bazarnews

کد خبر: ۶۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
رئیس کل بانک مرکزی گفت : موضوع پیچیده شده و ما از روی مصلحت گفتیم که کمک کنیم که بیایند تسویه کنند.شورای نگهبان این را از نظر شرعی رد کرده است.یکی دیگر از دلایلی که شورای نگهبان این را رد می کند این است که می گویند بار مالی برای بانک ها دارد.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: عبدالناصر همتی،رئیس کل بانک مرکزی، در ارتباط با مصوبه مجلس درباره «ربح مرکب» و این که تصمیم گیری در این باره باید بر عهده بانک مرکزی است و چرا مجلس ورود کرده، گفت:ما به عنوان بانک مرکزی و دولت موافق بودیم و نظرمان را هم به عنوان موافق اعلام کردیم.

وی افزود: دوستان مجلس نظرشان این است که  افرادی در گذشته وام هایی گرفتند و برخی بانک ها جریمه اضافه کردند و روی این جریمه ها سود گرفتند.این از نظر بانکداری اسلامی خلاف است،ولی افراد قرارداد امضا کردند.

همتی ادامه داد: فرض کنید شما بدهکار بودید،نمی توانستید پرداخت کنید.سپس با بانک توافق و یک قرارداد جدید امضا کردید. بانک مرکزی نمی تواند این قرارداد را به هم بزند چون دو طرفه است. برای به هم زدنش نیاز به قانون است.شورای نگهبان به این اصرار دارد که حتی قانون هم نمی تواند این را به هم بزند.چون قرارداد خصوصی بین بانک و شخص است.

همتی تصریح کرد: موضوع پیچیده شده و ما از روی مصلحت گفتیم که کمک کنیم که بیایند تسویه کنند.شورای نگهبان این را از نظر شرعی رد کرده است.یکی دیگر از دلایلی که شورای نگهبان این را رد می کند این است که می گویند بار مالی برای بانک ها دارد.

*ربح مرکب رباست؟

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به ربا بودن ربح مرکب گفت: ما در شورای فقهی بانک مرکزی نحوه امهال و استمهال را تصویب کردیم.اعضای شورای فقهی که همه با پیشنهاد بانک مرکزی و نظر شورای نگهبان تایید شدند،علمایی هستند که به ما کمک می کنند.ما آیین نامه را آماده کردیم و به زودی در شورای پول و اعتبار مطرح خواهیم کرد و از این پس بانک ها با این سیستم جدید کار خواهند کرد

برچسب ها: همتی ، بانک مرکزی ، رب مرکب
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: