bazarnews

کد خبر: ۵۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
جمشید پژویان: وقتی بنگاه ها دولتی می شوند،تورم عامل کار به وجود می آید.اجتناب ناپذیر است. کسی که در بخش خصوصی است به دنبال حداکثر سود است پس باید هزینه را بهینه کند.بنابراین مجبور است تعدادی از این کارگران و کارمندان را اخراج کند.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: جمشید پژویان،رئیس سابق شورای رقابت، درباره تفاوت واحدهای خصوصی و دولتی گفت: وزارت صنایع در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70  از من و مرحوم عظیمی خواست به شهرهایی مانند اراک و تبریز برای بازدید برویم.ما را برای نظارت از چرخه تولید بردند.من دیدم انقدر تعداد کارگران و تکنسین ها زیاد است که در دست و پای هم می روند و مجبورند که دستگاه را خاموش کنند تا دو سه پیچ را سفت کنند.

وی افزود:من به مدیرعامل گفتم نصف این ها را بفرست خانه‌شان و حقوقشان را هم بده،با افزایش تولیدی که پیدا می کنی قطعا چند برابرش جبران می شود.

 

مثالی از تفاوت کارخانه خصوصی و دولتی

پژویان برای تبیین این تفاوت مثالی زد و گفت: یکی از مشکلات دولتی بودن دقیقا همین است. مدیر عامل دولتی به محضی که تغییر کند،با یک قطار از فامیل و آشنایان می آید.من مثالی که از خصوصی سازی برای دانشجویانم می زنم این است.یک آقایی مدیر عامل شرکت دولتی بوده،یک بار خانم این آقا فامیل را به منزل دعوت می کند و به شوهرش می گوید که مثلا مرتضی و حسین فارغ التحصیل شدند و یک کاری برایشان جور کن.او هم می گوید این دو فردا ساعت 8 بیایند دفتر من.به این ترتیب خواهرزاده ، برادرزاده ، دوستان و همسایه، مشغول می شوند.

پژویان ادامه داد: یک روز این آقا از دولت خارج شده و خودش یک کارخانه خصوصی تاسیس می کند.خانمش باز مهمان دعوت می کند و می گوید فلانی دنبال کار است.او می گوید که یک فکری می کنیم.وقتی خانم به آشپزخانه می رود،دنبالش می رود و می گوید،تو میخواستی یخچال عوض کنی،ماشین عوض کنی،من اینها را استخدام کنم خبری از این چیزها نیست.در نتیجه خانم می گوید من خودم دست به سرشان می کنم.وقتی بر می گردند خانم می گوید خیلی دست و بالش بسته است و ضرر می دهد و مسئله تمام می شود.

 

بنگاه های دولتی تورم کارگر به وجود می آورد

وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی بنگاه ها دولتی می شوند،تورم عامل کار به وجود می آید.اجتناب ناپذیر است. کسی که در بخش خصوصی است به دنبال حداکثر سود است پس باید هزینه را بهینه کند.بنابراین مجبور است تعدادی از این کارگران و کارمندان را اخراج کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: