bazarnews

کد خبر: ۶۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد:
فرهاد دژپسند اظهار داشت: در ۱۸ماه گذشته صادرات غیرنفتی ما حدود ۶۱میلیارد دلار بود که عدد خوبی است، اما بازگشتی ارز طبق اخرین امار ۲۷میلیارد دلار یعنی حدود ۴۵درصد بوده است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: فرهاد دژپسند دیروز در حاشیه جلسه شوراى گفت و گوى بخش خصوصى با دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تنها ۴۵ درصد ارز حاصل صادراتی به اقتصاد بازگشته است اظهار کرد: در ۱۸ماه گذشته صادرات غیرنفتی ما حدود ۶۱میلیارد دلار بود که عدد خوبی است اما بازگشتی ارز طبق اخرین امار ۲۷میلیارد دلار یعنی حدود ۴۵درصد بوده است.

وى ادامه داد: می دانیم که تمام هم و غم صادرکننده های ریشه دار این است که ارزشان را برگردانند و باید با همکاری هن تلاش کنیم ارز بیشتری به چرخه اقتصادی برگردد؛ اگر نیمی از ۵۵درصد ارزی که برنگشته به کشور بازگردد بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

دژپسند درباره استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته منابع حاصل از صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بود در سال گذشته به دلیل وجود شرایط خاص و اینکه ارز به کشور بازگردد قانون گذار شرط گذاشت که باید از بازگشت ارز اطمینان حاصل شود و بعد ما معافیت صادراتی اعمال کنیم.

وى اضافه کرد: در ضوابط اجرایی این مسئله یکسری مشکلاتی وجود داشت که قرار شد سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی ظرف دو هفته موصوع را بررسی و تسهیلات را اعمال کنند تا صادرکننده دستش باز باشد.

*اصلاح نظام بانکی در بانک های دولتی آغاز شد

دژپسند همچنین درباره ارائه پیشنهادات وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه اصلاح نظام بانکی گفت: یکی از تاکیدات مهم رئیس جمهور در آغاز بکار بنده به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی تهیه طرح اصلاح نظام بانکی بود که بر این اساس این طرح تنظیم شده و به رئیس جمهور تقدیم شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی در بانک های دولتی آغاز شده است، در جلسه پنجشنبه هفته گذشته با مدیران عامل بانک ها نیز همین موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان گام های عملیاتی را برای اصلاح نظام بانکی برداشت.

دژپسند دیجیتالی کردن نظام بانکی را از جمله دیگر برنامه های اصلاح نظام بانکی دانست و بیان کرد: دیجیتالی کردن بانک ها علاوه بر اینکه می تواند ارائه خدمات بهتری را بدنبال داشته باشد در کاهش هزینه نظام بانکی نیز کاملا موثر است.

وزیر اقتصاد خبر داد: به منظور بهبود فضای کسب و کار و سهولت کارهای فعالان اقتصادی آن دسته از مودیانی که دارای کارنامه منطقی و قابل قبولی در پرداخت مالیات های خود دارند مشمول مسیر سبز مالیاتی قرار می گیرند.

وى افزود: این مودیان نباید به هیچ عنوان در سازمان امور مالیاتی معطل شوند و به همین منظور دستورالعملی را تنظیم کرده ایم که سازمان امور مالیاتی این مودیان را در مسیر سبز مالیاتی قرار دهد.

دژپسند گفت: دستورالعمل این مسیر سبز مالیاتی در دست تنظیم است و در آینده ای نزدیک ملاک عمل قرار خواهد گرفت به نحوی که مودیان خوش حساب که دارای کارنامه مشخص در پرداخت مالیات های خود هستند بتوانند برای رسیدگی و دریافت گواهینامه های مورد نیاز خود با حداقل زمان و کمترین مشکل مواجه شوند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: