bazarnews

کد خبر: ۵۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
سید فرید موسوی: در اروپا ۸۰ درصد خانه‌ها بیش از ۲۰ سال عمر دارند، ولی در کشور ما ۵۰ درصد ساختمان‌های مسکونی عمر بیش از ۱۶ سال دارند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اقتصادی بازارنیوز، گفت: از سال ۸۵ تا سال ۹۵، حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته ایم، ولی فقط ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر صاحب خانه شده اند. ۷۷ درصد از واحد‌های مسکونی که تامین کردیم، به سمت بازاری رفته که مسکن نیاز اساسی آن نبوده است.

نماینده تهران با تاکید بر لزوم تعریف صحیح صورت مساله، افزود: صورت مسئله، قطعا عرضه مسکن نیست. همه  کشور‌ها با بحران مسکن در یک دوره زمانی مواجه شده اند که با استفاده از برخی ابزار‌ها توانسته اند با این بحران مقابله کنند. یکی از کارآمدترین ابزار‌ها که ۱۷۰ کشور از آن استفاده کرده اند، تعریف پایه‌ی مالیاتی بر اقدامات سوداگرانه بازار مسکن است. الان یک کارگر بعد از کسر مالیات، حقوق می‌گیرد، ولی از فردی که چنین درآمد‌هایی از این حوزه دارد، هیچگونه مالیاتی گرفته نمی‌شود.

*وزارت مسکن، روزی ۱۰۰ واحد مسکن مهر به متقاضیان می‌دهد

موسوی یکی از مشکلات حوزه مسکن را عدم نظارت و مراقبت دانست و اظهار داشت: در اروپا ۸۰ درصد خانه‌ها بیش از ۲۰ سال عمر دارند، ولی در کشور ما ۵۰ درصد ساختمان‌های مسکونی عمر بیش از ۱۶ سال دارند. در حال حاضر، وزارت مسکن، در پردیسِ تهران، روزانه ۱۰۰ واحد را به متقاضیان مسکن مهر پردیس می‌دهد. با وجود کمبود پول، قرار است بیش از ۴۷۰۰ میلیارد به این حوزه اختصاص داده شود. اگر مراقبت‌های فنی صورت نگیرد، افراد غیر متخصص و سودجو وضعیت را بدتر می‌کنند.

وی افزود: ما متاسفانه بازار اجاره حرفه‌ای هم نداریم. طرف مثلا خانه‌ای بگیرد و بگوید من فقط می‌خواهم اجاره بدهم. چنین شخصی برای کسب سود چنین کاری می‌کند و این اجاره به نوعی افزایش درآمد برای اوست. یک پکیج نظارتی و مراقبتی در کنار عرضه باید موجود باشد تا به حل مشکل کمک کند و اگر این امر محقق نشود - که آمار نشان داده محقق نشده است- پس قطعا ما یک جای کار را اشتباه رفته ایم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: