bazarnews

کد خبر: ۵۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت کار گفت: اگر کسب و کارهای خرد و خانگی در قالب تعاونی‌های پشتیبان و تامین نیاز ساماندهی شوند، موجب کاهش قیمت تمام شده کالا و حل مشکل بازاریابی و فروش محصولات می‌شوند.

مسلم خانی  با تاکید بر نقش موثر و جایگاه تعاونی‌ها در شرایط رکود تورمی ناشی از تحریم‌ها گفت: در تمام کشورهای دنیا از تعاونی‌ها به عنوان الگویی برای غلبه بر شرایط سخت استفاده می‌شود تا هم به تجمیع سرمایه‌های خرد و هم به سازماندهی و ساماندهی منابع انسانی منجر شود؛ لذا الگوی تعاونی در همه جای دنیا این دو رسالت را بر دوش دارند که اندوخته‌ها و دارایی‌های اندک مردم را مدیریت و تبدیل به سرمایه‌های بزرگ کنند و در اختیار پروژه‌های عمرانی و خدماتی و کسب و کار قرار دهند.

تعاون، بهترین مدل کسب و کار برای جویندگان کار

به گفته وی تعاونی‌ها می‌توانند بهترین مدل کسب وکار باشند و جوانان جویای کار دارای مهارت را در قالب یک مدل حقوقی متوازن و کارآفرینی گروهی همگن در کنارهم قرار بدهند.

مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت کار در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون درباره مزایای آن توضیح داد: این سامانه در هفته تعاون به تعاونگران معرفی شد تا از این طریق تعاونی‌ها بتوانند از مرحله درخواست تشکیل تعاونی‌ و ثبت تا نظارت بر عملکرد هیات مدیره و آگاهی از تمام اتفاقاتی که در تعاون روی می‌دهد را پایش و رصد کنند. این سامانه نظام شفافیت، پایش و ارزیابی عملکرد را دنبال و به شفافیت بیشتر عملکرد تعاونی‌ها کمک می‌کند.

شفافیت عملکرد تعاونی‌ها با سامانه هوشمند بخش تعاون

وی درباره مقاومت اداره ثبت برای تشکیل این سامانه، ‌ابراز عقیده کرد و گفت: هرگونه اقدام نوآورانه در ابتدا با مقاومتهایی روبه رو می‌شود ولی در میان مدت صاحبان کسب و کارها به این نتیجه می‌رسند که این مدلها به نفعشان است لذا شاید در گام اول ناهماهنگی هایی وجود داشته باشد ولی فناوری‌های روز ارتباطی نشان داده که جای خود را به سرعت باز می‌کند و در حوزه کسب وکار تعاونی به هر میزان نفوذ فناوری را داشته باشیم اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت تعاون درباره طرح تامین مالی خرد گفت: این طرح درباره صدور ضمانت‌نامه برای کسانی است که در پروژه های تعاونی تایید شده مشارکت مالی می کنند. در واقع صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، پروژه‌های آن دسته شرکتهای تعاونی که قابلیت توجیه دارد را در سایت بارگذاری می‌کند و افراد می‌توانند در این پروژه‌ها سهامدار شوند و سرمایه‌گذاری کنند؛ صندوق هم اصل سرمایه‌گذاری آنها را ضمانت می‌کند.

تجمیع نقدینگی‌های سرگردان با طرح تامین مالی جمعی

به گفته خانی با اجرای طرح تامین مالی جمعی در قالب تعاونی‌ها نقدینگی‌های سرگردان جامعه تجمیع می شود و اجرای پروژه‌های تعاونی با ضمانت بیشتری صورت می‌گیرد.

کارشناس ارشد بازاریابی و کسب و کار از بازاریابی و فروش به عنوان مشکل اساسی تعاونی‌های زنان نام برد و گفت: در دنیا زنان تعاون‌پذیرتر و گروه گراتر هستند به همین دلیل از دوام و پایداری بیشتری برخوردارند. تعاونی‌های زنان در ایران نیز جزو تعاونی های موفق به شمار می‌روند و از طریق الگوی تعاونی می‌توانند وارد فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی شوند و به اشتغال کمک کنند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم کسب و کارهای خرد و خانگی را در قالب تعاونی‌های پشتیبان و تامین نیاز بانوان سازماندهی کنیم،  در رفع مشکل بازاریابی و فروش محصولات آنها و اتصال به زنجیره و شبکه کسب و کار موثر خواهد بود و قیمت تمام شده کالا و خدمات را کاهش خواهد داد.

 براساس آمارها در حال حاضر ۱۰ هزار تعاونی زنان در کشور فعالیت دارند که ۱۱ درصد تعاونی‌های فعال کشور را به خود اختصاص داده‌اند. تعاونی‌های زنان سهم بالایی در نوآوری و شکوفایی اقتصادی دارند و در اشتغالزایی و درآمدزایی خانوارها اثر گذارند.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: