bazarnews

کد خبر: ۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
هشدار به فعالان بازار سرمایه؛
با رشد گسترده شبکه های اجتماعی، سفته بازان و سودجویان که فرصت را مغتنم شمرده اند به شیوه های جدیدی از کلاهبردای در بازار بورس روی آورده‌اند.
بازار نیوز؛ امیر جعفری - با شکل گیری و گسترش پرشتاب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، به واقع انقلابی در عرصه ارتباطات اعم از ارتباطات رسانه ای و ارتباطات فردی در سطح جهان رخ داده و کشور ما نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده بلکه جزو کشورهای پیشرو در این حوزه بوده است.  به نحوی که بر اساس آمارهای ارائه شده از تعداد اعضای فعال در اپلیکیشن ها و نرم افزارهای موجود در فضای مجازی به نسبت جمعیت، ما همیشه درصد بالایی را به خود اختصاص داده ایم.

این انقلاب ارتباطاتی در عرصه های مختلف تغییرات شگرف و عمیقی ایجاد کرده است که شاید با کمتر پدیده ای از این حیث قابل مقایسه باشد و با سرعتی باور نکردی حتی در سبک زندگی ما اثر خود را به جای گذاشته است.

از جمله در بسیاری از مشاغل و حرفه ها زمینه جدیدی مهیا شده که شاید یک دهه پیش فعالان اقتصادی و رسانه ای آرزوی آن را داشتند و امروز این آرزو به واقعیت تبدیل شده و جای خود را در زندگی روزمره افراد باز کرده است.

یکی از این موارد شکل گیری صفحه ها، گروه ها و کانال های اطلاع رسانی و آموزشی متنوع و متعدد بوده که از سویی دسترسی به اخبار و اطلاعات را برای مخاطبان ساده کرده و از سویی دیگر بیش از هر زمانی، مجالی را برای ارائه مطالب، در اختیار صاحبان علوم و مهارت ها و اطلاعات قرار داده تا در کوتاه ترین زمان ممکن و به ساده ترین روش موجود، داشته هایشان را عرضه و منتشر کنند بی آنکه به هزینه و زحمت گذشته نیاز باشد.

یکی از این موارد بازار سرمایه یا همان بازار بورس است که همیشه سرعت و صحت انتقال و دریافت اطلاعات و آمارها در آن مهم بوده است. از آن جایی که سهامداران و فعالان بازار سرمایه بر اساس اخبار و تحلیل های لحظه ای به خرید و فروش و معامله سهام شرکت ها مبادرت می کنند اقبال به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در بین این فعالان اقتصادی خیلی قبل تر از دیگران رایج شد و تقریبا می توان مطمئن بود که همه افراد و شرکت های فعال و ذینفع در این بخش، از این ابزارها بهره مند هستند.

شاید در نگاه اول همه چیز خوب به نظر بیاید اما همچون حوزه های دیگر استفاده های نا صحیح و سوء استفاده برخی سودجو، خیلی سریع در این بخش نیز شروع شد و کسانی که پیش از این از دیگر روش ها برای ایجاد شایعه و فضای روانی در جهت بر هم زدن تعادل بازار استفاده می کردند در این بخش نیز فعال شدند.

آفت شایعه و شایعه پراکنی شاید همزاد بازار سهام ما باشد و از روزی که بورس ما فعالیتش را آغاز کرد برخی با دامن زدن به اطلاعات بی اساس تلاش کردند تا ضمن فریب سهامداران خصوصا سهامداران حقیقی و خرد و ایجاد نوسانات کاذب، به تعبیر بورسی ها نوسان گیری و سفته بازی کنند.

در این بین متاسفانه به دلیل وجود فضای هیجانی و ضعف اطلاعات و فقدان تحلیل ها و استراتژی های بلند مدت در بین سهامداران، این دسته از اقدامات در بسیاری از موارد با موفقیت همراه بودند و سود کلان و نامتعارفی را به جیب عاملان آن سرازیر می کرده که به قیمت متضرر شدن تعداد بسیاری از سهامداران تمام می شود.

هر بار هم به شیوه ای اهداف خود را پیگیری می کنند. یکبار برای بالا بردن کاذب ارزش سهام یک شرکت از افزایش سرمایه آن خبر می دهند. یکبار از افزایش سود دهی و تقسیم سود قریب الوقوع بین سهامداران می گویند. بار دیگر از دادگاهی شدن یک شرکت شایعه می سازند تا ارزش سهم رقیب را کاهش دهند. گاهی با محاسبات کذایی تاثیرات رفع تحریم ها را بررسی می کنند و مدعی می شوند سهم x به زودی رشد خواهد کرد و ...

متاسفانه با ابزاری که در اختیار آن ها قرار گرفته امروز خیلی بهتر از گذشته می توانند این کار را انجام دهند و برای باور پذیری شایعاتشان به صورت شبکه ای و گسترده با ایجاد گروه ها و کانال ها و صفحات متعدد با نام های متفاوت تلاش می کنند این باور را الغاء کنند که منبع این اطلاعات متفاوت و متکثر است و مخاطبان کم تجربه هم بی خبر از پشت پرده این نقشه ها وقتی از چند منبع مختلف و چند شخص ظاهرا متفاوت و کارشناس، یک تحلیل مشترک را در فضای مجازی می بینند اقدام به سرمایه گذاری می کنند که در نهایت به متضرر شدن آن ها می انجامد.

کلیت این فعالیت سیاه به این شکل است که وقتی می خواهند از یک سهم زیان ده خارج شوند در خصوص آن دست به خبر سازی می زنند و پس از ایجا یک فضای رسانه ای به صورت موقت با خرید سهم بیشتر، آن را مثبت می کنند. وقتی به اندازه کافی برای مخاطبان سودآوری سهم مورد نظر باور پذیر شد و شروع به خرید آن کردند اندک اندک سهم را عرضه می کنند و با چراغ خاموش از آن خارج می شوند؛ بدون اینکه زیانی کرده باشند و بار و هزینه این زیان را به دوش سهامداران کم اطلاع می اندازند.

در مواقعی نیز وقتی یک سهم مستعد رشد و قوی با صف خرید مواجه می شود، با انتشار اخبار و تحلیل های کذب منفی، سهامداران را ترغیب به فروش آن می کنند و باز بدون هیچ هیاهویی خودشان آن سهم ها را می خرند و باقی ماجرا.

عده ای هم کلا منطق بازار سهام را به کناری گذاشته اند و با تضمین سود و اخذ کارمزد، از طریق سرمایه انباشته شده اقدام به سفته بازی در سهام شرکت ها کوچک می کنند و به صورت غیر واقعی سهام ها را از طریق خرید و فروش عمده، در کوتاه مدت بالا و پائین می برند.

بزرگترین متضرر این وضعیت قبل از هر چیز خود بازار سرمایه است. چرا که بسیاری از سهامداران حقیقی یکی پس از دیگری با ورود به این بازار پر زرق و برق و پر دام متضرر می شوند و وقتی سرمایه های خود را خارج می کنند غالبا با ذهنیت منفی که پیدا می کنند دیگر هیچ گاه به سمت خرید سهام نمی آیند.

نتیجه این می شود که با وجود رشد نقدینگی و کاهش نرخ سود بانکی و ثبات بازارهای رقیب، صاحبان سرمایه ترجیح می دهند سرمایه هایشان را در بازارهایی امن تر سرمایه گذاری کنند و در نتیجه بورس به عنوان منبعی برای تامین مالی پروژه ها و فعالیت های تولیدی، کم رمق می شود و بازارهای غیر مولد، هدف این سرمایه های سرگردان قرار می گیرند که نه تنها ارزش افزوده ای برای اقتصاد کشور به همراه ندارد بلکه در بزنگاه ها باعث بی ثباتی اقتصادی و رشد تورم و ادامه رکود می گردند.

به نظر می رسد تبعات ادامه و گسترش این شرایط به میزانی است که ضرورت دارد متولیان اقتصادی و قضایی کشور برای جلوگیری و مبارزه با آن تمهیدات جدی بیاندیشند تا این ابزار کارآمد این گونه اسباب و دستاویز سودجویان نگردد.

سخن پایانی اینکه عاجل ترین راه حل وضع موجود هشیاری و تصمیمات غیر مقطعی و غیر هیجانی سهامداران است. سهامداران باید از نگاه کوتاه مدت به این بازار اجتناب کنند و برای معامله در این بازار به کارشناسان خبره رجوع کنند و به تبلیغات و شایعات پرشمار موجود در فضای مجازی اهمیتی ندهند تا ضمن تقویت بازار سهام، خودشان نیز منتفع گردند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: