bazarnews

کد خبر: ۵۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
دوباره ماه مهر که یکی ماه مهربان می‌خواندش و یکی ماه مدرسه، آغاز شد؛ اما حداقل در تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور همراه با ترافیک و آلودگی هوا. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، میزان ترافیک در پایتخت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به روزهای قبل بیشتر شد و آن‌طور که شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرد شاخص آلودگی هوا نیز ساعت ۱۱ صبح روز اول مهر روی عدد ۱۳۷ ایستاد تا اعلام کند کیفیت هوای شهر برای گروه‌های حساس ناسالم است.

همه اینها در شرایطی رخ داده که در تهران طرح ترافیکی جدیدی از تابستان آغاز و اجرا شده و امید بود آلودگی هوا که در روزهای پاییزی به اوج خودش می‌رسد، دست‌کم در اولین روز پاییز این‌قدر بالا نرود؛ اما انگار پیش‌بینی‌ها آن‌قدر باب‌طبع پیش نرفت. با‌این‌حال خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر روز گذشته پر بود از اظهارات مسئولان شهری و نظامی، از شهرداری تا پلیس و راهنمایی‌ورانندگی درباره مسئله ترافیک. شاید روز اول مهر مثال خوبی برای تعیین تکلیف بقیه روزهای پاییز نباشد؛ اما می‌تواند هشداری برای افزایش آلودگی و سخت‌ترشدن گره ترافیکی شهر باشد. باید منتظر ماند و دید در روزهای پیش‌رو چه اتفاقی برای شهر رقم خواهد خورد. کلید حل بخشی از ماجرا البته و قطعا در دست پدر و مادرهایی است که برای راحتی فرزندانشان، با خودروی شخصی راهی مدرسه کودکانشان شدند تا احتمالا آنها را راحت‌تر و زودتر به صف مدرسه برسانند؛ غافل از اینکه با همین کارشان هم ترافیک شهر را بیشتر و پیچیده‌تر کردند و هم از اگزوز ماشینشان تُن‌تُن آلودگی را در هوای شهر و در نتیجه در ریه‌های خودشان و فرزندانشان و دیگران و فرزندانشان خالی کردند.

ترافیک سنگین‌تر هم می‌شود

برای حرف‌زدن درباره ترافیک، بهترین شخص رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور است؛ اینکه از زبان او بشنویم چه شده و چه خواهد شد. سرهنگ نادر رحمانی روز گذشته دراین‌باره به رسانه‌ها این‌طور گفت: با توجه به اینکه هنوز عده‌ای در سفر به ‌سر می‌برند، ترافیک کلان‌شهرها از روزهای آتی شکل خواهد گرفت و انتظار داریم بر حجم ترافیک افزوده شود. معمولا در روزهای نخست مهر انتظار افزایش 25 تا 30درصدی ترافیک را نسبت به سایر ایام در کلان‌شهرها داریم.

او با بیان اینکه از امروز حدود 20 میلیون دانش‌آموز و دانشجو و کادر آموزشی به چرخه ترافیک اضافه می‌شوند، گفت: امروز ترافیک در کلان‌شهرها در مناطق بزرگراهی و مرکزی شهرها متراکم بود و هنوز در برخی شهرها ادامه دارد. این مقام انتظامی به والدین و رانندگان سرویس مدارس توصیه کرد: در روزهای نخست مهر، کوتاه‌ترین و مناسب‌ترین مسیر را برای رفت‌وآمد خود انتخاب کنند تا به‌مرور شاهد کاهش بار ترافیکی در 10 تا 15 روز آینده باشیم.

سال تحصیلی چطور آغاز شد؟

نکته‌ای که رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور درباره تأثیر دانش‌آموزان، دانشجویان، کادر آموزشی و... بر ترافیک شهری اعلام کرد، به روایت ایسنا و زبان دیگر جریانش این است: روز گذشته با نواختن زنگ اول مهر از سوی رئیس‌جمهوری، زنگ آغاز سال تحصیلی 98-۹۹ هم‌زمان در ۵۷۰ هزار کلاس درس و ۱۱۰ هزار مدرسه سراسر کشور به صدا درآمد و ۱۴‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز روانه کلاس‌های درس شدند. آخرین آمارهای ثبت‌نامی حاکی از آغاز سال تحصیلی با ۱۴‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز و پیش‌دبستانی است که افزایش حدود ۵۰۰ هزارنفری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. از مجموع این آمار، هشت‌میلیون‌و ۱۹۶ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی هستند. به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش، ۹۸.۵ درصد افراد لازم‌التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند و دو درصد رشد دانش‌آموز در دوره ابتدایی داشته‌ایم. وزارت آموزش‌و‌پرورش سال تحصیلی جدید را با ٨٧٠ هزار نفر نیروی شاغل پیش می‌برد که از این تعداد ۶۴ درصد معلم، ١١ درصد نیروهای حق‌التدریسی، پنج درصد نیروی کیفیت‌بخشی و٢٠ درصد مدیر آموزشگاهی هستند. همچنین مدارس ایرانی در ۱۱۰ مدرسه، ۷۷ شهر و ۴۹ کشور بازگشایی می‌شوند. شمار دانش‌آموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد که ۱۲۳ هزار نفر آنها بدون مجوز و مدارک هویتی و حدود ۳۷۰ هزار نفر با مجوز هستند که در ۲۸ هزار مدرسه ثبت‌نام شده‌اند. 570 هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌اند که از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند. همچنین ۵۱ درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارند؛ در‌حالی‌که ۲۰ درصد دانش‌آموزان روستایی هستند.

ساعت‌های شناور

یکی از اقدامات برای حل مشکل حداقل در تهران، ایده‌ای است که استاندار تهران اعلام کرده و گفته است تأخیر حضور کارکنان دستگاه‌های اجرائی تا ساعت ۹ صبح تا ۱۵ مهر مجاز است. انوشیروان محسنی‌بندپی، درباره شناورشدن ساعت آغاز به کار ادارات تهران اظهار کرد: بر اساس بخش‌نامه‌ای که معاون‌اول رئیس‌جمهوری ابلاغ کرده است، ساعت آغاز به کار دستگاه‌های اجرائی تا ۱۵ مهر از ساعت ۷ تا ۹ صبح شناور خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: بر اساس بخش‌نامه ابلاغی، کارکنان دستگاه‌های اجرائی استان تهران می‌توانند تا ساعت ۹ در محل کار خود حاضر شوند و تأخیر آنها تا این ساعت، مجاز تلقی می‌شود. کارکنان موظف‌اند تأخیر خود را از طریق مرخصی ساعتی موجه کنند. طرح شناورسازی ساعت آغاز به کار کارکنان دستگاه‌های اجرائی با هدف کاهش بار ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اجرا می‌شود.

کمک‌گرفتن از پهپاد

در خبری دیگر نیز فرمانده انتظامی پلیس پایتخت گفت: به‌منظور کنترل بهتر ترافیک پایتخت، پلیس راهور تهران بزرگ از امروز از هلی‌شات استفاده می‌کند. منظور روایت‌شده استفاده از پهپادهای دوربین‌دار یا به تعبیر انگلیسی آن هلی‌کم برای رصد وضعیت ترافیکی شهر از بالاست. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پلیس پایتخت، صبح روز گذشته در برنامه خبری پلیس راهور پایتخت که به مناسبت آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس، به‌منظور نظارت بر روند کنترل ترافیک برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه پلیس پایتخت تمام توان و امکانات خود را برای داشتن وضعیت مطلوب ترافیکی اول مهر به کار گرفته است. براساس پیش‌بینی‌هایی که داشتیم و تجارب سال‌های قبل، احتمال می‌دادیم بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش ترافیک در این روز داشته باشیم. رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: تا این لحظه وضعیت ترافیکی مطلوبی را در تمامی معابر پایتخت داشته‌ایم و تمامی همکاران ما در کلانتری‌ها، یگان امداد و... برای برقراری وضعیت مطلوب در خیابان‌ها، به کمک پلیس راهور آمده‌اند. پلیس از پنج صبح در خیابان‌ها حضور داشته و بر روند وضعیت ترافیکی نظارت کرده است، البته این نکته را ذکر کنم که در برخی نقاط، وضعیت ترافیکی نسبت به سال گذشته بهتر است. به گفته او در مقایسه با دوشنبه هفته گذشته، وضعیت ترافیک در معابر پایتخت کمی افزایش داشته، البته یگان‌های مختلف انتظامی در تمامی نقاط شهر حضور دارند تا اگر لازم شد بتوانند وضعیت را به حالت عادی برگردانند. پلیس راهور پایتخت از دیروز به‌منظور مدیریت بهتر ترافیک در معابر تهران و برخی نقاطی که دوربین نظارتی ندارند، به هلی‌شات مجهز شده است.

۱۵ دقیقه دیرتر

البته مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران هم آماری داده که شاید نکته خاصی دارد و شاید هم خواسته دقت خودشان در رصد وضعیت ترافیکی را توصیف کند، او اعلام کرده: ترافیک پایتخت در نخستین روز از مهرماه ۹۸، ۱۵ دقیقه دیرتر نسبت به مدت مشابه سال قبل آغاز شد. نوشین سرور با بیان اینکه در ساعت 7:30 صبح طول ترافیک سطح شهر سه درصد کاهش پیدا کرده بود، اظهار کرد: با توجه به شناورشدن ساعات کار ادارات، سفر گروه دوم از ساعت 7:45 شروع شد و تا 8:30 ادامه داشت. همچنین نسبت به سال ۹۷ هیچ تغییری در افزایش طول ترافیک مشاهده نشده است. او خاطرنشان کرد: افزایش‌نیافتن طول ترافیک نسبت به مهرماه سال گذشته به علت تأثیر طرح‌هایی است که شهرداری و پلیس با همکاری یکدیگر در شهر اجرا کردند. عدم تغییر به معنای بهبود ترافیکی است؛ یعنی با وجود افزایش سالانه تردد در سطح شهر تهران بسیاری از گره‌های ترافیکی رفع شده است. مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران با اعلام اینکه مجموع طول ترافیک در نخستین روز مهرماه سال جاری نسبت به شهریورماه سال ۹۸، هشت درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: این به آن معنا نیست که ترافیک کلی تهران افزایش داشته است. ممکن است در هفته ابتدای مهر این عدد افزایش پیدا کند.

لزوم تغییر رویکردها با یادی از دوچرخه

یکی دیگر از کسانی که البته نظرش دراین‌باره حتما بیشتر از دیگران شنیدن دارد، شهردار تهران به‌عنوان ارشدترین مقام شهری است که رفت‌وآمد و ترافیک شهری بیشتر از همه به او ربط دارد. پیروز حناچی که صبح روز اول مهر را با حضور در ستاد استقبال از مهر ۹۸ و رصد ترافیک آغاز سال تحصیلی، واقع در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران آغاز کرد، در صحبت‌های خود این‌طور گفت: «با بازگشایی مدارس، بیش از ٣٠ درصد به ترافیک تهران افزوده می‌شود و به‌همین‌دلیل تمهیدات لازم باید برای آمادگی شهر اندیشیده شود. خوشبختانه این ملاحظه مهم در تمام مدهای حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است. این اقدامی است که به‌طور دائم باید تعقیب کنیم و انتظار ما از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک این است که به تغییر رویکردها هم فکر کند؛ ترافیک و رسیدگی به آن قطعا ضرورت است، اما شاید به شکل دیگری هم بتوان به این مقوله نگاه کرد. حناچی حتی گریزی به‌ وسیله نقلیه محبوب خودش یعنی دوچرخه هم زد و در بخش دیگری از صحبتش گفت: در اجلاس مربوط به شهر هوشمند در اروپا ملاقات‌هایی با شهرداران برلین و وین داشتیم. جالب بود که شهرداری وین تا هفت درصد از حمل‌ونقل را روی دوچرخه متمرکز کرده، البته شرایط و جمعیت این شهر با ما متفاوت است؛ اما این حرکت عمومی در همه شهرهای موفق دنیا آغاز شده و ما هم با همکاری مردم این حرکت را آغاز کرده‌ایم. فرض بر این است که حضور هر دوچرخه‌سوار می‌تواند یک خودرو از سطح شهر کم کند؛ البته این اقدام به زمینه‌سازی نیاز دارد. او گفت: ما از آنهایی که به اسکوترهای برقی متمایل هستند نیز حمایت می‌کنیم، چراکه شاید بسیاری از محدودیت‌های موجود درباره دوچرخه درمورد اسکوتر وجود نداشته باشد. از دوستان می‌خواهم فضای امن استفاده از اسکوتر را همانند دوچرخه فراهم کنند. اگر مردم را راضی کنیم که از ابتدای سفر، بدون خودروی شخصی از خانه خارج شوند یعنی ما موفق شده‌ایم؛ این امر می‌تواند آلودگی و ترافیک تهران را تحت تأثیر قرار دهد. امیدوارم با همه تلاش‌ها بتوانیم این تغییر رویکرد را داشته باشیم.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: