bazarnews

کد خبر: ۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
برای نخستین بار در ایران رقم خورد:
عباس کشاورز گفت: در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای توسعه کشت کلزا اقدام کرده ایم که امسال نخستین بار در تاریخ کشاورزی ایران به 200 هزار هکتار خواهد رسید و پیش بینی می کنیم 140 تا 150 هزار تن دانه روغنی به دست آید که بالاترین ضریب تولید روغن را هم دارد .
بازار نیوز - ضریب خوداتکایی ایران در تولید دانه های روغنی دو رقمی می شود عباس کشاورز در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به برنامه های توسعه کشت دانه های روغنی در سال زراعی جدید اظهار داشت : سالانه به طور متوسط3.8 میلیارد دلار صرف واردات روغن و دانه های روغنی شده که بالاترین رقم است .


وی افزود : توسعه کشت کلزا در جنوب کشور و در شمال غرب کشور مانند سبلان هم قابل انجام است و در همه استان ها می توان کشت کرد و در تناوب کشت دیگر محصولات زراعی از جمله گندم و برنج قرار دارد و بیشترین نیاز آبی خود را از باران تامین می کند .

کشاورز افزود : 40 درصد دانه های روغنی کلزا روغن می دهد که بالاترین میزان است و ریشه های آن با نفوذ عمیق در خاک باعث اصلاح کیفیت خاک می شود و بهره وری آن را افزایش می دهد .

وی افزود : گیاه کلزا همچنین خاصیت های مهم دیگری دارد و به افزایش تولید عسل هم کمک می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت :‌ ظرفیت کارخانه های روغنکشی در داخل کشور به 4 میلیون تن می رسد و با امکانات موجود می توان مراحل کشت و برداشت کلزا را با روش های مکانیزه انجام داد .

وی اظهار داشت : باتوجه به استقبال کشاورزان انتظار داریم تولید این محصول افزایش یابد و البته در توسعه کشت آفتابگردان روغنی هم برنامه های خوبی داریم و امسال گسترش خواهد یافت و گیاه سویا نیز در برنامه توسعه کشت قرار دارد که ضریب روغن دهی آن کمتر است و بیشتر به تامین پروتئین کمک می کند و 18 درصد روغن و 25 درصد پروتئین دارد.

وی در زمینه صادرات هم گفت : سالانه یک میلیارد دلار صادرات پسته داریم و خرما میوه های باغی مانند سیب درختی ، سیب زمینی، پیاز و سبزی هم در رتبه های بعدی است و بازارهای منطقه را تقریبا در اختیار داریم.

کشاورز از همکاری سازمان فائو در توسعه کشت گیاهان دانه های روغنی خبر داد و گفت‌: در زمینه توسعه آبیاری نوین هم کشاورزان ما به شدت به دنبال آبیاری قطره ای هستند و برای تولید یک کیلوگرم هندوانه از 30 لیتر آب استفاده می کنند و ارقامی که گاهی 400 تا 500 لیتر مطرح می شود و البته ما از مسئولا بخش آب خواسته ایم که آب را به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار دهند که به استفاده بهینه از این منابع نیز کمک خواهد کرد .
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: