باید حسابرسی دقیق شود که منبع و ماخذ این پول کجاست، چه کسی و برای چه کاری این پول را به این حساب واریز کرده است. اما برخی باز هم راه‌های مختلفی پیدا می‌کنند. افرادی شناسایی شدند که رفتند برای فردی که از دنیا رفته، حساب بانکی باز کردند، کارت بانکی گرفتند و در آن حساب پول واریز و برداشت می‌شود.

*عدم برخورد با منشا فساد، مردم را بی اعتماد می‌کند/به جای محاکمه سیف، به او مسئولیت جدید می دهیم
این نماینده مجالس در پایان گفت: باید منشا فساد را پیدا کنیم. به عنوان مثال در بحث موسسات مالی غیر مجاز، چه کسی به آنها اجازه فعالیت می داد؟ مثلا تخلف بانک مرکزی در زمان آقای سیف محرز شده، به جای این که مواخذه شود، مشاور ارشد آقای رئیس جمهور می‌شود. این یک عیب بزرگ است. آن فرد بیچاره را دستگیر می‌کنند، اما فردی که مسبب این تخلف بوده، جایگاه بالاتر رفته و تشویق هم می‌شود. این‌ها بی اعتمادی در بین مردم ایجاد می‌کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: