bazarnews

کد خبر: ۵۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین با اشاره به اینکه دیگر امکان عرضه این کالا با قیمت آزاد وجود ندارد، گفت: از این پس، با کمبود لاستیک ناوگان سنگین روبرو نخواهیم بود چرا که با اتصال «سامانه‌ جامع تجارت»، «سامانه توزیع لاستیک» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری »، فرآیند تامین و توزیع تایر سنگین به طور کامل قابل رصد و پیگیری است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز : رسول جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در گفت‌و‌گو با خبرنگار بازارنیوز با اشاره به مشکلات رانندگان ناوگان سنگین برای تامین تایر مورد نیاز خود در سال گذشته گفت: بعد از اعتراضات و مطالبات رانندگان برای ساماندهی بازار تایر سنگین دولت تصمیم گرفت از مرداد‌ماه سال گذشته برای واردات و تهیه مواد اولیه تولید این کالا، ارز4200تومانی تخصیص دهد.

وی افزود: در همین راستا سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور در سال گذشته سامانه‌ای را برای توزیع تایر سنگین ایجاد کرد اما در آن زمان تنها امکان رصد توزیع تایر در حوزه راهداری و ناوگان برون شهری وجود داشت و امکان رصد کامل زنجیره تامین تایر از مرحله واردات و تولید تا مرحله خرده فروشی وجود نداشت و همچنین در حوزه ناوگان دورن‌شهری نیز به علت عدم وجود یک سامانه مناسب نظارتی بر روند توزیع تایر انجام نمی‌شد.

*شفافیت کامل زنجیره تامین و توزیع تایر سنگین

جمشیدی با بیان اینکه دولت با ایجاد سامانه‌های مجزا، فرآیند تامین و توزیع تایر را تسهیل کرده است، گفت: «سامانه جامع تجارت وزارت صمت»، «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» به صورت متمرکز به یکدیگر متصل شدند و در نتیجه، زنجیره توزیع تایر سنگین به شفافیت قابل قبولی رسیده است.

مجری طرح توزیع تایر سنگین ادامه داد: در حال حاضر تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان ملزم به ارائه و ثبت اسناد خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت هستند و این فرآیند تا مرحله توزیع تایر در خرده‌فروشی‌ها قابل رصد و پیگیری است.

وی تبادل برخط و سیستمی اطلاعات بین سامانه‌ جامع تجارت و سامانه‌های توزیع تایر را از مهمترین دستاورد‌های این طرح دانست و افزود: اطلاعات موجودی تایر سنگین در مراکز توزیع و خرده‌فروشی به صورت برخط در سامانه‌های توزیع تایر درون‌شهری و برون‌شهری قابل مشاهده است. لازم به توضیح است که در گذشته تنها امکان رصد بخش توزیع این کالا وجود داشت اما در حال‌حاضر با اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر، فرآیند تامین تایر سنگین نیز قابل رصد و بررسی است.

*دیگر امکان عرضه تایر با قیمت آزاد وجود ندارد

جمشیدی تنظیم بازار تایر سنگین و کنترل قیمت این کالا را یکی دیگر از مزایای سیستمی شدن توزیع تایر دانست و گفت: با اتصال «سامانه جامع تجارت وزارت صمت»، «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» به یکدیگر، امکان خروج تایر سنگین از زنجیره توزیع وجود ندارد و بر همین اساس دیگر در بازار تایر، کالایی تحت عنوان «تایر آزاد» که با قیمت 8 تا 9میلیون تومان به فروش می‌رسید، وجود ندارد.

*چگونگی دریافت حواله تایر سنگین برای رانندگان

وی با تشریح چگونگی دریافت حواله تایر توسط رانندگان ناوگان سنگین گفت: برای دریافت تایر سنگین در بخش برون جاده‌ای رانندگان باید به پایانه‌های حمل و نقل تحت نظر سازمان راهداری مراجعه کرده و با توجه به میزان پیمایش و کارکرد خودرو حواله لاسیتک خود را دریافت کنند. همچنین در بخش درون شهری نیز رانندگان ناوگان سنگین می‌توانند به صورت آنلاین به سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری مراجعه کرده و تایر خود را با توجه به سایز و برند مورد نظر خود انتخاب کنند.

مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین با اشاره روند تکمیل و بهبود سامانه‌های توزیع حواله تایر اظهار داشت: سامانه توزیع تایر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کل کشور به زودی با ارتقا نرم‌‎افزاری خود، واسطه‌های انسانی را حذف کرده و فرآیند توزیع این کالا را به طور کاملا سیستمی انجام می‌دهد که این امر در 4 یا 5 ماه آینده اجرایی می‌شود.

*با کمبود تایر سنگین در کشور روبرو نیستیم

جمشیدی در پایان با تشریح چگونگی تعیین قیمت تایر سنگین گفت: قیمت‌های اظهار شده توسط واردکنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت به تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌رسد و بعد از آن سامانه به صورت خودکار هزینه حمل‌و‌نقل، سود خرده‌فروشی و مالیات بر ارزش افزوده را در محاسبه قیمت‌ نهایی لحاظ می‌کند و این قیمت در حواله‌های صادر شده درج می‌شود و تمامی توزیع کنندگان می‌بایست بر اساس قیمت درج شده بر روی حواله تایر سنگین را تحویل رانندگان دهند.

وی افزود: در حوزه ناوگان حمل‌و‌‎نقل درون شهری تعداد تایر‌های موجود در انبار‌ها مازاد نیاز رانندگان است و بسیاری از تایر‌ها در خرده‌فروشی‌ها تا کنون به فروش نرفته و علاوه بر این از آغاز طرح تا کنون بسیاری از سبد‌های توزیع شده تایر سنگین توسط سامانه‌ها مورد استفاده قرار نگرفته و به هیچ وجه با کبود تایر در کشور مواجه نیستیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: