bazarnews

کد خبر: ۵۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
معاون دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون:
محمد آذرپناه گفت: هم اکنون نزدیک به ۲۴ میلیون نفر شاغل و سه میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد.

گروه کار وتعاون بازارنیوز: نرخ بیکاری کشور در فصل بهار سال جاری ۱۲ درصد ونرخ اشتغال ۸۷ درصد بوده است.

وی اظهارداشت: سال گذشته سرجمع ۴۲۰ هزار نفر به شاغلان موجود در کشور اضافه شدند.

معاون دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از ۵۰ درصد بیکاران کشور در گذشته شاغل بودند.

وی افزود: تعداد افرادی که طی چهار تا پنج سال گذشته شاغل بودند و بیکار شدند بیش از ۱,۵ میلیون نفر و در برابر تعداد افرادی که بیکار بودند و شاغل شدند از این عدد بالاتر بوده است.

آذرپناه تصریح کرد: وقتی مجموع شغل های اضافه شده را از سرجمع شغل هایی که از بین رفته کم کنید این عدد ۴۲۰ هزار نفر مازاد بر بیکار شده ها خواهد شد که به آن خالص اشتغال اضافه شده گفته می شود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: استراتژی تنظیم امور جهان از طریق اشتغال است نه فقط بحث اقتصادی بنابراین شغل را نه تنها به عنوان یک مسیری برای کسب درآمد بلکه به عنوان قبله زندگی باید نگاه کرد.

معاون دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ترکیب جمعیت بیکار کشور اغلب جوانان تحصیلکرده دانشگاهی هستند.

وی اظهارداشت: هم اکنون نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده دانشگاهی دو برابر مجموع نرخ بیکاری کشور است.

آذرپناه به رادیو گفت: دولت برای اشتغال جوانان با اولویت تحصیلکرده دانشگاهی چند سیاست مهم را به عنوان سیاست های فعال بازار کار در نظر گرفته است.

وی افزود: سیاست های فعال در بازار کار یعنی مداخله مستقیم دولت با استفاده از ظرفیت های که در اقتصاد کشور برای ایجاد شغل وجود دارد البته این مداخلات متفاوت است.

معاون دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: کسی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده و جایی شاغل نیست و به دنبال شغل است دولت مشوق هایی از آموزشی تا پرداخت حق بیمه سهم کار فرما در صورت جذب در نظر گرفته است.

وی ضمن اشاره به «طرح پرداخت یارانه دستمزد» گفت: این طرح از جمله سیاست های دولت در حوزه اشتغال است.

آذرپناه افزود: کارفرمایان با جذب افراد دارای مدرک دیپلم به بالا از طرح پرداخت یارانه دستمزد بهره مند می شوند.

وی اظهارداشت: نرخ بیکاری هشت استان که بالاتر از سایر استان ها بود در فاز اول و در فاز دوم همه استان های کشور البته شهرستان های کم برخوردار از اشتغال مشمول این طرح خواهند شد.

معاون دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کار فرمایانی که افراد دیپلم به بالا را استخدام کنند یک سوم حداقل دستمزد این اشخاص را دولت پرداخت می کند.

وی افزود: کارفرما بر مبنای بخشنامه ای که شورایعالی کار ابلاغ می کند باید به افراد دستمزد پرداخت کند و کمتر از آن را قانون اجازه نمی دهد.

آذرپناه در ادامه «مشوق های بیمه کار فرمایی» را از دیگر طرح های دولت در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: کارفرمایان در هر جا و هر صنفی اعم از تعاونی و خصوصی نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی را بکار گیری کنندبه مدت دو سال دولت از این طریق حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می کند که آثار و تبعات مثبت خوبی هم دارد.

وی همچنین «طرح کارورزی » را از دیگر برنامه‌های دولت برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برشمرد وافزود: این طرح خلاء مهارتی فارغ التحصیلان را پوشش می دهد.

معاون دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآورشد: طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عاملی برای افزایش روحیه و انگیزه‌ کارآفرینی در میان جوانان است و میزان مهارت و تجربه‌ آنان را در محیط‌های کار افزایش می‌دهد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: