bazarnews

کد خبر: ۶۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
بازارنیوز گزارش می‌دهد:
ارتباط فرهنگی مختصر، تجارت ناچیز، همکاری سیاسی محدود و سایر مولفه‌ها نشان می‌دهد که توجه اندکی به سرزمین‌های شمالی ایران از آسیای مرکزی تا فراسوی دریای خزر داشته ایم.

گروه بین الملل بازارنیوز: دید کمتر فعال رسانه ای به کشورهای شمالی ایران متمرکز است و گسترش شتابان روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با این همسایگان به صورت معمول مد نظر اصحاب رسانه نیست.

ارتباط فرهنگی مختصر، تجارت ناچیز، همکاری سیاسی محدود و سایر مولفه ها نشان می دهد که توجه اندکی به سرزمین های شمالی ایران از آسیای مرکزی تا فراسوی دریای خزر داشته ایم. منطقه ای که هر بخش آن به اندازه کشور عراق می تواند برای اقتصاد ایران سودآور باشد و از نظر فرهنگی نیز به عقبه قرن ها تاریخ مشترک ما و آنها متصل شود.

یکی از موانع بر سر راه تقویت همکاری اقتصادی میان ایران همسایگان شمالی وجود ابرقدرتی در مسکو بوده که از روابط گرم دولت های این گستره وسیع با ایران جلوگیری  کرده است اما تحولات یک دهه اخیر و یارگیری های راهبردی در عرصه بین الملل این اشتباه روس ها را تصحیح کرد. مبارزه مشترک در سوریه و مواضع مشابه در حمایت از دولت مادورو در کشور ونزوئلا این امر را به خوبی اثبات کرد.

اکنون این طرف روسی است که دست دوستی دراز می کند و خواستار تقویت روابط اقتصادی و رشد تجارت میان ایران و کشورهای مشترک المنافعی است که در گذشته بخشی از شوروی سابق بودند. این فرصتی بسیار خوب      برای ایران است تا حجم صادرات خود به همسایگان شمالی را افزایش دهد.اما چگونه؟

تاثیر رسانه خود را نشان می دهد

رشد صادرات به بازاری که هیچ شناختی از توانایی ها و حتی نیازهای ایران ندارد، زمانی ممکن خواهد شد که رسانه ای فاصله میان ملت های ایران و  کشورهای اوراسیا را با انبوه مطالب آگاهی بخش خود در خصوص اقتصاد هم پوشانی کنند.

رسانه های برون مرزی ایران می توانند از این فرصت به دست آمده در راستای ارتقای حجم مبادلات میان کشورهای اوراسیا با ایران فعالیت کنند و مهم تر آنکه کالاهایی ایرانی و توانایی های کشور را به فعالان اقتصادی و تجارت در آن منطقه به ویژه روسیه نشان دهند.

پارس تو دی در حال حاضر رسانه برون مرزی ایران به زبان روسی است که می تواند ایفای نقش کند اما بهتر آنست که مطالب اقتصادی همه رسانه های برون مرزی صدا و سیما به زبان روسی ترجمه شود و برای مخاطب روس زبان به یک تلویزیون اینترنتی روسی تبدیل شود. این حداقل کاری است که می تواند اقتصاد ایران را به کشورهای اوراسیا معرفی کند.

طبعا در بلند مدت فعالان اقتصادی می توانند از این رسانه روسی زبان برای معرفی خود استفاده کرده و درHمدزایی آن رسانه را تقویت کنند اما این همه ماجرا نیست.

تهاتر رسانه ای با همتایان روسی

گام مهم دیگر در راستای همکاری رسانه ای برقراری نوعی ارتباط همکاری میان شبکه های موفق ایران مانند پرس تی وی و العالم و حتی هیسپان تی وی با شبکه های نظیر آنها در روسیه است.

روسیه اگر چه بعد از ایران اما دقیقا مشابه آن اقدام به تاسیس شبکه های ماهواره ای برای کشورهای دیگر به زبان های گوناگون کرده است. از این رو می توان نوعی همکاری میان پرس تی وی و راشا تو دی در کشورهای انگللیسی زبان را متصور شد.  البته این همکاری در حال حاضر شکل گرفته است ولی باید نزدیک تر و محکم تر شود.

 جالبتر آنکه مردم روسیه مواضع رسانه های برون مرزی ایران را می پسندند.شبکه های العالم و روسیا الیوم به زبان عربی در خاورمیانه، فعالیت دارند و هر دو رسانه در مخالفت با حضور نظامی قدرت های غربی در این منطقه، مبارزه با گروه های وهابی در سوریه و عراق و ... نظرات مشترکی را ارائه می دهند.

شبکه های هییسپان تی وی و آر تی اسپانیولی، در امریکای لاتین به ویژه در صف بندی رسانه های مخالف کودتا در ونزوئلا  و نیز کمک به جنبش های مردمی در آن منطقه اتفاق نظر دارند.

بنابراین خوب است رسانه های دو کشور در سرزمین خود انعکاسی از رسانه دیگری باشد. به بیان دیگر رسانه های روسی می توانند در یک تهاتر رسانه ای برنامه های شبکه های ایرانی که به تقویت اقتصاد ما منجر می شود را بازتاب دهند و تجار و شرکت های روسی را از توانایی های ایران آگاه کنند.

برای مثال معرفی جذابیت های گردشگری ایران برای روس هایی که البته زیاد هم مسافرت می روند می تواند کمک خوبی به صنعت گردشگری ایران باشد. یکی از این موارد مدیکال توریسم است که می تواند برای مردم شهرها و استان های روسیه که در نزدیکی ایران قرار دارند و البته کشورهای آسیای مرکزی یک گزینه نزدیک و البته مقرون به صرفه باشد.

در مقابل شبکه های داخلی صدا و سیما هم می توانند نیازهای اقتصادی اوراسیا مانند محصولات معدنی، مصالح ساختمانی، ماهی و میگو را به فعالان اقتصادی ایرانی معرفی کنند تا آگاهی برای صادرات به اوراسیا تقویت شود.

این فعالیت رسانه ای برای دو طرف یک رابطه برد – برد خواهد بود؛ با صادرات محصولات ایران به اوراسیا هم اشتغال و ارزاوری برای کشور ما افزایش می یابد و هم با خرید کالا از ایران، دست مسکو در تحریم تولید کنندگان غربی که روسیه را زیر فشار قرار می دهند، بازتر خواهد شد. چرا که روس ها برای محصولات بسیاری به اروپا وابسته اند و اگر واردات خود را از کشورهای غرب آسیا افزایش ندهند باید به مسافت های دور مانند هند، امریکای لاتین و جنوب آفریقا متوسل شوند. طبعا مسیر ایران از هر لحاظ بهتر و اقتصادی تر خواهد بود.

دقیقا به دلیل همین نیاز اوراسیا بود که این اتحادیه به امضای پیمان منطقه آزاد تجاری با ایران و کشورهایی مانند سوریه اندیشید. از آبان ماه امسال، «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» اقدام به ایجاد تجارت ترجیحی با ایران خواهد کرد.

اگر بخش خصوصی به خوبی از این مطلب آگاه شود و دولت هم بتواند مدیریتی عالی ارائه دهد می توان امیدوار بود که نه تنها کالای ایرانی مورد حمایت قرار گیرد بلکه از وابستگی به درآمدهای نفتی هم کاسته خواهد شد.این مزیت زمانی رخ می نماید که فعالیت رسانه ای قوی در ایران و اوراسیا شکل گیرد.رشد شتابان تجارت به سادگی به دست نمی آید و حمایت رسانه ای را می طلبد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: