bazarnews

کد خبر: ۵۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
به گفته کارشناسان؛ سطح حفاظت از مجسمه‌ها باید از سوی پلیس، شهرداری و شهروندان تقویت شده و رشد پیدا کند.

 صبح 3 شهریورماه ساکنان محله سعادت آباد به جای سردیس قیصر امین‌پور با جای خالی آن روبرو شدند. البته این اتفاق برای پایتخت نشینان اتفاق جدیدی نبود. در آذرماه  سال 87 4مجسمه پرویز تناولی در محوطه پارک دانشجو ناپدید شد و بعد از آن تا اردیبهشت ماه 89 تعداد آثار سرقتی به 20عدد افزایش یافت.

اغلب مجسمه‌های دزدیده شده از آثار هنری برجسته مثل مجسمه باقرخان و ستارخان از شهریار ضرابی و مجسمه صنیع خاتم و علی شریعتی از آثار حمید شانس بودند که هرکدام بین 70 تا 700 کیلو وزن داشتند. همین بالا بودن وزن احتمال دزدی را غیرممکن می‌کرد اما دزدیده شدن مجسمه دو تنی مادر و فرزند شهرک غرب نشان داد که دزدیده شدن مجسمه‌های سنگین وزن آنچنان هم محال و غیرممکن به نظر نمی‌رسد!

سعید شهلاپور در پاسخ به این پرسش که آیا دزدیدن مجسمه می‌تواند پنهانی اتفاق بیفتد، به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: مسلما دزدیدن یک مجسمه به راحتی امکان پذیر نیست و معتقدم تخلف در هرساعتی و زمانی دیده می‌شود و اگر نهاد یا افرادی بخواهند، جلوی آن را می‌گیرند!

او ادامه می‌دهد: نمی‌شود یک مجسمه 700کیلویی را به راحتی برداشت و درون جیب گذاشت. قطعا باید با اقداماتی آن را بازکرده و جابه جا کنند. این اقدامات دیده می‌شود!

این مجسمه‌ساز پیشکسوت اضافه می‌کند: وقتی تمام تخلفات رانندگی با استفاده از دوربین‌ها ثبت می‌شود، می‌توان برای استفاده از یک اثر هنری هم دوربین گذاشت و یا تدابیری اندیشیده شود که موقع دستبرد نهادهای ذی ربط متوجه شوند!

شهلاپور معتقد است؛ شهروندان اغلب فقط قائل به حقوق خود هستند و وظایف شهروندی را در نظر نمی‌گیرند. خیلی از مردم روزانه نظاره‌گر تخلفات بسیاری هستند اما جلوی آن را نمی‌گیرند. در عین حال خودشان هم به اموال شهر تعلق خاطر ندارند و گاهی اوقات آن‌ها را تخریب می‌کنند.

به گفته این مجسمه‌ساز؛ چنین اتفاقاتی را نمی‌توان به دولت و شهرداری صرفا نسبت داد و مردم نیز در این حوزه‌ها وظیفه‌شناس نیستند.

پلیس باید جلوی سرقت اموال عمومی را بگیرد

در اغلب مجسمه دزدی‌ها شهرداری تهران در ابتدا اعلام می‌کند که مجسمه برای مرمت انتقال داده شده اما در نهایت بعد از چند روز مشخص می‌شود که مجسمه به سرقت رفته است. شهرداری به نیروی انتظامی شکایت می‌کند اما از همان دزدی‌های سریالی سال 87 تاکنون هیچ شکایتی در این حوزه به سرانجام نرسیده و نه مجسمه‌ها پیدا شده و نه سارقانشان.

به گفته طاهر شیخ الحکمایی،دیگر مجسمه‌ساز پیشکوست؛ امکان دزدیدن مجسمه و به طور کل هر نوع شیئی در شهرداری اگر محافظت نشود وجود دارد. مجسمه‌ها از برنز و دیگر فلزهای گران‌بها هستند که ممکن است برای هر سارقی جذاب باشند.

او به اقتصاد آنلاین می‌گوید: به یاد دارم یکی از مجسمه‌ها در محله‌ای بود که ماشین‌های سنگین در آن تردد فراوانی داشتند و همان مجسمه به سرقت رفت. قطعا یک فرد از حال و هوای منطقه استفاده کرده و مجسمه را به جرثقیل یا ماشین سنگین جابه جا کرده است. مشخص است که باید پلیس بر این موضوع نظارت کند و جلوی این اتفاق را بگیرد.

البته این مجسمه‌ساز معتقد است گاهی اوقات نوع نصب مجسمه هم سرقت آن را آسان می‌کند. باید باید مجسمه‌ها با آهن به پایه و فندانسیون متصل شوند و امکان جدا کردن آن به راحتی میسر نباشد. گاهی اوقات علت سرقت آسان‌ آن‌ها سستی اتصالات است.

تعامل بین بخشی در مدیریت شهری پایین است

به گفته حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران؛ متأسفانه تعامل بین‌بخشی در مدیریت شهری آنطور که باید نیست و نیاز داریم به طور جدی با نهادها و دستگاه‌های اجرایی تعامل داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: به طور مشخص در خصوص سرقت از مبلمان شهری، مجسمه‌ها، بیلبوردها و سایر امکانات شهری که باید در اختیار مردم باشد و به هر دلیلی سرقت می‌شود، لازم است با پلیس تعامل ویژه و جدی‌تری برقرار کنیم.

به اعتقاد او؛ تا به امروز مدیران شهری ارتباط موفق بین شهری نداشتند و اگر جایی به توفیقی رسیدند، احتمالاً آن نهاد احتیاجاتی داشته که از طریق شهرداری مرتفع شده است مانند در اختیار گرفتن ساختمانی یا مرمت بنا و … و آن مجموعه نیز به صورت محدود، پاسخگوی مدیریت شهری بوده است که این اتفاق مطلوب نیست.

او درباره افزایش سرقت‌ها از امکانات شهری مانند درب‌های چودنی، مجسمه‌ها و.... می‌گوید: بعضی از این سرقت‌ها با انگیزه اقتصادی انجام می‌شود و دلیل دیگری ندارد اما برخی مواقع، انگیزه‌ها تنها مادی نیست که شاهد ورود کمرنگ‌تر نهادهای نظارتی هستیم که این اتفاق درست نیست.

نظری تأکید می‌کند: شهرداری تهران باید تعامل جدی‌تری با پلیس داشته باشد، در حال حاضر یگان حفاظت شهرداری با ناجا تعامل خوبی دارد اما این ارتباط کافی نیست و باید به میزانی باشد که این نوع مشکلات برطرف شود.

شهردار نیاز به مشاور درحوزه دولت دارد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به برخی از طرح‌های ترافیکی که نیاز به حضور مؤثرتر پلیس دارد، می‌گوید: این موضوع نشان می‌دهد معاونت مربوطه با بخش متناظر خود در پلیس، همراهی مناسبی ندارد و باید یا تغییر رویه دهد و یا خود تغییر کند تا با کاهش نقاط افتراق و افزایش نقطه اشتراک، بتوانیم طرح‌های ترافیکی خود را به خوبی پیش ببریم.

او با اشاره به اینکه شهرداری برای افزایش تعاملات، نیاز به ایجاد ساختارهای جدید دارد، می‌افزاید: شهردار تهران دورِ میز دولت می‌نشیند اما برای پیشبرد بهتر اهداف مدیریت شهری در دولت، باید مشاوری در این حوزه داشته باشد تا ارتباطات پیوسته و قوی‌تر باشد. شاید مشاور پارلمانی نتواند آنطور که باید، منویات مدیریت شهری در مجلس را پیش ببرد اما چنین فردی در دولت بسیار می‌تواند برای شهرداری اثربخش باشد.

رییس سازمان زیباسازی: فعلا صحبت نمی‌کنم!

در کنار همه اظهار نظرها اما برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به عنوان متولی نصب و نگهداشت مجسمه‌ها ترجیح داد که صحبتی نکند و در پاسخ به این پرسش که چرا سازوکاری برای افزایش سطح حفاظت از مجسمه‌ها انجام نمی‌شود گفت که؛ تمایلی ندارم راجع به مجسمه‌ها صحبت کنم!

حالا با سرقت سردیس قیصر امین‌پور بحث دوباره حفاظت از اموال شهری در رسانه‌ها و میان افکار عمومی داغ است و مسئولان وعده اصلاح می‌دهند. امید می‌رود این بار با خوابیدن التهابات، ماجرای رخ داده به فراموشی سپرده نشود و بعد از گذشت 8 سال فکری شود؛ به حال مجسمه‌های شهر که هرکدام امضای یک هنرمند را دارند.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: