bazarnews

کد خبر: ۶۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
در گفت‌و‌گو با بازارنیوز مطرح شد:
یک مقام سابق در سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه از قوانین مربوط به حوزه دارو 64 سال می‌گذرد، گفت: تغییرات مدیریتی چند سال اخیر سازمان غذا و دارو بر فرآیند شفافیت‌زا این سازمان اثرگذار بوده و در نتیجه منشا خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در این سازمان،سلیقه‌ای است.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز : اکبر عبداللهی اصل، مدیرکل سابق اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با بازارنیوز ، با بیان اینکه از ابتدای استقرار و فعالیت سامانه تی‌تک به هیچ وجه سرورهای آن خارج از کشور قرار نداشت، گفت: بنابراین مطالبی در این باره که از ابتدا سرورهای تی‌تک خارج از کشور بوده صحیح نیست.

وی ورود اطلاعات اشتباه در هر نرم‌افزاری توسط کاربران آن را امری طبیعی دانست و  عنوان کرد: سامانه تی‌تک نیز از این مساله مستثنی نیست و همانند سایر نرم‌افزارها که می‌توان در آن اطلاعات غلط وارد کرد، این امکان در تی‌تک نیز وجود دارد.

*نگاهی به چگونگی استقرار سامانه تی‌تک

عبداللهی همچنین با اشاره به اینکه قرار بود، از طریق استقرار سامانه تی‌تک ارتباطات میان سازمان‌ها تعریف شود، تصریح کرد: این سامانه با هماهنگی میان سازمان غذا و دارو و گمرک استقرار یافت و سپس ارتباط میان آن و سامانه جامع تجارت نیز برقرار شد.

وی افزود: در ادامه سامانه تی‌تک به بانک‌مرکزی متصل شد و سپس مواردی از جمله «صدور پروانه‌ها»، «قیمت‌گذاری‌ها» و بسیاری از فرآیندهای سازمان غذا و دارو نیز در این سامانه ساماندهی شد.

مدیرکل سابق اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارنظرهایی درخصوص اینکه اطلاعات سامانه تی‌تک محرمانه است، خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو موظف به انتشار اطلاعات سامانه تی‌تک به مردم است چراکه این اطلاعات حاکمیتی و محرمانه نیست.

*پاسخی به یک شایعه درباره سامانه تی‌تک

عبداللهی با اشاره به افتتاح نسخه الکترونیک که اخیراً هم  توسط وزیر بهداشت انجام شد، گفت: بسترهای نسخه الکترونیک هم‌اکنون در اختیار بخش خصوصی است و اطلاعات 40 الی 50 میلیون ایرانی در بستر‌ سامانه‌های شرکت‌هایی قرار دارد که سابقه‌شان نشان می‌دهد چندین بار اطلاعات مختلف از سوی آن‌ها به بیرون منتشر شده، چراکه این بستر‌ها قابل هک است.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه هم‌اکنون سرورهای سامانه تی‌تک در ساختمانی در سعادت‌آباد تهران مدیریت می‌شود، اظهارداشت: واقعیت ماجرا این است که دفتر شرکت خصوصی پیشتیبان تی‌تک در سعادت آباد تهران قرار دارد و هرکاری که سازمان غذا و دارو به عنوان کارفرما از وی بخواهد، انجام می‌دهد.

* چرا باید به بخش خصوصی در طراحی سامانه‌های الکترونیکی اعتماد کرد؟

رئیس سابق اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مشکل اصلی این سازمان را عدم شفافیت فرآیندها دانست و گفت: قانون دارو مربوط به سال 1334 یعنی 64 سال پیش است و انطباقی با شرایط فعلی ندارد؛ علاوه بر این، آیین‌نامه‌هایی که برای این قانون نوشته می‌شود کاملاً منطبق بر سلایق مدیریتی است که هرچند سال نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: باید اذعان کرد که تغییرات مدیریتی چند سال اخیر سازمان غذا و دارو بر فرآیند شفافیت‌زای این سازمان اثرگذار بوده است.

عبداللهی با بیان اینکه دولت توانایی اداره سامانه‌هایی مشابه تی‌تک را ندارد، عنوان کرد: هم‌اکنون در شرکت پشتیبان سامانه تی‌تک، حدود 35 نفر به طور مستقیم روی سامانه کار می‌کنند و این در حالیست که در بخش فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو تنها چهار نفر غیر متخصص روی سامانه کار می‌کنند و فقط یک نفر صرفاً با مدرک فناوری اطلاعات این سامانه را صوری تحویل گرفته است.

وی با انتقاد از تفکری که سپردن امور را به بخش خصوصی غیرمفید ارزیابی می‌کند، گفت: این در حالیست که در بخش غذا به دلیل اینکه کار به بخش خصوصی سپرده شده و شرایط فعلی این حوزه از جمله نظارت‌ها و شفافیت از وضعیت  بخش دارو به مراتب بهتر است.

*چرا در کمیسیون ماده 20 سازمان غذا و دارو فساد رخ می‌دهد؟

عبدالهی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تاریخچه تشکیل و فعالیت کمیسیون ماده بیست در سازمان غذا و دارو گفت: کمیسیون ماده بیست یکی از نتایج قانون قدیمی حوزه دارو است.

وی با بیان دلیل تشکیل این کمیسیون ادامه داد: از آنجاییکه پیش از تصویب قانون فوق تصمیم‌گیری‌ها فردی بوده است، بنا شد این کمیسیون تشکیل شود و در سه حوزه «تاسیس داروخانه»، «قیمت‌گذاری دارو» و «تشخیص صلاحیت ساخت دارو» نیز اظهار‌نظر کند.

رئیس سابق اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با تشریح وضعیت فعلی کمیسیون ماده بیست ادامه داد: سال‌های زیادی است که فرآیند تاسیس داروخانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی سپرده شده و قیمت‌گذاری نیز که از وظایف این کمیسیون بوده هم اکنون به ساز و کاری بدون مداخله این کمیسیون تبدیل شده به طوریکه به ازای هر سند دارویی قیمتی برای آن تعیین می‌شود اما تنها وظیفه‌ای که از سوی این کمیسیون در حال پیگیری بوده، تشخیص صلاحیت ساخت دارو است که در همین راستا هر تولیدکننده ‌ باید از این کمیسیون پروانه تولید دارو کسب کند.

عبداللهی همچنین با بیان اینکه کمیسیون ماده بیست هر دو هفته یک بار تشکیل شده و هر بار نیز بیش از صد درخواست در آن مطرح می‌شود، افزود: از آنجایی که در این کمیسیون تصمیم‌گیری‌ها از سوی افراد با تخصص‌های مختلف صورت می‌گیرد، امکان بروز فساد زیاد است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو در حوزه دارو 14هزار مجوز صادر کرده است، افزود: از آنجاییکه بررسی حجم درخواست‌ها در جلسه‌ای دو ساعته مقدور نیست، درخواست‌هایی که در انتهای جلسه مطرح می‌گردد غالباً بدون دلیل تایید یا رد می‌شود به همین دلیل منشا خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در این سازمان سلیقه‌ای است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: