bazarnews

کد خبر: ۶۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
بازارنیوز گزارش می دهد؛
به گفته برخی کارشناسان، پرداختن به مقوله اقتصاد اربعین، ارزآوری خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.گردش مالی حداقل 1.5 میلیارد دلاری آن هم در عرض 10 روز، شوک مثبتی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد. در ادامه به مشاهده دیدگاه کاربران توئیتر در این باره، می پردازیم.

هرساله افراد زیادی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عراق می روند و زائران خاصتا ایرانی ها نقش پررنگ و بارزی در برگزاری این مراسم پرشور دارند. در این بین موکب هایی جهت خدمت رسانی به زوار در کشور عراق برپا می شود، موکب هایی که بخشی از فعالیت آنها ارائه و توزیع کالاهای اساسی به زوار است. از آنجا که زیرساخت های کشور عراق برای تأمین نیازهای زائران به خصوص تأمین کالاهای اساسی فراهم نیست، هر ساله بخشی از این نیازها از سوی ایران و دیگر کشورها تأمین می شود.

همانگونه که به نحوه برگزاری این مراسم اهمیت داده می شود، می بایست برای اقتصاد اربعین و بازار چند میلیونی آن اهمیت ویژه ای قائل شد.

باید یک ستاد مخصوص اقتصاد اربعین راه اندازی شود

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق پیش از این گفته بود: حرکت های ستاد اربعین قابل تقدیر است ولی باید یک ستاد نیز مخصوص اقتصاد اربعین راه اندازی شود و در داخل عراق نیز جا دارد فکری به حال این قضیه کنیم.

وی افزود: «ایثار مردم عراق و هزینه کرد بهترین دارایی شان در گسترش پایه های همکاری های اقتصادی دو کشور نقش آفرین خواهد بود.»
وی ادامه داد: «چندین میلیون نفر از مردم خارجی وارد عراق می شوند و این جمعیت به همه چیز نیاز دارند؛ همچنین حمل و نقل، غذا، تجهیزات موکب ها منجر به شکل گیری اقتصادی بزرگ می شود و ایران خواهد توانست بخوبی در این مسیر ایفای نقش کند.»
حسینی افزود: «ایران علاوه بر اینکه بر حماسه اربعین کمک می کند، می تواند بیش از این در حماسه اربعین ایفای نقش نماید و نگذارد که اربعین باعث شود منافع اقتصادی را از دست دهیم.»
وی گفت: «با توجه به باز بودن مرز سومار و خسروی، امسال مرز خسروی تنها برای تردد مسافر مورد استفاده قرار گرفت و تا همین هفته در تلاش بودیم سومار باز باشد ولی عراقی ها ضمن بهانه گیری، اجازه ندادند این مرز باز شود.»
حسینی تصریح کرد: «موکب ها به بسیاری کالا ها نیاز دارند و باید راهی را باز کنیم که این کالاها تامین شود. همه مرزها برای تردد مسافر در نظر گرفته و باعث شده 40 خودروی حامل تجهیزات و مواد غذایی در شلمچه گیر کند. کارهای گمرکی انجام شده ولی راهی برای اعزام به عراق نیست.»
وی خاطرنشان کرد: «حرکت های ستاد اربعین قابل تقدیر است ولی باید یک ستاد نیز مخصوص اقتصاد اربعین راه اندازی شود و در داخل عراق نیز جا دارد فکری به حال این قضیه کنیم.»

قیمت هر پرس غذا در عراق 5 دلار/ چرا مرغ و روغن از ایران تامین نمی شود؟

گفته می شود قیمت هر پرس غذا اگر به طور متوسط در عراق 6 هزار دینار یا 5 دلار باشد، یعنی در این مدت 1 میلیارد و 500 میلیون دلار گردش مالی فقط در حوزه مواد غذایی صورت گرفته که برابر با 10 درصد صادرات ایران به عراق در طول یکسال است.

بنا بر گزارش‌های میدانی، عمده روغن مصرفی موکب‌ها از سعودی، مرغ از ترکیه و بلغارستان، آب‌های معدنی از اردن و ایران، لبنیات از ایران، ترکیه و عربستان و برنج از پاکستان و هند تامین می‌شود.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران پیش از این با اشاره به حضور روسای موکب‌ها در ایران گفته بود: دعوت از این افراد یک حرکت هوشمندانه بود و به دنیا این پیغام را رساند که این مراسم برای ایران است اما سوال این است آیا کسی از وزارت صمت یا سازمان توسعه تجارت با این افراد جلسه‌ای برگزار کرد؟ آیا این فضا مهیا نبود که به مدیران این موکب‌ها اعلام شود که به طور مثال رب گوجه فرنگی آنها با قیمت مناسب و مخصوص این ایام از ایران تامین خواهد شد؟ آیا در این راهپیمایی باشکوه شیعیان و زائران باید روغن سعودی یا مرغ ترکیه مصرف کنند آن هم در حالی که چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی، امکان تهیه و تولید آن در کشور ما وجود دارد.

وی ادامه داد: گردش مالی حداقل 1.5 میلیارد دلاری آن هم در عرض 10 روز چنان شوک مثبتی به واحدهای تولیدی ما وارد خواهد کرد که باعث خواهد شد یک شیفت به فعالیت کارخانه‌ها اضافه شود.

امنیت مسیر به عهده ایران است، ولی تامین مواد غذایی نه!

شریعتی تصریح کرد: وقتی صفر تا صد این واقعه عظیم در دست ایرانی‌ها است و حتی پاکبانان ما وظیفه نظافت شهرای نجف و کربلا را به عهده دارند و امسال نیز خودروهای مسافری ایرانی برای کمک به جابجایی زائران از مرز به نجف وارد عراق شدند و مقوله امنیت نیز که از سال‌های قبل در دست نهادهای امنیتی ایرانی بوده پس چرا تغذیه زائران نباید توسط شرکت‌های ایرانی انجام شود.

وی افزود: نهادها و سازمان‌های مختلف به روش‌های گوناگون در عراق به زائران خدمات می‌دهند و شاهد هستیم که در موکب فلان سازمان یا نهاد در طول مسیر نجف به کربلا خدمت رسانی می‌کنند این موکب‌ها می‌توانند تمام مایحتاج خود را از ایران تامین کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نکته دیگر ادامه دار بودن این فرآیند است. این نگاه فرصت طلبی نیست بلکه فرصت سازی است. ما با این روش ذائقه عراقی‌ها را سمت محصولات ایرانی سوق می‌دهیم و پس از پایان مراسم اربعین عراقی‌ها تشویق می‌شوند که از محصولات ایرانی استفاده کنند به طور مثال صاحب یک موکب که فعال مواد غذایی است در صورت رضایت و استقبال مردم، خرید خود را از واحدهای ایرانی انجام خواهد داد به جای اینکه از ترکیه یا عربستان کالا خریداری کند.

دیدگاه کاربران توئیتری چیست؟

برخی از کاربران توئیتر در این خصوص اقدام به اظهار نظر کرده اند. در این بین حسین ضیائی محقق حوزه اقتصاد در یک رشته توئیت، به گردش 1.5 میلیارد دلاری غذا در اربعین پرداخته و از لزوم تصاحب کسب سود از محل تامین 300 میلیون غذا گفت.

اربعین، فرصتی استثنائی برای افزایش صادرات/ مرغ و روغن از ترکیه و سعودی تامین می شود، آب معدنی از ایران!/ کاربران توئیتری چه می گویند؟

 

علی شریعتی عضو‌ هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز انتقاد خود را نسبت به عدم هماهنگی مسئولین داخلی با همتایان عراقی جهت تامین آرد و روغن، وارد کرد. وی معتقد است ایران ظرفیت تامین آرد برای 300 میلیون نفر را دارد ولی سهم کشورمان در مراسم اربعین حسین، کمتر از 5 درصد است.

اربعین، فرصتی استثنائی برای افزایش صادرات/ مرغ و روغن از ترکیه و سعودی تامین می شود، آب معدنی از ایران!/ کاربران توئیتری چه می گویند؟

 

کاربری با شناسه «سمبوسه» نیز راهکاری تبلیغاتی برای حسن استفاده اقتصادی از اربعین حسینی را ارائه کرد.

اربعین، فرصتی استثنائی برای افزایش صادرات/ مرغ و روغن از ترکیه و سعودی تامین می شود، آب معدنی از ایران!/ کاربران توئیتری چه می گویند؟

 

همچنین کاربر «پسر نوح» با ارائه یک مثال از کسب سود ناشی از صادرات ظروف یکبار مصرف در آستانه اربعین، بر لزوم پرداختن به بار اقتصادی این مراسم، تاکید کرد.

اربعین، فرصتی استثنائی برای افزایش صادرات/ مرغ و روغن از ترکیه و سعودی تامین می شود، آب معدنی از ایران!/ کاربران توئیتری چه می گویند؟

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: