bazarnews

کد خبر: ۶۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
علیرضا مناقبی: ممنوعیت واردات رسمی لوازم خانگی، راه را برای قاچاق این محصولات هموار کرده است.
علیرضا مناقبی عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات ایران در گفتگو با رسانه ملی گفت: در شرایط فعلی که تولیدکننده برای تولید صنعتی خود به قطعات یدکی و اولیه نیاز دارد و وارد کننده شناسنامه دار از فعالیت خود منع شده است، پای قاچاق به میدان باز می‌شود.
وی افزود: این پدیده شوم به اقتصاد کشور و تولید کننده داخلی لطمه  و هم وارد کننده قانونی را دور می زند و او را بدنام می‌کند.
مناقبی با یادآوری این موضوع که صنعت لوازم خانگی کشور هیچ گاه تولید واقعی نداشته است، گفت: ممکن است در مقام سخن عنوان شود کارخانجات لوازم خانگی داخلی توانایی تامین نیاز داخل را دارند، اما هیچ گاه در عمل به این جایگاه نرسیده‌اند.
وی تاکید کرد: از آنجایی که صنعت داخلی نمی‌تواند نیاز داخل را برآورده کند چاره‌ای جز واردات نداریم، اما چون واردات قانونی ممنوع است قاچاق افزایش می‌یابد.
وی افزود: از این رو نمی‌توان ادعا کرد این حجم کالای موجود در بازار با کولبری وارد کشور می‌شود و حاکمیت موظف است کانال ورود و قاچاق را پیدا کند.
عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات ایران درتشریح راه حل شناسایی قاچاق و ممانعت از آن گفت: باید هزینه ریسک کالای قاچاق را بالا ببریم تا قاچاقچی این کار را انجام ندهد.
وی گفت: تا زمانی که فعالیت یک واردکننده قانونی سد می شود، قطعا کالای قاچاق با هر روشی وارد کشور خواهد شد.
وی در پایان با تاکید براین موضوع که کار مردم را باید به مردم واگذار کرد، گفت: انسداد یا محدودیت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
وی ادامه داد: البته منظور این نیست که واردات به صورت بی رویه رخ دهد، اما اینکه واردات رسمی را ببندیم و نیاز بازار را با کالای قاچاق تامین کنیم هم راهکاری منطقی نیست.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: