bazarnews

کد خبر: ۵۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
در گفت‌وگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به نامه رئیس سازمان غذا و دارو به گمرک گفت: عدم نمونه‌برداری مواد اولیه تولید دارو به بهانه تسریع در ترخیص آن‌ها از گمرک، امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بازارنیوز ، با بیان اینکه درگذشته مواردی از جمله «امضاهای طلایی»، «نحوه ثبت سفارش‌ها»، «نحوه دریافت ارز»، «عدم نظارت بر واردات کالا» و «عدم نظارت کافی بر شبکه‌های توزیع» موجب نابسمانی‌هایی در سازمان غذا و دارو شده بود، گفت: علاوه بر این‌ها، مدتی برچسب اصالت نیز منجر به پدید آمدن رانت و مفسده در این سازمان شده بود که علی‌رغم تذکرات مکرر مجلس در این خصوص، این تذکرات مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار نگرفت و در نهایت تحقیق و تفحص از این سازمان کلید خورد.

*کلیه سرورهای سامانه تی‌تک در سازمان غذا و دارو مستقر است

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی مشخصی سرورهای سامانه تی‌تک در اختیار سازمان غذا و دارو نبود، عنوان کرد: در طی این مدت، مدیریت و سیاستگذاری سامانه تی‌تک در ساختمانی در سعادت آباد انجام می‌گرفت و مدیران سازمان غذا و دارو در آن هیچ دخل و تصرفی نداشتند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بیست روز پیش در جلسۀ میان اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان غذا و دارو، مدیر فناوری اطلاعات این سازمان اذعان داشتند که هم‌اکنون کلیه سرورهای سامانه تی‌تک در سازمان غذا و دارو مستقل است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره جلسه اخیر اعضای این کمیسیون با وزیر بهداشت، بیان کرد: در این جلسه مصوب شد که طی دو هفته آینده سازمان غذا و دارو مقدمات و وزارت بهداشت کلیات تفویض اختیارات کمیسیون ماده 20 سازمان غذا و دارو به استان‌ها را انجام دهند.

وی علت این انتقال را ناهنجاری‌های ایجاد شده از سوی کمیسیون ماده 20 به دلیل فرآیندهای طولانی اداری دانست و افزود: این فرآیندهای طولانی در اعطای مجوزها، اختلالاتی را به وجود آورد که در نهایت موجب بروز نارضایتی و اعتراض‌های بخش خصوصی از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی شد.

این نماینده مجلس در واکنش به نامه رئیس سازمان غذا و دارو به گمرک با موضوع عدم تعیین ماهیت از مواد اولیه وارداتی برای تولید دارو دارو به بهانه تسریع در ترخیص آن‌ها ادامه داد: امکان ترخیص مواد اولیه دارویی بدون تعیین ماهیت از گمرک وجود ندارد چراکه اگر این اتفاق رخ دهد مفسده به دنبال خواهد داشت؛ علاوه بر این تعیین ماهیت اقلام مذکور باید از سوی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در همان ابتدای ورود این مواد به داخل انجام شود.

وی با انتقاد از تعدد تصمیم‌گیری‌ها در خصوص ترخیص کالاهای سلامت‌محور از گمرک ادامه داد: تعیین ماهیت مواد اولیه دارویی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو فرآیندهای طولانی از جمله اظهارنظر نهادهای مختلف از جمله گمرک، سازمان ملی استاندارد و غیره را که فقط موجب اتلاف وقت و کندی دسترسی کارخانجات تولید دارو به مواد اولیه می‌شد، از میان خواهد برد.

قربانی همچنین از تدوین قانونی در مجلس با موضوع ترخیص کالاهای سلامت‌محور از گمرکات با محوریت سازمان غذا و دارو خبر داد و اضافه کرد: دلیل تدوین این قانون فسادی بود که در وزارت بهداشت و به طور مشخص در سازمان غذا و دارو وجود داشت و هم‌اکنون این فساد در گمرکات کشور وجود دارد چراکه گمرک فاقد استانداردها و تخصص‌های لازم جهت اظهارنظر درباره مواد اولیه وارداتی دارویی است.

*اشتغال همزمان در بخش خصوصی و دولتی عامل شکل‌گیری فساد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وجود اشتغال همزمان عده‌ای در بخش خصوصی و دولتی اظهارداشت: هنگامی که فردی در بخش دولتی و خصوصی همزمان شاغل است اگر به عنوان واردکننده، سیاستگذار و مجوزدهنده در حوزه دارو و تجهیزات و لوازم پزشکی نیز عمل کند، قطعاً تضاد منافع شکل می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین این فرد نمی‌تواند به عنوان یک ناظر یا صادرکننده مجوز خوب عمل کند در نتیجه این مساله منجر به شکل‌گیری فساد می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه نیاز بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط مجمع خیرین سلامت تامین می‌شود، گفت: این مجمع بر اساس نیاز مراکز بیمارستانی و دولتی دستگاه‌ها، تجهیزات و لوازم پزشکی را وارد کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و هم‌اکنون نیز توزیع محصولات وارداتی از سوی این مجمع با نظارت معاونت درمان وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

/// انتهای پیام

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: