bazarnews

کد خبر: ۵۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:
ششمین نشست از نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران صبح امروز در ساختمان اصلی اتاق تهران با حضور خبرنگاران برگزار شد.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: مسعود خوانساری،رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در این نشست با تشکر از رئیس قوه قضاییه یه نیابت از بخش خصوصی اظهار داشت: بخشنامه اخیر ایشان در مورد نحوه احضار اشخاص حقوقی برا حمایت از تولید و اقتصاد کشور  یک بخشنامه مهم و اصولی به شمار می‌رود که امید داریم در دادگستری به آن عمل شود.

وی افزود: در ماههای گذشته، دولت چند درخواست بخش خصوصی را مورد تصویب قرار داد که شامل تمدید تجدید ارزیابی‌ها، بخشودگی جرایم مالیاتی و قبول ارز ماشین آلات برای خط تولید با نرخ زمان گشایش بود که هر سه مورد، اقدامات مناسب دولت برای حمایت از تولید است.

تشکر خوانساری از رئیس قوه قضاییه/نظرات بخش خصوصی برای دولت اهمیت ندارد


*دوره آموزشی رفع تعهد ارزی با همکاری وزارت صمت

خوانساری ادامه داد: قرار است که کمیسیون صنعت اتاق با همکاری وزارت صمت، کارگروهی را برای حل مشکلات شهرک های صنعتی ایجاد کند و از سوی دیگر، برای رفع تعهد ارزی صادرات نیز بنا بر این است که دوره آموزشی با کمک بانک مرکزی برای صادرکنندگان برای آموزش روش های رفع تعهد ارزی برگزار شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: پیش بینی شده است تا در موضوع بازگشت ارز صادراتی، مالیات بر ارزش افزوده صادرات ظرف یک ماه بازگشت داده شود، اما در بودجه سال ۹۸ بندی گنجانده شده که استرداد این مالیات، منوط به رفع تعهد ارزی است؛ بنابراین اکنون هفت ماه است که نقدینگی صادرکنندگان قفل شده است که بر این اساس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران، در مکاتبه‌ای با سران سه قوه، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: قرار است اتاق با تمام توان، از استارتاپ های گردشگری همکاری لازم را داشته باشد و کمیسیون گردشگری نیز مسئول شده است که نحوه همکاری را تدوین کند. در این میان موضوع تسویه حساب ماده ۱۸۶ مالیات ها نیز قرار شد که مورد درخواست از سران سه قوه قرار گیرد تا مفاصا حساب صرفا یک بار در سال، مورد درخواست از کارفرمایان باشد

*کاهش 7 درصدی واردات در ارتباط با چین، کره جنوبی و فرانسه
خوانساری گفت: تا مرداد ماه واردات حدود ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار بوده که ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما این کاهش بیشتر در ارتباط با چین، کره جنوبی و فرانسه بوده است چون قطعات منفصله و ماشین آلات از این کشورها وارد می‌شده ضمن اینکه ترکیه و هند با افزایش واردات ایران مواجه بوده اند.

وی با بیان اینکه در گزارش های بانک مرکزی، ۲۵ درصد در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۹۸ نقدینگی بیشتر شده و به ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سهم پول از نقدینگی به ۱۵ درصد افزایش یافته است که این به معنای آن است که از سپرده های بلندمدت گرایش به سمت سپرده های کوتاه مدت بیشتر شده است و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده های بلندمدت کم شده است که ممکن است به سمت سوداگری رفته باشد.

خوانساری در پایان افزود: ۸۵ سال است که قانون تجارت در کشور به عنوان یک قانون مادر مطرح می‌شود، ضمن اینکه تمامی افرادی که در کسب و کار دستی دارند، با تک تک مواد آن آشنا هستند، پس تصویب این قانون در یک ضرب العجل منطقی نیست؛ از مجلس می خواهیم که تصویب این قانون را متوقف نماید.

در ادامه این نشست فریال مستوفی،عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: قرار شده که فرانسه ۱۵ میلیارد دلار با تضمین خرید نفت، در قالب یک خط اعتباری به ایران بدهد که این وسط بحث این است که اگر آمریکا این مجوز را برای فرانسه صادر نکند، کار متوقف می‌شود، در حالیکه من فکر می‌کنم حتی در صورت عدم موافقت آمریکا، فرانسه می‌تواند این خط را به عنوان یک خط اعتباری میان بانک مرکزی دو کشور برقرار سازند.وزیر نفت معتقد است که اگر ایران این ۱۵ میلیارد دلار را دریافت کند، بدهکار می‌شود.

وی در ادامه افزود: بر اساس مستندات دریافت شده، ایران و چین یک قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری امضا کرده اند که بر اساس آن، شرکتهای چینی بدون ورود در مناقصات کار را به عهده خواهند گرفت. البته اتاق تهران شبهاتی را در این زمینه داشت که اکنون بخشی از مستندات مرتبط با آن دریافت شده است که نشان می‌دهد این خط برقرار شده است.

 

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: