bazarnews

کد خبر: ۵۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
ساعد باقری وقایع و مقاتل موجود در تاریخ طبری از ورود امام حسین (ع) به کربلا، وقایع منتهی به شهادت سید الشهداء به همراه فرزندان و یارانشان را در شبکه چهار سیما روایت می‌کند.

مقتل خوانی، صراط، مستند ترکیب بند و... از جمله ویژه‌برنامه‌های این شبکه تلویزیونی در تاسوعا و عاشورای حسینی است.

مقتل‌خوانی ساعد باقری از تاریخ طبری  

ساعد باقری که هم اینک برنامه سرگذشت و شرح گنجینه اسرار عمان سامانی را برروی آنتن شبکه چهار دارد، در روزهای دهم و یازدهم محرم،  وقایع و مقاتل موجود در تاریخ طبری از ورود امام حسین (ع) به کربلا، وقایع منتهی به شهادت سید الشهداء به همراه فرزندان و یارانشان، سپس وقایع پس از عصر عاشورا را بر قطعه «نی‌نوا»، ساخته حسین علیزاده روایت می‌کند.

این قطعات مقتل‌خوانی به روایت ساعد باقری در گروه اجتماعی شبکه چهار تولید و طی دو روز در فواصل برنامه‌های این شبکه تلویزیونی به روی آنتن می‌رود. 


«صراط»؛ ویژه تاسوعا و عاشورا

ویژه‌برنامه «صراط» برای پخش در تاسوعا و عاشورای حسینی در دو روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۸ و ۱۹ شهریور ماه) ساعت ۷:۳۰ صبح پخش می‌شود.

در ویژه‌برنامه روز تاسوعا علاوه بر پخش سخنان کارشناس برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون درباره حضرت عباس (ع)، زندگی یکی از پیرغلامان حضرت سید الشهدا به نام حاج مهدی آقابابا گلی نیز صحبت می‌کند.

«سقا» نیز عنوان فیلم کوتاه از این قسمت از مستند «صراط» است. این فیلم داستان پسرکی را روایت می‌کند که آرزو دارد در این روز نذری بدهد، ولی محدودیت مالی این اجازه را به او نمی‌دهد؛ این آرزو ابتدای داستان فیلم است.

محمد شیشه‌فروش، فریناز طغیانی، یوسف صالحی، بهناز حراجی، محمد ستوده و بازیگر خردسال بیژنی از جمله بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

همچنین در «صراط» روز عاشورا که روز سه‌شنبه (19 شهریور ماه) روی آنتن می‌رود، در بخش کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین تراشیون درباره واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) صحبت می‌کند. در بخش مستند نیز زندگی یکی از پیرغلامان حضرت سید الشهداء (ع) به نام روح الله فرشادفر روایت می‌شود.

بخش نمایشی این برنامه نیز «سفینه النجاة» نام دارد که داستان دوجوان هیاتی که بر سر اعتقاداتشان با دو جوان دیگر کشمکش و درگیری دارند را روایت می‌کند. در این فیلم کوتاه بازیگرانی همچون محمد ستوده، محمدشیشه‌فروش، هیراد اکبری، اشکان حاج حسنی و حمید کرد ایفای نقش کرده‌اند.

«شب شعر» و ظرفیت شناسی شعر عاشورایی

مجله شبانگاهی «شب شعر» در شب تاسوعای حسینی با موضوع «ظرفیت شناسی شعر عاشورایی» به روی آنتن می‌رود.

در این برنامه با اجرای دکتر محمود اکرامی فر، موضوع «ظرفیت شناسی شعر عاشورایی» با حضور محمدرضا مهدی‌زاده (شاعر، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه) بررسی می‌شود.

شعرخوانی دکتر نادر بختیاری، شعرخوانی دکترمهدی باقرخان از دهلی و کلیپ گرافیکی عاشورا از دیگر بخش‌های این برنامه است.
این برنامه روز دوشنبه (18 شهریور ماه) ساعت ۲۲ به صورت زنده پخش می‌شود.

مستندی درباره حسینیه اعظم زنجان

مستند «شمع حرمخانه» به کارگردانی فریدون قدیری به تاریخچه ساخت حسینیه اعظم زنجان و مراسم عزاداری در این حسینیه و آشنایی با فرایند توسعه و خدماتی که در این مکان می‌پردازد. این مستند دوشنبه (۱۸ شهریور ماه) ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار قابل مشاهده است. 

مستند «ترکیب بند» با نگاهی به اثر «باز این شورش است که...»

مستند «ترکیب‌بند» محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است که با مرور اشعار محتشم کاشانی، علل ماندگاری ترکیب‌بند وی با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» می‌پردازد.

در این مستند به کارگردانی امیر آذین که روز دوشنبه ساعت ۱۶:۴۵ از شبکه چهار پخش می‌شود، حاج علی انسانی، موسوی گرمارودی، عباس سجادی، محمود حبیبی کسبی، مهدی امین فروغی و ... درباره شخصیت محتشم کاشانی و ارادت او به امام حسین (ع) و خاندان نبوت صحبت می‌کنند.

«عاشورا در رامیان» مستندی مربوط به مراسم عزاداری روز عاشورا و شام غریبان در شهر رامیان در گلستان است که محمد فنایی آن را ساخته و سه شنبه ساعت ۱۶ پخش می‌شود.

آیین نخل گردانی در استان یزد در مستند «مثل سرو»

مستند «مثل سرو» درباره آیین‌های عزاداری سنتی مردم یزد در ایام عاشورا، سه شنبه (18 شهریور ماه) ساعت ۱۶:۴۵ پخش می‌شود.

مستند «مثل سرو» روایتی است از آیین نخل گردانی در استان یزد با آداب و رسومی‌ که مردم این شهر و دیار به آنها اعتقاد دارند.

سید علیرضا میررکنی کارگردانی «مثل سرو» را بر عهده داشته است و در این فیلم علاوه بر نمایش تصاویر و فیلم‌هایی از این آیین کهن، با پژوهشگران و محققان تاریخی و مذهبی درباره ریشه‌های نخل‌گردانی در آیین‌های عزاداری یزدی‌ها گفت‌وگو شده است.

«ستاره سحری»؛ نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در تبریز 

مستند «ستاره سحری» نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در شهر تبریز، تاریخچه‌ای از عزاداری این شهر و شعرهای آذری سروده شده با مداحی‌های قدیمی آذری زبان را به تصویر می‌کشد.

در این برنامه تصاویری از شعر خوانی شهریار در وصف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با ترکیبی از تصاویر قدیمی مراسم‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی در فضای باز پخش می‌شود.

قربانعلی طاهرفر کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده داشته است.این مستند سه‌شنبه (18 شهریور ماه) ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

برچسب ها: مقتل ، روضه ، عزاداری
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: