در مدت یاد شده 95 فروند کشتی مورد تهدید قرار گرفتهاند که به 10 فروند کشتی حمله شده، 10 فروند آسیب کلی نظیر آتشسوزی دیدهاند و چهار فروند کشتی نیز ربوده شده است.
در این مدت همچنین 49 نفر خدمه گروگان گرفته شدهاند که نسبت به 112 نفر در سال 2018 کاهش محسوسی را نشان میدهد.
گزارش IMB حاکی است خلیج گینه منطقهای پر ریسک برای دزدی دریایی و سرقت مسلحانه به شمار میرود که 86 درصد از حوادث رخ داده در آن منطقه اتفاق افتاده است.
در منطقه نیجریه نیز در سال جاری میلادی حوادث دزدی پایین آمده است. "Pottengal Mukundan" مدیر ICC IMB در زمینه کاهش حوادث دریایی گفت: اگرچه دزدی دریایی در حال کاهش است، اما در حال حاضر خلیج گینه همچنان نگرانی مالکان کشتی را در زمینه سرقت مسلحانه و آدم ربایی دربر دارد.
وی افزود: آنچه در گزارش 9 ماهه 2019 قابل توجه است آن است که هیچ گونه حوادثی مرتبط با دزدی دریایی در سومالی ثبت نشده است. اما این دلیل نمیشود که کشتیها هنگام عبور از آن منطقه محتاطانه عمل نکنند.
نگرانی مالکان کشتیهای اروپایی نسبت به دزدی دریایی در خلیج گینه
در همین حال مالکان کشتیهای اروپایی نسبت به دزدی دریایی در خلیج گینه ابراز نگرانی کرده و از مسئولان و سیاستگذاران خواستهاند برای دزدی دریایی در این منطقه برنامههای مشخصی را اتخاذ کنند.
"Martin Dorsman" دبیرکل اتحادیه کشتیسازی اروپا (ECSA) در این زمینه گفت: شرایط خطرناک در خلیج گینه زنگ خطر را برای امنیت دریانوردانی که در آن منطقه تردد دارند به صدا درآورده است.
وی گفت: این تهدیدات تجارت دریایی را در سطح جهان به خطر میاندازد و زمان آن است که کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا تلاشهای خود را برای تقویت امنیت دریایی در خلیج گینه افزایش دهند.
وی گفت: این مسائل در سمپوزیم امنیت دریایی در خلیج گینه که از سوی IMO اوایل سال جاری میلادی در لندن برگزار شد مورد تأکید قرار گرفت، اما تا کنون هیچ اقدام مشخصی در این زمینه انجام نشده است.