bazarnews

کد خبر: ۵۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
ظاهرا کشت ماری جوانا و گیاه مخدر گل آنقدر سود دارد که بسیاری مجازات آن را به جان می‌خرند و با کاشت این گیاه مخدر به شکل گلدانی و حتی مزرعه‌ای ، اقدام به تولید آن می‌کنند.

دو سال اخیر نشان داده که تولید و کشت ماری‌جوانا در ایران نه‌تنها وجود دارد، بلکه روند صعودی به خود گرفته است. شاهد این مدعا هم کشفیات صورت گرفته در همین چند‌ سال اخیر است. روز گذشته یکی از این مزارع با ۸۰۰ بوته ماری‌جوانا در پارک ملی پابند در شهرستان نکا کشف شد. علی کلانه مدیرپارک ملی پابند با اعلام این خبر گفت: این بوته‌ها در فضایی به مساحت بیش از ‌هزار متر مربع کاشته شده بود. چند روز پیش نیز دو مزرعه ماده مخدر گل در حیاط یک خانه متروکه در منطقه شیان لویزان و زمین یک هکتاری در اطراف سنندج کشف و امحا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، سال گذشته نیز نیرو‌های اطلاعاتی سپاه عاشورا موفق به کشف مزرعه کاشت مواد مخدر در شهرستان بستان‌آباد شدند. اما یکی از جالب‌ترین اتفاقات در اوایل سال‌ 97 رخ داد؛ کشف مزرعه کاشت ماری‌جوانا و گل در استان کهگیلویه و بویراحمد و با استفاده از وام کارآفرینی! فردی با عنوان اشتغال‌زایی، تسهیلاتی حدود 400‌میلیون تومان دریافت و در همان گلخانه، گیاه مخدر ماری‌جوانا کاشته است. او با تاکید بر تعطیلی این گلخانه در سه سال پیش، گفت: به‌دلیل مشکلاتی که بین سرمایه‌گذار و دستگاه‌های مرتبط پیش آمد این گلخانه به مدت سه سال تعطیل و جزء واحد‌های تعطیل شده کشاورزی در شهرستان دنا محسوب می‌شد. پیش از این هم در مردادماه ‌سال جاری دو مزرعه کاشت ماری‌جوانا در شهرستان نظرآباد استان البرز کشف و معدوم شدند. در ‌سال 92 این بار در نزدیکی استان تهران یک مزرعه بزرگ کاشت ماری‌جوانا کشف شد. مزرعه‌ای در حوالی آبیک که توسط دو برادر اهل تهران اداره می‌شد. این دو برادر محموله گیاه شاه‌دانه را به 63 کیلوگرم گراس تبدیل کرده و در حین انتقال به تهران توسط پلیس دستگیر و روانه زندان شدند.امروزه رواج کشت گیاه مواد مخدر گل در خانه‌ها و به‌صورت گلدانی رواج بسیاری داشته و سودجویان با هدف قراردادن قشر جوان سعی دارند که این نوع گیاه مخدر سنتی را در میان آنها رواج دهند. نکته‌ای که سرنخ ترویج کشت گلدانی ماده مخدر گل به‌شمار می‌رود افزایش قاچاق بذر انواع جدید این گیاه است که خبر از برنامه‌ریزی سوداگران مواد مخدر برای توسعه کشت و کار آن می‌دهد. مسئولان هنوز در برابر مدل جدید کسب‌وکار قاچاقچیان مواد مخدر موضع‌گیری یا برنامه پیشگیرانه مشخصی ارائه نکرده‌اند. یک کارشناس کشاورزی با بیان اینکه پنج کیلوگرم بذر این گیاه برای زیر کشت بردن حدود صد هکتار زمین کافی است، گفت: این گیاه پیش از این بیشتر در نواحی مرطوبی که آفتاب مناسب داشتند، کشت بهتری داشت، اما بذرهای جدید این گیاه به‌صورتی است که با دستکاری ژنتیکی برای کشت گلخانه‌ای، مناسب‌سازی شده است و به این ترتیب بذرهای جدید را می‌توان بدون محدودیت در همه‌جا کشت کرد. محمدجعفر نیکو با اشاره به ناآگاهی اغلب مردم نسبت به خواص و حتی شکل ظاهری این گیاه افزود: ناآگاهی مردم در این زمینه به حدی است که در برخی باغ‌ها و باغچه‌های شخصی اطراف تهران و حتی در برخی باغچه‌های جلوی در خانه‌ها که در واقع فضای عمومی است، این گیاه به‌صورت خودرو رشد می‌کند و کسی نمی‌داند که این گیاه در کشور ما یک ماده مخدر بسیار پرطرفدار است.

کشت ساده مخدر گل

یک جامعه شناس هم در این باره می‌گوید: امروزه ما در جامعه شاهد توزیع و مصرف دو نوع مواد مخدر سنتی و صنعتی هستیم که گیاه مخدر گل از نوع سنتی در میان جوانان ما رواج داشته است. در گذشته مواد مخدر سنتی در خیلی از مناطق به‌صورت خودرو می‌روید. حالا با پیشرفت فن آوری اطلاعات کاشت راحت این نوع گیاه‌ها و سازگاری آن با گلخانه‌ها و حتی گلدان‌های خانگی و آپارتمانی در دسترس خیلی از جوانان قرار گرفته است. منوچهر ثابتی می‌افزاید: همواره علم به بشر کمک کرده که این نوع گیاهان را از طبیعت به داخل گلخانه‌ها ببرند. هرچند سوال اینجاست که چرا جامعه و مخصوصا قشر جوان ما به این سمت می‌رود. جواب این را می‌توان در مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه جست‌وجو کرد. امروزه مواد مخدر، سلاح و نفت، سه کالای پرسود در دنیا هستند و این نوع مواد سودآور است. حتی برخی از مصرف‌کنندگان برای مصرف خودشان این نوع گیاه مخدر را کشت می‌کنند، چون کشت گیاه گل در یک فضای کوچک انجام می‌شود و همیشه از دید قانون مخفی است، می‌تواند یکی از دلایل رواج آن باشد. گیاه گل مانند خشخاش نیاز به مزرعه بزرگ ندارد. از سوی دیگر کشور ما چون یک کشور جوان است و بیکاری در میان مردم و جوانان رواج بسیاری دارد و البته کشت، توزیع و فروش این نوع گیاه مخدر سود زیادی دارد، خیلی‌ها به سمت آن می‌روند.

مجازات کشت ماری‌جوانا در ایران

علیرضا دقیقی، حقوقدان نیز در این رابطه می‌گوید: ماری‌جوانا را معمولا در ایران به اسم گل خشک گیاه شاه‌دانه می‌شناسند. البته این اسم در محله‌های مختلف تغییر می‌کند؛ مثلا در محله تجریش به اسم گراس معروف است. کسی که برای نخستین‌بار گیاه ماری‌جوانا را کشت کند،  به  10 تا 100‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود. برای بار دوم نیز فرد به 50 تا 500‌میلیون ریال به اضافه 30 تا 70 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. بار سوم 100 تا یک‌میلیارد ریال جریمه به اضافه یک تا 75 ضربه شلاق و یا 2 تا  5‌ سال حبس مجازات دارد. در نهایت نیز برای بار چهارم اگر فردی به این جرم دستگیر شود، مجازاتش اعدام است. مانند بسیاری از جرم‌ها که برای بار چهارم مجازات اعدام برایشان در نظر گرفته شده است. از طرفی مالی هم که از کشت ماریجوانا به دست آمده، یعنی همان گیان شاه‌دانه و برگ‌هایش امحا می‌شود.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: