bazarnews

کد خبر: ۶۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
دفتر نمایندگی تجاری آمریکا و وزارت بازرگانی چین اعلام کردند مقامات  دو کشور به نهایی کردن برخی بخش های یک قرارداد تجاری پس از مذاکرات تلفنی سطح بالا در روز جمعه نزدیک شده اند و مذاکرات ادامه دارد.

 در این بیانیه آمده است:« مقامات هر دو کشور در مسائل خاصی پیشرفت کرده اند و هر دو طرف به نهایی کردن بخش‌هایی از قرارداد نزدیک شده اند. مذاکرات در سطح معاونین ادامه خواهد داشت و  مقامات هر دو کشور در آینده نزدیک تماس‌های تلفنی دیگری برقرار خواهند کرد».

 واشنگتن و پکن بر روی متن مرحله اول قرارداد تجاری که در اکتبر 11 توسط دونالد ترامپ اعلام شد کار می کنند. ترامپ گفته بود امیدوار است در اجلاس ماه آینده در شیلی این قرارداد را با رئیس جمهور چین امضا کند.

 پکن در بیانیه جداگانه ای که در وب‌سایت وزارت بازرگانی چین در روز شنبه منتشر شد تایید کرد رایزنی های فنی در برخی بخش های قرارداد تجاری به طور اساسی تکمیل شده است.

محصولات کشاورزی یکی از مسائل مهم مورد بحث بوده اند.

وزارت اقتصاد چین گفت هر دو طرف تایید کرده اند که آمریکا از چین گوشت پخته پرندگان و گربه ماهی وارد می کند و چین ممنوعیت ماکیان آمریکا را بر میدارد.

چین از آمریکا خواست برخی عوارض موجود بر واردات چین را لغو کند و در عوض قول داد خرید برخی کالاهای آمریکایی مثل دانه های سویا را افزایش دهد.

آمریکا از چین میخواهد این محصولات را با قیمت و در زمان مشخصی خریداری کند، در حالی که خریداران چینی ترجیح می دهند بر اساس شرایط بازار تصمیم بگیرند.

دو اقتصاد بزرگ جهان سعی می‌کنند  جنگ تجاری 16 ماهه را آرام کنند چون این جنگ بازار های مالی را خراب و زنجیره عرضه را مختل کرده و باعث کند شدن رشد اقتصاد جهانی شده است.

ترامپ در اوایل همین ماه پس از یک قرارداد موقت در مورد خرید محصولات کشاورزی ، افزایش دسترسی به بازارهای خدمات مالی چین و بهبود حفاظت از حقوق مالکیت فکری، توافق کرده بود که افزایش عوارض پانزدهم اکتبر بر 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی را لغو کند. 

مشاوران کاخ سفید امیدوارند به یک قرارداد الزام آور و محکم با پکن برسند و طبق آن شرکت های آمریکایی مجبور نباشند برای فعالیت در چین فناوری هایشان را به شرکت های چینی منتقل کنند.

 در حالی که عوارض آمریکا بر کالاهای چینی پکن را بر سر میز مذاکره آورده است تا نگرانی های آمریکا را در مورد تجارت و مالکیت فکری از بین ببرد، تغییرات قابل توجهی در مدل اقتصادی چین به وجود نیامده است.

 برخی متخصصان چینی می گویند کامل شدن مرحله اول این قرارداد انگیزه چین را برای مذاکرات بیشتر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بین میبرد.

 مذاکرات آمریکا و چین بسیار سریع تغییر می کند و امضای مرحله اول این قرارداد هر چه بیشتر طول بکشد، تصور رسیدن به مرحله دوم سخت تر می شود.

برچسب ها: امریکا ، چین ، توافق
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: