bazarnews

کد خبر: ۵۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
دومین انتخابات پارلمان رژیم‌ صهیونیستی نیز تغییری در میزان اقبال صهیونیست‌ها به بنیامین نتانیاهو ایجاد نکرد تا تنها راه باقی‌مانده، تشکیل دولت ائتلافی باشد.

بیست‌ودومین دوره انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) روز سه‌شنبه در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد. این انتخابات پس از آن برگزار شد که در انتخابات ماه آوریل (فروردین)، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نتوانست با تشکیل ائتلاف، دولت تشکیل دهد. در آن انتخابات حزب لیکود و ائتلاف آبی‌وسفید (به رهبری بنی گانتز) هرکدام توانستند 35 کرسی از 120 کرسی کنست را از آن خود کنند، ولی با این حال رئیس‌جمهور، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو را مسئول تشکیل کابینه کرد. نتانیاهو اما نتوانست ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد و دولت تشکیل دهد. بر همین اساس او درخواست انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات مجدد در 17سپتامبر (26شهریورماه) را داد تا یک‌بار دیگر شانس خود را برای تصاحب اکثریت پارلمان و تشکیل دولت جدید امتحان کند. انتخابات روز دوشنبه برگزار شد اما بر اساس 97درصد آرای شمارش‌شده صندوق‌های اخذ رای، حزب نتانیاهو موفق به کسب کرسی‌های بیشتری نشد تا شرایط از آنچه پیش از این وجود داشت، پیچیده‌تر شود. بر اساس آنچه رسانه‌های صهیونیستی منتشر کرده‌اند- تا لحظه نگارش این گزارش- حدود 97 درصد از آرای انتخابات رژیم صهیونیستی شمارش شده است.

برآورد اولیه از نتیجه این انتخابات نشان می‌دهد که حزب میانه‌رو «آبی‌وسفید» و حزب راستگرای «لیکود» بیشترین میزان آرا را به دست آورده‌اند. هنوز 3درصد آرا شمارش نشده، ولی مشخص است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز رهبر حزب آبی‌و‌سفید در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر برای تشکیل دولت ائتلافی آینده هستند. نتایج 97درصد آرای شمارش شده تا نخستین ساعات عصر روز چهارشنبه ۲۷ شهریور نشان می‌دهد که هر دو حزب لیکود و آبی‌و‌سفید 35 کرسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به دست آورده‌اند. تا اینجا مشخص است که هیچ‌یک از دو حزب نتوانسته‌اند اکثریت پارلمان را که 61کرسی است، در اختیار بگیرند و به‌تنهایی کابینه را تشکیل بدهند. روز گذشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از یک منبع در کمیته انتخابات رژیم اشغالگر نوشت: «پس از شمارش حدود 92درصد آرا، فراکسیون راستگرای «حریدیم» بدون حزب «اسرائیل خانه ما» به 56 کرسی و فراکسیون میانه- چپ به 55 کرسی دست یافته است. با توجه به این نتایج، حزب اسرائیل خانه ما به ریاست «آویگدور لیبرمن» با کسب 9کرسی نقش مهمی در تشکیل کابینه آینده رژیم صهیونیستی خواهد داشت. تعداد کرسی‌های بیست‌ودومین پارلمان رژیم صهیونیستی بر اساس نتایج شمارش 92 درصد آرا به این ترتیب است: حزب لیکود و آبی‌وسفید: هر یک 35 کرسی، فهرست مشترک عربی: 12کرسی، اسرائیل خانه ما و «شاس» هر یک 9 کرسی، یهودوت هتوراه: 8 کرسی و یامینا و کار- جشر: هر یک 7کرسی.»

لیبرمن رئیس حزب اسرائیل خانه ما و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی از «ریولین» رئیس این رژیم خواسته است، ابتکار عمل را به دست گرفته و با ترتیب دادن یک نشست در جمعه آینده، سران لیکود و آبی‌وسفید را گردهم آورد و آنها را به تشکیل کابینه مشترک تشویق کند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی که بیش از 10 سال است قدرت را در اختیار دارد، با توسل به هر راهی در تلاش برای حفظ قدرت است تا بتواند از محاکمه‌ شدنش در ارتباط با پرونده‌های فساد و رشوه جلوگیری کند.

  احزاب دیگر

به گزارش یورونیوز، طبق نتایج اولیه حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن هم ۹کرسی را از آن خود خواهد کرد و این در حالی است که ارتدوکس‌های شاس هشت‌ تا ۹ کرسی کنست را به دست خواهند آورد. چهار حزب عربی هم که تحت عنوان فهرست مشترک ائتلافی را در این انتخابات تشکیل داده‌اند بین ۱۱ تا ۱۳ کرسی کسب می‌کنند.

بنابر تخمین‌های اولیه به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از دو حزب «لیکود» و «سفیدوآبی» به همراه متحدان معمول خود قادر به تشکیل دولت ائتلافی و کسب رای اعتماد از ۶۱ عضو کنست نیستند. جبهه وابسته به حزب لیکود تا این زمان ۵۶ کرسی را به دست آورده و برای تشکیل دولت هنوز به پنج کرسی دیگر نیاز دارد.

ساعتی پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری، لیبرمن خواستار تشکیل دولت «وحدت ملی» و ائتلاف بین سه حزب اسرائیل خانه ما (به رهبری خودش)، لیکود (به رهبری بنیامین نتانیاهو) و سفیدوآبی (به رهبری بنی گانتز) شد. لیبرمن صبح چهارشنبه پس از روشن شدن نتیجه غیررسمی مقابل منزلش در شهرک «نوکدیم» گفت: «باز هم اعلام می‌کنیم که ما جز دولت وحدت ملی-لیبرال گزینه‌ای نداریم. با احزاب عربی ائتلاف نمی‌کنیم. این امر، مردود است. بنابراین نباید وقت را تلف کرد.»

  دولت با لیبرمن یا انتخابات سوم

در انتخابات ماه آوریل، لیبرمن با نتانیاهو حاضر به ائتلاف نشد تا کابینه تشکیل شود. لیبرمن به دنبال تصاحب وزارت دفاع با اختیارات بیشتر و همچنین تصویب قانون خدمت سربازی مذهبی‌ها یا همان «حریدی‌ها» بود. این در حالی بود که در سوی دیگر، احزاب مذهبی مانند شاس و یوتی‌جی نیز حضور داشتند و شرط‌شان برای ائتلاف با نتانیاهو، عدم تصویب چنین قانونی به‌ضرر حریدی‌ها بود. درنهایت نتانیاهو نتوانست هر دو طرف را قانع کند و تن به انتخابات مجدد داد. بر اساس آنچه تاکنون مشخص شده، تغییر چشمگیری در نتیجه انتخابات نسبت به دور قبل به وجود نیامده است. با این حساب و با توجه به اینکه جبهه راست و حریدی‌ها تا الان ۵۶ کرسی و جبهه چپ ۵۵ کرسی به دست آورده‌اند و در چنین شرایطی آویگدور لیبرمن که ۹ کرسی (تا ۹۲ درصد شمارش) به دست آورده، تعیین‌کننده شده است. هنوز این نتایج غیررسمی است و حدود هشت درصد آرای باقی‌مانده که شمارش شده و هنوز اعلام نشده، این آمار را تقریبا تغییر خواهد داد. اما آنچه روشن است این است که اکنون لیبرمن باید تصمیم بگیرد که با چپ ائتلاف می کند یا راست و کدام‌یک از این دو، شروط لیبرمن را می‌پذیرند.

به گزارش فارس، طبق آخرین تحلیل‌ها، گفته می‌شود شخص بنیامین نتانیاهو تا حدودی به شکست نزدیک شده هرچند حزب لیکود در صورتی که نتانیاهو را از گزینه‌های نخست‌وزیری کنار بگذارد، هنوز بخت زیادی برای تشکیل دولت دارد. چنین نتیجه‌ای کار را برای شخص نتانیاهو که رهبری حزب لیکود را برعهده دارد، بسیار سخت کرده، زیرا ناچار است برای کسب نصف به‌علاوه یک تن به شروط دیگر احزاب بدهد و همین نکته، بخت او را و نه بخت لیکود را کاهش داده است. البته چنین نتیجه‌ای همچنین کار را برای بنی‌گانتز نیز دشوار کرده و کار او شاید از نتانیاهو نیز سخت‌تر باشد.

  گانتز: با شکست نتانیاهو ماموریت تمام شد

پس از برگزاری انتخابات، «بنی گانتز» رهبر ائتلاف سفیدو‌آبی اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در جمع هوادارانش گفت: «به نظر می‌رسد ماموریت‌مان را محقق کردیم و به لطف شما، ائتلاف آبی و سفید به‌عنوان یک قدرت سیاسی اسرائیل باقی خواهد ماند.» گانتز افزود: «یک مسیر طولانی و دشوار را طی کردیم؛ مأموریت سختی داشتیم و طبق نتایج موجود، نتانیاهو به خواسته‌اش نرسیده و از سوی دیگر ثابت کردیم، اندیشه آبی‌وسفید کاملا موفقیت‌آمیز عمل کرده است.»

  نتانیاهو در دوگانه عرش و فرش

بنی گانتز، فرمانده سابق ارتش صهیونیستی که ائتلافش به اندازه حزب لیکود رای آورده است، می‌گوید تل‌آویو پس از یک دهه حکمرانی بنیامین نتانیاهو، به یک رهبر جدید نیاز دارد که به فساد مالی متهم نباشد. اگر نتانیاهو و حزبش موفق به ائتلاف با این ائتلاف شوند، به‌طور حتم نتانیاهو باید از قدرت خداحافظی کند. اگر نتانیاهو نخست‌وزیر آتی رژیم صهیونیستی نشود، او باید خود را آماده حضور در دادگاه کند. او حداقل سه پرونده قضایی در ارتباط با رشوه‌خواری، شیادی و قانون‌شکنی در دادگستری رژیم صهیونیستی دارد و به محض پایان نخست‌وزیری‌اش باید راهی دادگاه شود. شاید همین مساله باعث شده در نخستین اظهارنظر او پس از انتخابات، او آشفته به نظر بیاید و چندین بار آب بخورد و تنها از خطر ایران برای رهایی از وضع موجود سخن بگوید. بنیامین در پایان رای‌گیری در جمع هواداران خود، بدون تایید پیروزی یا شکست خود گفت منتظر اعلام نتایج نهایی انتخابات می‌ماند.

او با نام بردن از ایران به‌عنوان یک «تهدید» گفت: «ما منتظر اعلام نتایج می‌مانیم، اما یک چیز روشن است و آن اینکه حکومت اسرائیل اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته است. ما هم با فرصت‌ها و هم با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم و یکی از این چالش‌ها تهدید واقعی از سوی ایران است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها از موضوع ایران برای تبلیغ سیاست خود استفاده کرده است. او حتی در چند هفته گذشته تهاجمات نظامی به لبنان، سوریه و عراق داشت تا بتواند آرای بیشتری را در سبد حزب لیکود بریزد اما پاسخ حزب‌الله لبنان به تجاوزات صهیونیست‌ها تا حدودی جایگاه او را متزلزل کرد.

نتانیاهو در سخنرانی خود همچنین تاکید کرد: «کشور ما نیاز به یک دولت نیرومند، یک دولت پایدار، یک دولت صهیونیستی، یک دولت متعهد به اسرائیل مثابه دولت-ملت یهودی دارد.»

رهبر حزب لیکود با اشاره به موفقیت چشمگیر احزاب مشترک عرب در انتخابات روز سه‌شنبه وعده داد که یک «دولت صهیونیستی قدرتمند» را برای جلوگیری از تشکیل دولتی «ضد صهیونیستی» به وجود خواهد آورد.

اقنصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: