bazarnews

کد خبر: ۶۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با اسدالله عباسی مطرح شد؛
وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت :در مجلس نهم در زمینه برجام یک خطا انجام شد. در این مجلس روی موضوع برجام دقت نشد و تنها با چشمک و ایما و اشاره قضیه سر هم آمد، حتی این مسئله باعث شد که ما از فرآیند رشد و توسعه عقب بمانیم.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : اسدالله عباسی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت و گویی تفصیلی با خبرگزاری میزان به نکات مهمی در مورد شرایط اقتصادی کشور اشاره کرده است، که خلاصه آن را ملاحظه می کنید : 

*دود ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت، به چشم مجلس رفت

*تیم اقتصادی دولت توان مدیریت اقتصادی را نداشتند که این مسئله در موضوع نوسانات ارز، مهارنرخ تورم، مسئله بیکاری و اشتغال مشهود بود. همه این موارد باعث شد که مجلس دهم تحت شعاع عملکرد این مسئولین قرار گیرد و مردم مجلس دهم را همین طور ببینند، یعنی یک میانگینی از عملکرد دولت و مجلس بگیرند و تقسیم بر دو کنند. این امر باعث شد که این نگاه راجع به مجلس باشد، اما واقعیت چیز دیگری بود.

*با چشمک، سر و ته برجام را هم آوردند

*در مجلس نهم در زمینه برجام یک خطا انجام شد. در این مجلس روی موضوع برجام دقت نشد و تنها با چشمک و ایما و اشاره قضیه سر هم آمد، حتی این مسئله باعث شد که ما از فرآیند رشد و توسعه عقب بمانیم.

*مجلس دهم در رابطه با FATF و CFT عاقلانه برخورد کرد

*مجلس دهم در رابطه با موضوعاتی اعم از «اف ای تی اف» و «سی اف تی» عاقلانه‌تر برخورد کرد و شتاب زده عمل نکرد. البته این مسئله در شروع کار مقداری احساسی پیش می‌رفت، اما بعد این مسئله در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت تا مجلس دقت بیشتری در بررسی این موضوع از خود نشان دهد؛ یعنی به نوعی دقت را فدای سرعت نکرد که نهایتا شاهد این بودیم که این مسئله به سرانجامی نرسید، چون این موضوع یک توطئه از ناحیه دشمن بود و دشمن می‌کوشید ضربات مهلک تری را به اقتصاد کشور وارد کند.

*بی ثباتی قیمتها ربطی به تحریم ندارد

*در حال حاضر قیمت‌ها هیچ ثباتی نداشته و هر روز قیمت‌ها با روز دیگر متفاوت است. حتی در موضوع کالا‌های اساسی که باید گفت تحت کنترل دولت قرار دارد هیچ ثباتی ملاحظه نمی‌شود. امسال تولیدات کشاورزی ناپایدار بوده است و تولید کنندگان کشاورزی امسال آسیب‌های جبران‌ناپذیری دیده‌اند البته باید دانست که بی ثباتی قیمت‌ها ربطی به تحریم ندارد و نتیجه ناکارآمدی مدیران اجرایی و عدم پاسخگویی آنها به مجلس است.

*دولت به فکر معیشت مردم نیست

*این مسئله به راحتی درباره امور مربوط به یارانه‌ها مشاهده شد. ما دیدیم که این دولت اصلا به فکر معیشت مردم نیست و این موضوع از حجم سفره مردم مشخص بوده و فاصله طبقاتی دارا و ندار بیشتر شده است. باید نسبت به عملکرد مجلس دهم متأسف شد؛ در بسیاری از امور می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و بهتر ظاهر شویم تا یک عده در تنگنای اقتصادی شدید قرار نگیرند.

*معافیت های مالیاتی غیرضرور را حذف خواهیم کرد

* جراحی اقتصادی کشور از جمله وظایف دولت است و مجلس در صورت ارائه لایحه دولت به مجلس می‌تواند نقطه نظرات خود را مطرح کند؛ در حال حاضر فرمتی که درباره بودجه سال ۹۹ آماده شده فاقد اتکا به نفت است. منابع بودجه سال ۹۹ دیگر از منابع نفتی نیست به ویژه برای بودجه مسائل جاری کشور. اگر نفت فروش رفت و تحریم‌ها برداشته شد، این منابع در بودجه تملک دارایی و زیرساخت‌ها هزینه خواهد شد. بنابراین هیچ نگرانی در بحث حقوق بگیران و افزایش حقوق‌ها نخواهیم داشت. درآمدهای بودجه از محل منابع مالیاتی، درآمد شرکت‌های دولتی و واگذاری شرکت‌های دولتی تامین خواهد شد. در حال حاضر علت اصرار بر اینکه می‌کوشیم تا لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی و به اتمام برسانیم به دلیل این است که این قوانین می‌تواند در تحقق بودجه سال ۹۹ کمک رسان باشد. بنابراین اگر برای سال آینده به عنوان مثال گفته شود ۲۰۰ هزار میلیارد بودجه مالیاتی است باید این مسئله اعمال شود. در قالب این موضوع دیگر ما معافیت‌های مالیاتی غیر ضرور را نخواهیم داشت.

*دهک بالای جامعه 23 درصد یارانه حامل انرژی دریافت می کند و دهک پایین 1 درصد!

*دولت از سال ۹۲ تاکنون هیچ اقدامی مرتبط با موضوع هدفمندی یارانه‌ها انجام نداده و تنها اقدام به پرداخت یارانه نقدی کرده است. مستحضرید که هدفمندی یارانه‌ها فقط پرداخت یارانه نقدی نیست، یارانه نقدی درحقیقت باز تولید درآمد‌های حاصل از صرفه جویی حامل‌های انرژی است و ما در حال حاضر دیگر در حامل‌های انرژی، صرفه جویی مشاهده نمی‌کنیم. قبلا مصرف بنزین در روز ۶۰ میلیون لیتر بود که در حال حاضر این رقم به ۸۰ لیتر در روز رسیده است. بنابر این افزایش استفاده از بنزین نشان می‌دهد که مسیر ما در صرفه جویی نیست و ما در هیچ کدام از حامل‌های انرژی اعم از آب، برق، گازوئیل و بنزین صرفه جویی نداریم. همچنین درحال حاضر بین دهک پایین و بالای جامعه فاصله زیادی وجود دارد در حال حاضر یارانه‌ای که برای حامل‌های انرژی پرداخت می‌شود تقریبا ۲۳ بر یک است یعنی طبقه و دهک پایین جامعه یک درصد مصرف دارد ولی طبقه بالا ۲۳ درصد و این یعنی ناعدالتی و تبعیض.

*45 هزار تومان هزینه روزانه یک قرص نان یک فرد است

*۴۵ هزار تومان در سال ۸۹ می‌توانست هزینه نان و آب و برق یک خانواده را تامین کند اما امروز با این ۴۵ هزار تومان فردی اگر یک قرص نان بخورد، ماهانه ۴۵ هزار تومان خواهد شد بنابراین ما در مجلس از دولت می‌خواهیم برای یک بار هم که شده در بحث جراحی اقتصادی از یک جایی کار را شروع کنند و زمان را از دست ندهند.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: