bazarnews

کد خبر: ۵۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
درافتتاحیه اولین دوره تخصصی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد؛
علیرضا زاکانی : یکی از رؤسای قوا در جلسه غیرعلنی مجلس می‌گفت چرا این قدر دنبال فساد در داخل کشور هستید. فساد این افراد بزرگ است اما بزرگ‌ترین فساد این است که اگر با این‌ها برخورد شود ناراحت می‌شوند و سرمایه‌هایشان را از کشور بیرون می‌برند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : در مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی مبارزه با مفاسد اقتصادی، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس، به سخنرانی پرداخت که خلاصه ای از سخنان او را ملاحظه می کنید :

می گویند فساد مانند گریس داخل موتور است!

* برخی از افراد در جامعه فساد را بد نمی‌بینند و معتقدند مقداری میل کردن بیت‌المال را برای جلوگیری از حیف‌ها و فرصت‌ها می‌دانند و برخی از تکنوکرات‌ها می‌گویند اگر  10 درصد هم از منابع میل شد، اما چون جلوی حیف‌ها و فرصت‌ها گرفته می‌شود ایراد ندارد و عده‌ای هم می‌گویند فساد مانند گریس در داخل موتور می‌ماند که چرخ‌های اقتصادی را به حرکت در می‌آورد و باید چشم به روی فساد ببندیم و الکی گیر ندهیم، اما در نظام اسلامی کوچک‌ترین فساد هم قابل پذیرش نیست.

یکی از روسای قوا می گفت برخورد با مفسدین، باعث ناراحتی آنها می شود

*یکی از رؤسای قوا در جلسه غیرعلنی مجلس می‌گفت چرا این قدر دنبال فساد در داخل کشور هستید. فساد این افراد بزرگ است اما بزرگ‌ترین فساد این است که اگر با این‌ها برخورد شود ناراحت می‌شوند و سرمایه‌هایشان را از کشور بیرون می‌برند.

تا لایه امنیتی قضایی پشت مفسدین نباشد، نمی توانند فساد کنند

*در نامه‌ای به آقای رئیسی گفتم 4 لایه فساد وجود دارد که یکی لایه اقتصادی، لایه فرهنگی و رسانه‌ای که مانور اشرافی‌گری در کشور راه‌اندازی می‌کنند همچنین لایه سیاسی که مسؤولان کشور را درگیر می‌کند و لایه امنیتی ـ قضایی که تا پشت افراد مفسد نباشند، آنها نمی‌توانند فساد کنند.

فساد در بانک گردشگری و سرمایه چگونه بود؟

*بانک گردشگری شرکت‌های زیرمجموعه ایجاد کرده و مثلاً یک اموالی را خریده که قیمت واقعی آن 500 هزار تومان است اما بانک گردشگری این ملک را می‌خرید و شرکت اول به شرکت دوم و سپس به شرکت سوم می‌فروخت و قیمت را بالا می‌بردند و مثلاً 2 میلیون تومان می‌فروختند که این یک و نیم میلیون تومان سود از جیب مردم برداشت می‌شد و به جیب مفسدان واریز می‌شد یا در بانک سرمایه چاله‌ای کنده می‌شد و آن را به قیمت یک برج 22 طبقه برآورد می‌کردند و از جیب مردم می‌پرداختند و اثری که داشت سفته‌بازی را در جامعه رایج می‌کرد.

طبری و دانیال زاده از قوه قضائیه و دولت به هم سرویس می دادند

*نقش طبری و دانیال‌زاده چه بود، یکی از قوه قضائیه و یکی از دولت بود که به هم سرویس می‌دهند. مثلا یک شرکت فولادی را به دانیال‌زاده می‌دادند و او می‌گفت 5 هزار کارگر دارم بنابر این به او پول می‌دادند و به جای اینکه صرف فولاد و یا کارگران کند، در فرمانیه تهران برج می‌ساخت و برج به طبری می‌دادند. الان دو برج فرمانیه دست کیست؟ و از آن طرف طبری هم به او سرویس می‌داد.

دانیال زاده را فراری دادند

*دانیال‌زاده با اتهام 3 میلیارد تومان بدهی از کشور فرار کرد، در واقع او را فراری دادند و عناصر فاسد دست به دست هم دادند و شبکه درست کردند و این شبکه همه‌گیر شده است الان در جامعه صحبت از فساد چند هزار میلیاردی مثل فساد 500 میلیاردی، هزار میلیاردی، 2 هزار میلیاردی، 3 هزار میلیاردی و حتی 9 هزار میلیارد تومانی مطرح است.

بعد از 20 سال وزیر اطلاعات را به مجلس کشاندم/وزیر گفت معاون من خطا کرده است

*در مجلس هفتم ناظر یک شرکت لبنی بودم که مسؤول آن قاچاق گسترده انجام داده بود و آن محصول تاریخ گذشته بود که در نهایت برای قاچاق آن کالا یک جریمه‌ای نوشته بودند و این جریمه به خاطر شکایت وزارت اطلاعات بود که گمرک به وسیله آقای کرباسیان پرونده را به دادگاه ارجاع داده بود و در دادگاه محکوم شده بودند اما بعد که انتخابات مجلس انجام شد نظر وزارت اطلاعات عوض شد و نامه اول خود را پس گرفت و در سال 83 به بعد این پرونده رها شد و فرد خاطی از جریمه نجات پیدا کرد. در حالی که اگر آن جریمه از آن شرکت لبنی گرفته می‌شد کل جریمه‌های 6 ماه اول سال 84 به اندازه یک چهارم جریمه آن شرکت می‌شد.وقتی از وزیر اطلاعات آن وقت پرسیدم او گفت این شرکت مربوط به یکی از افراد جناح شماست و من گفتم حتی اگر فرد فاسد از جناح ما باشد ما از خود شروع می‌کنیم و با آن مبارزه می‌کنیم اما همان پرونده 6 ماه طول کشید و سوال من از وزیر اطلاعات به صحن مجلس کشیده شد در حالی که از سال 63 تا آن موقع یعنی 20 سال هیچکس وزیر اطلاعات را به صحن مجلس نکشیده بود. وقتی پیگیر سوال از وزیر اطلاعات بودم عده‌ای می‌گفتند این کار زشت است و هیبت وزارت اطلاعات زیر سوال می‌رود من دو بار با وزیر جلسه داشتم و او گفت کسی که خطا کرده معاون من است.

فریدون بیرون زندان نباشد

*دیروز سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد حسین فریدون به 5 سال زندان محکوم شده است و این مدت تأیید شده است و اگر این فرد به زندان برود حتی اگر به او خوب رسیدگی کنند همین که این فرد در بیرون آزاد نباشد و امکان آسیب زدن به اقتصاد نداشته باشد به نفع کشور است.

سایپایی ها گفتند پاسخگوی مجلس نیستیم

*در زمانی که گردش مالی این شرکت 25 هزار میلیارد تومان بود عده‌ای 4 هزار میلیارد تومان از خود سایپا برداشته و آن را خریده و عذر دولت را در سایپا خواسته بودند و ما جلسه گذاشتیم با آقای پولادگر و کاتوزیان در مجلس هفتم صحبت کردیم. ابتدا از موضع بالا برخورد کردند و گفتند ما پاسخگوی مجلس نیستیم و باید این کار به عنوان الگوی خصوصی سازی مطرح شود. اما وقتی چک‌ها را رو کردیم شل شدند و بعد از ان جلسه گذاشتند بیایید با هم دوست شویم وما تازه همدیگر را پیدا کرده‌ایم.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: