bazarnews

کد خبر: ۵۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
بر خلاف این‌که تصور می‌شود تابستان می‌تواند تنها فصل مناسب برای سفر باشد؛ اما عده‌ای هم با زیرکی پاییز و به خصوص مهرماه که فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است را برای سفر انتخاب می‌کنند.

درست است که تابستان زیبایی‌های خودش را داد و البته مهم‌تر از همه تعطیلات مدارس می‌تواند فرصت خوبی برای گشت‌وگذار در شهرها باشد؛ اما یک بدی هم دارد. تابستان فرصت مناسبی در اختیار تورها، هتل‌ها و آژانس‌های حمل و نقل قرار می‌دهد تا با استفاده از فرصت تعطیلات و تقاضای مردم برای سفر، قیمت‌ها را افزایش دهند.

برای مثال در سفرهای خارجی که این روزها سفرهای گرانی به شمار می‌روند، قیمت بلیط و یا تور کامل در تابستان تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند و با این حساب تنها کسانی می‌توانند با توجه به این افزایش قیمت همچنان برنامه‌ریزی سفر تابستانی خود را داشته باشند که از تمکن مالی خوبی برخوردارند. آن‌ دسته که بهره مالی کمتری دارند در این فصل یا به سفرهای کوتاه‌مدت یک روزه و دو روزه در داخل کشور بسنده می‌کنند و یا اصلا قید سفر را می زنند.

پاییز و تخفیف‌های ناگهانی

پاییز که از راه می‌رسد، تب تورهای گران‌قیمت به سردی می‌گراید و بازار تخفیف‌ها داغ می‌شود. تنها با گشتی کوتاه در اینترنت و سر زدن به سایت‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی به راحتی می‌توان تخفیف‌های پاییزی را مشاهده کرد.

حتما اصطلاح‌ "های سیزن" و "لو سیزن" به گوشتان خورده. این‌ها همان عبارت‌های «فصل کم سفر» و «فصل پر سفر» هستند. فصل پر سفر زمانی است که شهر و کشور مقصد در ایده‌آل‌ترین حالت آن، چه از لحاظ آب‌وهوایی و چه از لحاظ زمان برگزاری رویداد و جشنواره خاصی قرار دارد. در فصل پر سفر که تقاضای گردشگران برای دیدن آن شهر زیاد می‌شود، هزینه پرواز و هتل هم در شهر مقصد افزایش پیدا می‌کند. چرا که هتل‌داران و هواپیمایی‌ها می‌دانند که در هر صورت هتل و صندلی‌های پروازهای آنان خالی نمی‌ماند و مسافران حاضرند برای سفر خود مبالغ بالایی بپردازند.

در فصل کم سفر آب‌وهوا و شرایط برای دیدن کشور مقصد خیلی مطلوب نیست و تقاضا هم خیلی بالا نیست. در چنین شرایطی هم قیمت هتل و هم قیمت پرواز بسیار پایین می‌آید؛ چرا که استقبال از کشور و یا شهر مقصد کمتر می‌شود و هتل‌داران با پایین آوردن قیمت‌ها و گاهی پیشنهادهای باور نکردنی سعی می‌کنند هر طور که شده اتاق‌های خود را به مسافران بفروشند. قیمت هتل‌ها، هاستل‌ها، بلیت هواپیماها و همچنین رستوران‌ها در این فصل به‌شدت افت می‌کند و اماکن دیدنی هم در شهر مقصد به اندازه کافی خلوت هستند و همین هم می‌تواند نقطه قوت دیگری باشد تا با خیال راحت در شهر گردش کنید. در این میان مهرماه فصل مناسبی برای سفر حداقل از نظر شرایط آب‌وهوایی است، چون هوا هنوز آنقدر پاییزی و بارانی نشده که نتوان گشت و گذار کرد. در واقع مهرماه بین دو فصل کم سفر و فصل پر سفر قرار گرفته. مهرماه زمانی است که نه قیمت‌ها به اندازه فصل پرسفر (تابستان) بالاست و نه آنقدر آب و هوا عوض شده که نتوان از مقصد لذت برد. این ماه که بلافاصله بعد از فصل پر سفر است، زمانی ایده‌آل برای سفر کردن است، زمانی که هم می‌توانید هتل خوب با خدمات عالی را ارزان رزرو کنید و هم از زیبایی‌های شهر و کشور مقصد لذت ببرید.

امکان سفر در اواسط هفته

برای مقایسه قیمت‌ها در اواسط هفته و آخر هفته بد نیست تماسی با آژانس‌های گردشگری بگیرید. با پرسیدن قیمت تورها و مقایسه آن‌ها در اواسط و اواخر هفته می‌توان به این نتیجه رسید که باز هم اگر خواهان گرفتن تور ارزان‌تر و یا سفر به صرفه‌تری از نظر قیمتی هستید، وسط هفته می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد. علاوه بر فصل پرسفر یا کم‌سفر، زمان سفر در وسط هفته یا آخر هفته هم در پیدا کردن هتل ارزان و یا بلیط مناسب‌تر تاثیرگذار است. هتل‌ها آخر هفته‌ها اغلب تقاضای بیشتری دارند و کسانی که در طول هفته مشغول کار هستند، سعی می‌کنند تعطیلات آخر هفته را به مسافرت خود اضافه کنند به خاطر همین است که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر بتوانید برنامه سفرتان را به وسط هفته منتقل کنید به راحتی یک هتل خوب با قیمت پایین پیدا خواهید کرد.

استفاده از تخفیف‌های ویژه

بسیاری از هتل‌های خوب گاهی تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند که حتی اگر کسی قصد سفر هم نداشته باشد وسوسه می‌شود با آن قیمت مناسب راهی سفر شود. مثلا بسیاری از هتل‌ها در ایران در شب یلدا تخفیف‌های ویژه‌ای دارند که مسافران را برای شرکت در مراسم ویژه یلدا دعوت می‌کنند. تقریبا تمام هتل‌ها به بهانه‌ها و در زمان‌های مختلفی چنین تخفیف‌هایی را پیشنهاد می‌دهند. مهرماه هم از آن دست وقت‌هایی است که می‌شود با کمی دقت و جستجو در گوگل و نت، هتل‌ها و تورهایی با تخفیف‌های ویژه پیدا کرد. بنابراین اگر به دنبال رزرو هتل با قیمت مناسب هستید، قبل از سفر خوب جستجو کنید تا هتل‌هایی را پیدا کنید که تخفیف دارند. در چنین شرایطی با ایجاد تغییر کوچک در زمان سفر می‌توانید از تخفیف به خوبی استفاده کنید.

نسبت معکوس دانستن و هزینه کردن

این یک قانون است که هرچه بیشتر بدانیم و اطلاعات کافی و خوبی درباره مقصد سفر و سایر حواشی داشته باشیم، هزینه‌های روانی و مادی کمتری می‌پردازیم. سفر کردن هزینه‌ می‌طلبد و آغاز و پایانی دارد. در سفر کسانی هستند که همراه‌تان می‌مانند و کسانی هم هستند که از کنارتان عبور می‌کنند. وقتی درباره "صرفه‌جویی در هزینه‌ها" و یا سفر ارزان در فصل و ماه مناسب صحبت می‌کنیم، صرفا موضوع بر سر صرفه‌جویی مالی نیست. ما برای سفر علاوه بر پول، زمان هم صرف می‌کنیم. پس احتمالا حالا بهتر درک می‌کنید که چرا "بیشتر دانستن" موجب می‌شود هزینه‌ کمتری بپردازیم. انتخاب مسیرهای اشتباه، زمان‌بندی‌های غلط، خریدهای غیرضروری و ... باعث می‌شوند هزینه‌ زیادی روی دستتان بماند و کار برای سفرهای بعدی سخت‌تر شود؛ پس برای سفر کردن آن هم به شکل به‌صرفه و لذت‌بخش گاهی باید تنها آگاهی‌مان را افزایش دهیم.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: