bazarnews

کد خبر: ۶۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
رئیس کل بانک مرکزی گفت : زمانی که من آمدم دو مسئله وجود داشت که مخالف هر دو بودم و تا به حال هم به کمک دولت جلوی آنها ایستادیم.یکی از اینها بحث صادرات ریالی است.صادرکنندگان می گفتند ما صادراتمان ریالی است و ارزی نداریم که بدهیم.مگر می شود با ریال صادرات کرد؟شما وقتی به یک کشوری صادرات انجام می دهی ارز آن کشور را می گیری.عراق بفرستی دینار بیاور،ترکیه لیر بیاور.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: عبدالناصر همتی،رئیس کل بانک مرکزی از دو مشکل قبل از به روی کار آمدن خود صحبت کرد و اظهار داشت: زمانی که من آمدم دو مسئله وجود داشت که مخالف هر دو بودم و تا به حال هم به کمک دولت جلوی آنها ایستادیم.یکی از اینها بحث صادرات ریالی است.صادرکنندگان می گفتند ما صادراتمان ریالی است و ارزی نداریم که بدهیم.مگر می شود با ریال صادرات کرد؟شما وقتی به یک کشوری صادرات انجام می دهی ارز آن کشور را می گیری.عراق بفرستی دینار بیاور،ترکیه لیر بیاور.

*صادرات ریالی یعنی نشت کشور

وی افزود: ریالی یعنی نشت کشور.مانند کسی که خونریزی دارد و روز به روز ضعیف تر می شود.وقتی شما صادرات ریالی می کنید،یعنی همه ارزش افزوده کشور را به کشور دیگر می فرستیم.باید در ازای این کالا،کالای دیگر یا ارز بیاید.اگر غیر از این باشد شما روز به روز اقتصاد را ضعیف تر می کنید.

*اشتغالزایی به کمک خروج ارز از کشور، هنر نیست

همتی ادامه داد: استدلال داشتند که ما اشتغال را رونق می دهیم.اشتغال با توجه به این که ارزش افزوده کشور از کشور خارج شود و رشد اقتصادی کاهش پیدا کند هنر نیست.این ها در آمار صادرات ما هم می آمد و همه فکر می کردند صادرات داریم.

*کارت بازرگانی یک بار مصرف می خرند

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: الان ما صادرات ریالی را ممنوع کردیم.من اصلا قبول ندارم.باید تعهد ارزی را ایفا کنند.این هم یک کلکی بود.عده ای بودند که کارت های بازرگانی یک بار مصرف می خریدند.کالا را از تولید کننده می خریدند و صادر می کردند.

*صادرات ریالی می کردند و در کانادا خانه می خریدند

وی خاطر نشان کرد: عده ای بودند صادرات ریالی انجام می دادند و با ارزش در کشورهای دیگر مانند کانادا ویلا می خریدند و کارهای دیگر می کردند که ما خبرش را داشتیم.

*واردات بدون انتقال ارز، مشکل دوم بود

همتی مشکل دوم را ثبت سفارش ها خواند و گفت: نکته دوم ثبت سفارش است.موردی در کشور داشتیم به عنوان واردات بدون انتقال ارز.به این صورت که هرکسی هرچه دلش می خواست وارد می کرد و چون ارز از دولت نمی خواست به دولت می گفت که نباید جلویش را بگیرند.

وی افزود: ما گفتیم شما تقاضای ارز ایجاد می کردید در بازار.علت این همه تزریق ارز در پی فشار در بازار،واردات بدون انتقال ارز بود.وقتی به واردکننده می گفتیم ارزتان از کجا تامین کردید می گفتند ما در خارج از کشور ارز داریم.خب این ارز در خارج را از کجا آوردی؟

*باید منشا پولها مشخص شود

همتی تصریح کرد: شما به عنوان یک ایرانی ارز در خارج از کشور را از طریق صادرات قبلی داری. کسی از آن طرف به شما اعتبار نمی دهد.اگر کسی هست به من معرفی کن،من هم خوشحال می شوم و برای گرفتن اعتبار به سراغش می روم.گفتیم باید منشا پولهایتان را بگویید و ثبت سقارش کنید تا ببینیم مورد نیاز کشور است یا خیر.

همتی در پایان گفت: در شرایط تحریم سنگین مدام به ما می گویند که اجازه دهید بدون انتقال ارز واردات انجام دهیم.بدون انتقال ارز یعنی وارد کننده ارزش را از کف میدان جمع می کند و تقاضا را بالا می برد،بعد می گویند همتی آمده و محدودیت در تقاضای ارز ایجاد کرده است.باید ایجاد کنیم وظیفه بانک مرکزی همین است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: