bazarnews

کد خبر: ۵۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مشکلات اقتصادی می‌تواند عامل تاثیرگذاری برای افزایش بی‌رویه آمار کودکان کار در سطح کلانشهرها و یا حتی روستاها باشد، چراکه باید به‌خاطر داشت که کودکان کار تنها در سطح شهرها نیستند، بلکه می‌توان آن را در روستا‌ها نیز مشاهده کرد‌‌.

گفتنی است کودکان کار می‌توانند عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی باشند؛ هرچند در این فرصت باید متذکر شد که خیابان بدترین جا برای کودکان است، چراکه با انواع مشکلات اجتماعی مانند دزدی، اعتیاد و... آشنا می‌شوند و نسبت به دیگران آسیب‌پذیر‌تر خواهند بود که این خود در آینده زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی‌تر برای آنها خواهد شد.

عدم‌موفقیت طرح‌های مربوطه

همان‌گونه که می‌دانیم سال‌ها شاهد ارائه طرح‌های مختلف برای جمع‌آوری کودکان کار بوده‌ایم، اما تا به امروز هیچ‌یک از این طرح‌ها نتوانسته به صورت کامل مثمرثمر واقع شود، چراکه بنا به اظهارنظر کارشناسان هریک از طرح‌های مورد بحث تنها تاثیر مقطعی داشته و در مقابل باعث افزایش آمار کودکان کار خیابانی به صورت زیرزمینی شده است؛ اتفاقی که به‌یقین می‌تواند تبعات منفی گسترده‌تری را نیز به‌دنبال داشته باشد. پرواضح است که ارائه طرح‌های کارشناسی‌نشده خود می‌تواند باعث فعالیت زیرزمینی کودکان کار شود که این زمینه‌ساز بروز مشکلات بیشتری برای کودکان کار خواهد بود.

لباس متحدالشکل کودکان کار

چندی پیش شاهد ارائه طرحی مبنی بر استفاده از لباس متحدالشکل برای کودکان کار بودیم،‌ اتفاقی که بنا به اظهارنظر کارشناسان می‌تواند در صورت اجرایی‌شدن باعث جمع‌آوری و یا ساماندهی این دسته از کودکان شود، این در حالی است که در درجه اول تمامی کودکان کار قابل شناسایی نیستند و بعد آنکه استفاده از لباس متحدالشکل خود می‌تواند زمینه سوءاستفاده هرچه بیشتر برخی سودجویان را فراهم کند.

آشفتگی ظاهری کلانشهرها

بدیهی است کودکان کار نه‌تنها باعث ایجاد چهره‌ای نامناسب در شهر‌ها می‌شوند بلکه می‌تواند باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز شود، به‌گونه‌ای که جامعه‌شناسان معتقد هستند افزایش کودکان کار در هر جامعه خود می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت جامعه و افزایش فشارهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی شود.

مولفه فقر فرهنگی

یک جامعه‌شناس در خصوص افزایش کودکان کار می‌گوید: مشکلات اقتصادی خود یکی از مهمترین دلایل افزایش کودکان کار در سطح شهرهاست. امان‌ا... قرایی‌مقدم  و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: فقر فرهنگی را می‌توان یکی از دلایل موثر در افزایش کودکان کار دانست؛ بدین معنا که بسیاری از والدین و یا سرپرستان کودکان کار به دلیل عدم آشنایی با تبعات منفی کار کودکان در خیابان‌ها به‌راحتی به این مساله تن می‌دهند که این خود می‌تواند عامل موثری در بروز مشکلات جدی برای کودکان کار شود. وی در ادامه افزود: طبق آمار موجود امروزه بخش قابل توجهی از کودکان کار از اتباع خارجی هستند، بنابراین می‌توان با جمع‌آوری و بازگشت آنها به کشورشان تا حد زیادی شاهد کاهش آمار کودکان کار بود.

مهاجرت و پیامدهای آن

قرایی‌مقدم می‌گوید: متاسفانه افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها به دلیل خشکسالی و نبود شغل مناسب عاملی موثر در افزایش کودکان کار در کلانشهرها به‌خصوص پایتخت شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر با دو نوع کودکان کار عام و خاص مواجه هستیم. منظور از کودکان کار عام کودکانی هستند که برای تامین مخارج زندگی به والدین خود کمک می‌کنند و بیشتر در سر زمین‌های کشاورزی، دامداری و یا مشاغلی از این دست مشغول به‌کار می‌شوند و در مقابل کودکان کار خاص بیشتر کودکانی هستند که در سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها به فروش آدامس، گل و یا پاک‌کردن شیشه‌های اتومبیل‌ها مشغول هستند. قرایی‌مقدم می‌گوید: کودکان کار به‌معنای عام در تمام کشورها وجود دارند و از گذشته تا به امروز در جامعه وجود داشته است؛ هرچند امروزه بنا به دلایل مختلف مانند کم‌فرزندآوری و یا فرزندسالاری این پدیده به‌صورت محسوسی در جامعه کاهش یافته، این در حالی است که در گذشته‌های نه‌چندان دور کودکان زمان زیادی از وقت خود را در کنار والدین مشغول به فعالیت بودند. وی در ادامه تصریح کرد: کودکان کار خاص نیز به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بخشی از آنها دارای والدین و سرپرست هستند و عده‌ای دیگر در مقابل بدون سرپرست هستند که زیر نظر مافیای کودکان کار به فعالیت خود ادامه می‌دهند که البته در بیشتر موارد این دسته از کودکان بیشتر از سایرین در معرض خطرهای جدی مانند اعتیاد، فحشا و یا دزدی قرار می‌گیرند و در مقابل جمع‌آوری و ساماندهی آنها نیز با مشکلات بیشتری مواجه است.

مهمترین عامل در عدم‌جمع‌آوری کودکان کار

این جامعه‌شناس کمک‌کردن برخی به کودکان کار را مهمترین عامل در عدم جمع‌آوری و یا ساماندهی آنها اعلام کرد و ادامه داد: به دلیل عدم‌فرهنگ‌سازی لازم شاهد کمک برخی به کودکان کار هستیم که این خود نقش بسزایی در عدم‌جمع‌آوری آنها دارد. باید دانست که بسیاری از کمک‌هایی که به کودکان کار می‌شود تنها به جیب دلالان و یا مافیای کودکان کار می‌رود و در مقابل آنها از این کمک‌ها کمترین بهره را خواهند برد. به عبارت ساده‌تر ایجاد حس ترحم در افراد مهمترین ترفند کودکان کار برای جمع‌آوری کمک است.

درآمدهای به نسبت بالای کودکان کار

قرایی‌مقدم می‌گوید: در حال حاضر طبق تحقیقات به عمل آمده، متوسط درآمد کودکان کار روزانه 100هزار تومان است که این رقم در برخی مواقع نیز افزایش می‌یابد که این خود وسوسه جدی برای سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان برای کار در سر چهار‌راه‌ها و یا خیابان‌هاست. وی در ادامه افزود: صدمات روحی را می‌توان مهمترین آسیب کودکان کار و خیابانی عنوان کرد، چراکه همواره با آسیب‌ها و مشکلات بسیاری بزرگ می‌شوند و همواره با این چالش‌ روبه‌رو هستند که باید حق خود را از جامعه بگیرند که این به‌مرور زمان می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی در آنها شود؛ هرچند باید متذکر شد این دسته از کودکان با یکدیگر اتحاد و همبستگی قابل‌توجه‌ای دارند.

ضرورت حل مشکلات اقتصادی

قرایی‌مقدم در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه آیا استفاده از لباس‌های متحدالشکل می‌تواند در ساماندهی و یا جمع‌آوری کودکان کار موثر واقع شود، می‌گوید: به‌یقین این طرح در عمل قابل اجرا نیست و با خود می‌تواند آثار منفی زیادی را نیز به دنبال داشته باشد. این جامعه‌شناس حل مشکلات اقتصادی را لازمه تاثیرگذاربودن طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار عنوان کرد و ادامه داد: تا زمانی که مشکلات اقتصادی در جامعه و در زندگی افراد سایه افکنده باشد به‌یقین ارائه هرگونه طرحی برای جمع‌آوری کودکان کار با شکست مواجه خواهد شد.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: