bazarnews

کد خبر: ۶۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
برنامه " گفت و گوی اقتصادی " با موضوع دشواریهای تنظیم بازار تبیینی بر رویکردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار کشور با حضور مهندس امیر یوسفی ، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون کشاورزی استان گلستان روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

امیر یوسفی گفت: بهتر است دولت به جای تخصیص یارانه برای واردات کالاهای اساسی که زمینه ساز رانت است، قشر آسیب پذیر را شناسایی و یارانه را به صورت مستقیم به خود آنها پرداخت کند.

امیر یوسفی درابتدای گفت و گوی خود به موضوع عرضه و تقاضا در تنظیم بازار اشاره کرد و گفت : نظارت بر بازار و شرایط تولیدکننده و مصرف کننده باید مستمر و همیشگی باشد و تنها به مواقع بحرانی محدود نشود . به عنوان مثال زمانی که عرضه محصولی مانند گوجه فرنگی افزایش و قیمت آن کاهش می یابد ، برای جلوگیری از ضررهای بزرگ به کشاورز باید او را حمایت کرد.
وی در ادامه عدم وجود الگوی کشت را یکی از چالش های موجود در کشاورزی کشور دانست و اظهار کرد : افزایش و کاهش ناگهانی کشت محصولات از همین موضوع سرچشمه می گیرد.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد : وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی کشت باید در خصوص الگوی جامع در سراسر کشور وارد عمل شود و نسبت به وظایف و اختیارات خود عملکرد مناسبی داشته باشد.
یوسفی با انتقاد از عدم وجود آمار و ارقام صحیح و شفاف در تامین و توزیع کالای بازار بیان کرد : بی توجهی به میزان تولید داخل در برخی مواقع سبب واردات بی رویه کالاهای اساسی می گردد و در ادامه عرضه و تقاضا و قیمت کالای مورد نظر دچار مشکل می شود.
وی در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت و گو ، نوسانات نرخ ارز را یکی از مشکلات اساسی تنظیم بازار دانست و عنوان کرد : چند نرخی شدن ارز سبب ایجاد رانت می شود چرا که افراد سودجو از رسیدن یارانه تخصیص یافته به مصرف کننده جلوگیری می کنند.
رئیس کمیسیون کشاورزی استان گلستان خاطر نشان کرد : لازم است دولت به جای تخصیص یارانه به واردات کالا ، قشر آسیب پذیر جامعه را شناسایی کند و از روش های دیگری یارانه را به دست آنها برساند .
یوسفی ادامه داد : بسیاری از کالاها مانند برنج که مزیت رقابتی در داخل کشور دارند نباید توسط دولت وارد شوند چرا که کاشت این محصولات می تواند سبب رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال در داخل شود .
وی به ظرفیت صادرات در کشورهای اوراسیا اشاره کرد و گفت : کشور اصلی در این منطقه ، روسیه است که با جمعیت 180 میلیون نفری مصرف کننده بزرگی برای محصولات کشاورزی به شمار می رود و می تواند مقصد صادرات برای ایران باشد. بنابراین ما علاوه بر توجه به بازار داخلی باید به بازار خارجی نیز توجه داشته باشیم تا محصول قابل رقابت تولید کنیم.
عضو اتاق ایران در خاتمه گفت و گو عنوان کرد : واقعیت این است که کشور ما از نظر تامین بسیاری از مواد غذایی و کالای مورد نیاز مشکلی ندارد اما توزیع کالا در بازار چالش بزرگی است که ضعف در آن چنین وضعیتی را رقم زده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: