bazarnews

کد خبر: ۶۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
سرهنگ "محمدرضا طبایی" در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: امسال در حوزه تقاضای صدور گذرنامه با تراکم چندبرابری مراجعان مواجه بوده ایم به طوری که از ابتدای محرم تاکنون به طور میانگین، تقاضای روزانه برای دریافت گذرنامه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳ تا ۴ برابری داشته است.

وی افزود: به دلیل افزایش مراجعان برای دریافت گذرنامه به ویژه همزمان با نزدیک شدن به مراسم معنوی اربعین حسینی تصمیم گرفته شد راهکار مناسبی برای تسریع خدمات دهی به زوار اتخاذ شود؛ بنابراین باهماهنگی مراجع مربوطه به ویژه وزارت کشور و همچنین توافق با دولت عراق، صدور برگ تردد زیارتی اربعین در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا خاطر نشان کرد: برگ تردد زیارت اربعین به منظور تسهیل و تسریع در خدمات دهی به زوار اتخاذ شد؛ بنابراین کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و همه مدارک مربوط به صدور گذرنامه را ارائه کنند با این تفاوت که حتما به کاربر ما در پلیس +۱۰ اعلام کنند که قصد سفر زیارتی اربعین را دارند.

این مقام انتظامی اضافه کرد: صدور برگ تردد زیارتی اربعین هزینه برای زوار ندارد و صرفا باید هزینه های مربوط به صدور گذرنامه را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای محرم امسال تاکنون بیش از یک میلیون و صدهزار جلد گذرنامه چاپ شده است، ادامه داد: زوار با برگ تردد زیارت اربعین می توانند عازم این سفر معنوی شوند و گذرنامه هایشان پس از صدور به درب منزل شان برمبنای آدرسی که اعلام کرده اند ارسال می شود.

سرهنگ طبایی بیان کرد: از اول تا ۶ صفر ۳۵۰ هزار تردد از مرزهای چهار گانه داشته ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چهار برابری داشته است به طوری که صرفا روز گذشته برابر بیش از صدهزار نفر از مرزها عبور کرده اند.

سرهنگ طبایی ادامه داد: پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور، عملیات چاپ و صدور برگ تردد زیارتی اربعین از ۷ مهرماه سال جاری کلید خورد و تاکنون بیش از ۳۰۸ هزار برگ تردد زیارتی اربعین چاپ و از این تعداد ۲۷۳ هزار برگ به پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار درخواست و صدور برگ تردد زیارتی اربعین در نوبت چاپ است، ادامه داد: روز گذشته ۵۰ هزار برگ درخواست جدید داشتیم.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا با بیان اینکه اعتباربرگ تردد زیارتی اربعین تا تاریخ ۱۲ آبان است، عنوان کرد: این تاریخ اعتبار بر روی برگ ها چاپ شده و عزیزان باید تا این تاریخ از سفر زیارتی خود به کشور بازگردند؛ چرا که این تاریخ قابل تمدید نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره مدت اعتبار گذرنامه ها بیان کرد: توافق نامه ای میان وزارت کشور ایران و عراق در راستای برگزاری مراسم معنوی اربعین به امضاء رسیده که در بند یک ماده ۲ این توافق نامه آمده است که اتباع ایرانی با درج مهر ورود و خروج بر روی گذرنامه مجاز به تردد از مرزها هستند؛ همچنین در بند ۲ ماده ۲ این توافق نامه آمده هر فردی که قصد ورود به خاک عراق را دارد (هر زائر اربعین) باید گذرنامه یا سند جایگزین گذرنامه را به همراه داشته باشد، به هر حال در این توافق نامه مشترک به تاریخ و مهلت گذرنامه اشاره نشده است.

سرهنگ طبایی اضافه کرد: بعد از امضاء توافق نامه، مسئولان عراقی در وزارت امور خارجه اعلام کردند؛ براساس قوانین اجازه ندارند به افرادی که دارای گذرنامه کمتر از ۶ ماه اعتبار هستند اجازه تردد بدهند، اما باید بگویم علی رغم این اظهار نظر، تاکنون از سوی دولت عراق در مورد گذرنامه های کمتر از ۶ ماه سخت گیری نشده و به زوار اجازه تردد داده شده است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در هر حال به هر دلیلی طرف عراقی از تردد زوار با گذرنامه کمتر از ۶ ماه ممانعت کند، ما تمهیدات لازم را اندیشیده ایم و زوار می توانند به همکاران ما در مرزها برای تمدید گذرنامه مراجعه کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه؛ آیا برگ تردد زیارتی اربعین در مهلت اشاره شده (اول محرم تا پایان صفر) صرفا یکبار قابلیت استفاده دارد یا خیر؟ پاسخ داد: خیر، در ایام اشاره شده هر فردی می تواند برای سفر به عتبات از این برگ تردد به دفعات استفاده کند.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه تردد از مرزها قوانینی دارد، خاطر نشان کرد: برای تردد از مرز هر فردی باید گذرنامه یا سند جایگزین را به همراه داشته باشد؛ اما با توجه به اینکه ممکن است در طول سفر برای زوار حوادثی رخ دهد توصیه می کنیم که زوار با ثبت نام در سامانه سما خود را بیمه کنند؛ چرا که در صورت وقوع حادثه ای با توجه به اختلاف قیمت ارز میان ایران و عراق، هزینه های حمل و نقل و بیمارستان براساس پوشش بیمه ای محاسبه می شود.

سرهنگ طبایی در پاسخ به سوالی درباره استعلام وضعیت مشمولان خدمت سربازی برای صدور برگ تردد زیارتی اربعین یادآور شد: بر مبنای اقدامات شایسته سازمان وظیفه عمومی ناجا، این امکان فراهم شده که به صورت سیستمی وضعیت مشمولان خدمت سربازی را استعلام کنیم؛ در واقع با این اقدام دیگر امکان جعل مدارکی چون کارت پایان خدمت، معافیت و ... وجود ندارد چرا که وضعیت هر فردی در حوزه وظیفه عمومی به صورت برخط در سیستم ها نمایش داده می شود.

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه متقاضیان صدور گذرنامه صرفا به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند، افزود: از زوار محترم خواهشمندیم از مراجعه به مراکز صدور گذرنامه جدا خودداری کنند چرا که مراجعه حضوری این عزیزان باعث کندی کار می شود.

وی اضافه کرد: استعلام بارکدهای پستی از روز گذشته در سامانه های دفاتر پلیس +۱۰ فعال شده است و هر فردی می تواند با این بارکد روند صدور گذرنامه و برگ تردد خود را دنبال کند.

سرهنگ طبایی با اعلام دو سامانه پیامکی در راستای بررسی روند صدور برگ زیارتی اربعین عنوان کرد: سامانه های پیامکی ۱۱۰۳۰۰۰۰۱۰ و ۱۱۰۳۰۰۰۰۰۲ را در این راستا فعال کرده ایم و هر فردی با ارسال کد ملی خود به یکی از این دو سامانه می تواند وضعیت صدور برگ تردد زیارتی خود را استعلام کند.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری پلیس مبنی بر اینکه در صورتی که زائری برگ تردد زیارتی اربعین خود را در کشور عراق گم کند باید چه اقدامی انجام دهد؟ خاطر نشان کرد: در صورت مفقودی برگ تردد زیارتی اربعین زوار به نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در بصره، نجف، کربلا، بغداد و کاظمین مراجعه کنند.

سرهنگ طبایی در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی قطعی سامانه های دفاتر پلیس +۱۰ عنوان کرد: با توجه به حجم زیاد متقاضی ممکن است که به صورت مقطعی و کوتاه شاهد قطعی برخی سامانه های اینترنتی باشیم اما در هر حال تاکنون سعی شده که مشکلات بلافاصله مرتفع شود و البته به دنبال راهکارهای جایگزین بوده ایم به طوری که برخی زیرساخت های فنی را برای رفع این مشکل فراهم آورده ایم.

وی اضافه کرد: این ایده های جایگزین در حال حاضر در مرحله تست های فنی و امنیتی است و پس از کسب مجوز های قانونی، از راهکارهای اتخاذ شده برای سرعت دهی به روند ثبت درخواست ها بهره خواهیم برد.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا در پاسخ به سوالی درباره شرایط خروج دانش آموزان و دانشجویان عنوان کرد: این عزیزان باید "کد سخا" داشته باشند و با دریافت این کد به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند؛ البته برای دانشجویان عزیز نیز وضعیت نظام وظیفه از طریق سامانه ها استعلام می شود.

سرهنگ طبایی در پاسخ به سوال دیگری که آیا برای خروج مشمولان وظیفه عمومی نیاز به سپردن وثیقه است یا خیر؟ پاسخ داد: برای پیوستن به کنگره معنوی اربعین و سفر به عتبات در بازه زمانی اشاره شده نیازی به سپردن وثیقه نیست و سازمان وظیفه عمومی ناجا در این راستا تمهیدات لازم را اندیشیده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه روند صدور گذرنامه ها چگونه است؟ یادآور شد: ما جزء کشورهایی هستیم که گذرنامه به صورت هوشمند صادر می شود.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا در پاسخ به این سوال که امکان جعل برگ تردد زیارتی اربعین وجود دارد، گفت: قطعا خیر؛ چرا که اطلاعات و مشخصات زوار در سیستم سامانه ای گذرنامه دو کشور ایران و عراق درج شده است و با هر تردد برای ورود و خروج مشخصات فرد استعلام می شود.

برچسب ها: محرم ، اربعین ، گذرنامه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: