bazarnews

کد خبر: ۶۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
طی مراسمی در 15 مهر ماه، با حضور وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی عملیات اجرایی قطعه 16 این پروژه به طول 32 کیلومتر آغاز شد.


مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه برگزاری این مراسم به خبرنگاران، گفت: پروژه راه آهن شرق کشور دارای چند قطعه است که قطعه اول آن یعنی مسیر مشهد- زاهدان حد فاصل ایستگاه یونسی تا گناباد با مبلغ 542 میلیارد ریال عملیات اجرایی آن مدتی پیش آغاز شده که تاکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: این پروژه به طول حدود 901 کیلومتر از زاهدان شروع و پس از عبور از عوارض توپوگرافی بالنسبه سخت در حد فاصل شهر زاهدان- سه راهی دشتک و عبور در امتداد بزرگراه زاهدان- زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می رسد.
جعفری با اشاره به اینکه پروژه راه آهن شرق کشور 901 کیلومتر طول دارد، اظهارکرد: مسیر راه آهن شرق کشور شامل زاهدان_بیرجند- یونسی گناباد است و امیدواریم سال 1404 قطعه 16 این پروژه مسیر بیرجند یونسی به طول 32 کیلومتر به بهره برداری برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: قطعه 16 پروژه راه آهن مسیر بیرجند-یونسی دارای 38 ایستگاه است و از این تعداد ایستگاه مسافری 6 دستگاه، ایستگاه تشکیلاتی یک دستگاه و ایستگاه درجه سه 31 دستگاه است.
وی یادآورشد: پیش بینی شده است که در سال اول بهره برداری قطعه 16 تعداد 939 هزار مسافر و سه میلیون و 813 تن بار بتوانیم جا به جا کنیم و سال دوم بهره‌برداری این قطعه را سال 1423 پیش بینی کرده‌ایم.
جعفری خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه به دنبال توسعه تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرز میلک و ماهیرود نیز هستیم و در نظر داریم و می خواهیم تا رفت و آمد مسافران را تسهیل کنیم و موضوع توریسم مذهبی را توسعه دهیم.
اهداف این پروژه شامل؛ ایجاد کریدور جنوب به شمال شرق در جهت فعال نمودن هر چه یشتر بندر و منطقه آزاد چابهار، حمل کالا و مسافر از چابهار به سمت مشهد و متعاقب آن جمهوری های آسیای میانه است.
این کریدور بعد از عبور از سمت شرق شهر نهبندان و غرب شهر سربیشه با عبور از سمت شرق شهر بیرجند و غرب آبادی سده و بعد از تلاقی با عوارض کوهستانی حد فاصل سده- قائن از سمت غرب شهر قائن عبور می کند و پس از عبور از منطقه خضری دشت بیاض و پوشش شهرهای بیدخت و گناباد در انتها در ایستگاه موجود یونسی به راه آهن موجود بافق- مشهد متصل می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزرا برای حضور در همایش ملی روز روستا و عشایر به خراسان جنوبی سفر کرده‌اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: