bazarnews

کد خبر: ۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
داخلی سازی خودرو در قراردادهای جدید به ۲۰% کاهش یافته است. با توجه به اینکه ۱۴% از داخلی سازی، مربوط به مونتاژ و رنگ خودرو است، خودروهای پژو فقط ۶% از قطعات ایرانی بهره خواهند برد و سایر قطعات به کشور وارد می شود.
بازار نیوز - اخیرا قناتی مدیرکل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، آغاز تولید خوروهای پژو  با ساخت داخل 20% را اعلام کرده و عدول از 40 درصد داخلی سازی به 20 درصد را به گردن قطعه سازان انداخته و اعلام کرده است: آنها آمادگی تولید قطعات را ندارند.

در گذشته نیز پژو-سیتروئن  با عدم تایید قطعات داخلی سازی شده ایرانی، در مسیر داخلی سازی سنگ اندازی می کرد و تا زمانی که پژو قطعات مذکور را تولید می کرد، از داخلی سازی قطعات پژو 206 و 405 در کشور ممانعت می کرد.

قناتی در حالی ناتوانی قطعه سازان ایرانی را اعلام کرده اند که خودروهای جدید پژو بر روی پلتفرم 206 تولید خواهند شد ،که بیش از 70% از قطعات آن از جمله قطعات موتور که جزو پیچیده ترین قطعات خودرو هستند،داخل کشور  تولید می شود.

لازم به ذکر است بنابر اظهارات وزیر صنعت، نعمت زاده و مدیر عامل ایران خودرو، آقای یکه زارع، در قرارداد تولید خودروهای مشترک ایران خودرو با پژو شرط داخلی سازی 40% را درنظر گرفته شده و در حال حاضر میزان داخلی سازی به 20% عدول کرده است. با توجه به اینکه 14% از داخلی سازی، مربوط به مونتاژ و رنگ خودرو است، خودروهای پژو فقط  6% از قطعات ایرانی بهره خواهند برد و سایر قطعات به کشور وارد می شود.

با توجه به آنکه یکی از برنامه های مهم وزارت صنعت برای تولید در ایران خودرو، تولید مشترک با پژو و جایگزینی خودروهای قدیمی همچون 405 می باشد و در شرایطی که قطعه سازان ایرانی از آمادگی کامل برای داخلی سازی 40 درصدی و بالاتر خبر می دهند، آیا این وزارتخانه قصد دارد در آینده بخش قابل توجهی از قطعه سازان ایرانی را از تولید خارج و بیکار نماید؟مسئله جالب توجه دیگر این است که وزارت صنعت تفاهم نامه ای برای به روزترین خط تولید سایپا در کاشان، و  واگذاری آن به شرکت پژو-سیتروئن را دارد. این موضوع این سوال را باقی می گذارد که آیا با فروش سایپا به پژو و در صورت اجرای روند حذف قطعه سازان، قرار است که برنامه تولید خودرو در کشور صرفا به یک برنامه نمایشی تبدیل شود و صرفا خودرو در کشور مونتاژ شده و سایر اجزای زنجیره تولید، از جمله قطعه سازی حذف گردد؟
تسنیم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: