bazarnews

کد خبر: ۵۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
در نشست بازارنیوز مطرح شد؛
جمشید پژویان گفت: بر اساس کار کارشناسی کارشناسان متوجه شدم که این دو شرکت بزرگ خودرو سازی، خصوصا ایران خودرو، هزینه همه سرمایه گذاریشان اعم از سرمایه گذاری در مالزی، تاسی بانک وغیره را جزو هزینه‌های خودرو می‌آورند و روی قیمت خودرو می‌کشند
گروه کشت و صنعت بازارنیوز: جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت در نشست اقتصادی بازارنیوز، از درگیری با سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده درباره انحصار در بازار خودرو صحبت کرد و گفت: مشکل ما با سازمان باجگیر حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و همه چیز، این بود که به سختی مبارزه می‌کردند که در بازار خودرو، ما چندین خودرو ساز داریم. من با استدلال اقتصادی به آقایان هم در مناظره و هم در جلسات شورا و هم در جلسات کمیسیون صنایع مجلس فهماندم که انحصار به این معنا نیست که فقط یک تولید کننده باید باشد.

وی افزود: آن شاخص‌هایی که انحصار را تعیین می‌کند، درجه تمرکز و میزان انحراف قیمت از هزینه نهایی است. طبق محاسبات ما این بازار انحصاری است. بعد دستورالعمل قیمت را در آوردم.


هزینه سرمایه گذاری هایشان را از مردم می‌گرفتند

رئیس سابق شورای رقابت، درباره هزینه‌های غیرقانونی که خودروسازان از خریداران دریافت می‌کردند، گفت: ابتدا اطلاعاتی را از آن‌ها بابت ترازنامه‌ها و هزینه‌ها و ... گرفتیم. من بر اساس کار کارشناسی کارشناسان متوجه شدم که این دو شرکت بزرگ خودرو سازی، خصوصا ایران خودرو، هزینه همه سرمایه گذاریشان اعم از سرمایه گذاری در مالزی، تاسیس بانک و غیره را جزو هزینه‌های خودرو می‌آورند و روی قیمت خودرو می‌کشند و به خریداران خودرو‌ها که اصلا کاری به سرمایه گذاری و  تاسیس بانک‌هایشان ندارند تحمیل می‌کنند.

وی در پایان گفت : این موارد را کشف کردم و بعد بر اساس چند پارامتر از جمله تورم بخشی، که این را با بانک مرکزی صحبت کردم و بانک مرکزی قبول زحمت کرد که آمار آن را برای ما مرتبا محاسبه کند، از نظر کیفیت با موسسه استاندارد هماهنگ کردیم که آن‌ها هم برای ما پارامتر کیفیت را کنترل کنند و آمار بدهند و بر اساس چند پارامتر دیگر، دستور العمل قیمت خودرو را مشخص کردیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: