معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت با اشاره به اینکه طرح بزرگراه کردن محور هراز از سال ۹۰ آغاز شده است، گفت: اولویت شماره ۳ محور هراز در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرمایه پرس - خیرالله خادمی در حاشیه بهرهبرداری از 10 کیلومتر باند دوم محور هراز از سیاه بیشه تا ناندل اظهار کرد: محورهای منتهی به شمال شامل فیروزکوه، هراز، منجیل و قزوین- الموت، تنکابن جزء پروژههایی است که وزارت راه و شهرسازی طی 3 سال اخیر آنها را در برنامههای ساخت خود قرار داده است.
وی ادامه داد: برای محور فیروزکوه 120 میلیارد تومان، هراز 120 میلیارد تومان، محور منجیل 100 میلیارد تومان و محور قزوین- الموت - تنکابن 100 میلیارد تومان و مجموعا حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه محور هراز به شرق و غرب استان مازندران سرویس میدهد، تصریح کرد: این محور از سال 90 در برنامه اجرایی وزارت راه قرار گرفته و طی 3 سال اخیر اولویتبندی شد.
وی با بیان اینکه افتتاح امروز طبق اولویتبندی انجام شده و نسبت به اعتبارات محور زیر عبور رفته اظهار کرد: در اولویت اول از آمل - بایجان به طول 62 کیلومتر تا پایان سال جاری به طور کامل تبدیل به بزرگراه میشود. تنها 8.5 کیلومتر از این محور باقی مانده که آن را براساس برنامه تا پایان سال به اتمام میرسانیم.
خادمی با بیان اینکه اولویت دوم ما آبشار- لاسم به طول 7.5 کیلومتر تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد، بیان کرد: 29 کیلومتر از اولویت سوم باقی مانده که پیشرفت فیزیکی آن حدود 30 درصد است که براساس برنامهریزی در حال ساخت آن هستیم.
پروژه مذکور از سال 89 آغاز شده و براساس برنامه مقرر شده که سال آینده به پایان برسد. پیشرفت کل این پروژه در حال حاضر 49.5 درصد است. افزایش ظرفیت ترافیکی، بهبود کیفیت تردد، بهبود مشخصات هندسی مسیر، افزایش سرعت طرح (از 50 کیلومتر به 80 کیلومتر)، کاهش زمان سفر حدود 20 دقیقه، صرفهجویی 2 میلیون لیتری در مصرف انرژی و افزایش ایمنی از جمله مزیتهای اجرای طرح بزرگراه کردن محور هراز اعلام شده است.
تسنیم