bazarnews

کد خبر: ۶۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
چرا مصرف پروتئین؟ حدود 20 درصد از بدن انسان را این ماده تشکیل می‌دهد اما سؤال اینجا است که پروتئین دقیقا با بدن ما چه می‌کند؟ چرا باید پروتئین بخوریم؟ پروتئین گیاهی بخوریم یا حیوانی؟ آیا می‌دانستید که رژیم پروتئین به لاغری شما کمک می‌کند؟ همه چیز درباره پروتئین را در مجله دلتا بخوانید؛ با ما همراه باشید.

پروتئین چیست؟

زندگی کردن بدون پروتئین هرگز! این ماده بلوک های ساختمانی اصلی بدن هستند. آن ها در ساخت تاندون ها، ارگان ها و پوست به کار رفته‌اند. همچنین در آنزیم ها، هورمون ها، انتقال‌دهنده های عصبی و مولکول های مختلف استفاده می‌شوند.

ساختار پروتئین

پروتئین ها از مولکول های کوچک‌تری به نام آمینه‌ اسید ها ساخته شده‌اند. آمینه اسید ها مانند رشته های لوبیا کنار هم قرار گرفته و به دور هم پیچ و تاب خورده و آن ها را می‌سازند.

 

انواع پروتئین

معمولا پروتئین ها به دو دسته کامل و ناقص ( حیوانی و گیاهی ) تقسیم می‌شوند؛ پروتئین‌ هایی که از منابع حیوانی تأمین می‌شوند، مانند گوشت‌ ها، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و فراورده‌ های لبنی شامل همه‌ اسید های آمینه‌ ضروری هستند؛ به همین دلیل به آن‌ها پروتئین های کامل می‌گویند.

پروتئین‌ های گیاهی فاقد یک یا چند اسید آمینه‌ ضروری هستند؛ به همین دلیل به آن ها پروتئین‌های ناقص گفته می‌شود. گیاه‌خواران با مصرف انواع مختلف غذا ها تلاش می‌کنند تا اسید های آمینه‌ ضروری بدن‌شان را تأمین کنند.

البته در کنار این دسته‌بندی کلی، انواع مختلف از این ماده به نام های دیگری هم شناخته می‌شود؛ برای مثال، پروتئین موجود در شیر یا ماست، کازئین و پروتئین وی نامیده می‌شود. گوشت یا ماهی و مرغ کلاژن و میوزین دارند. حبوبات حاوی لژومین و تخم مرغ هم حاوی تعداد زیادی آویدین و آلبومین است.

 

چرا پروتئین حیوانی؟

اگر می‌خواهید رژیم پروتئین بگیرید، باید حتما از دو نوع آن یعنی گیاهی و حیوانی استفاده کنید؛ البته نوع حیوانی آن با انواع مواد غنی و ویتامین هایی مثل B12  ، ویتامین D ( در قارچ و دیگر مواد غذایی ) و اسید چرب امگا 3 ( در گوشت، مرغ یا ماهی) در اولویت مصرف هستند.

درواقع، شما باید پروتئین هایی را مصرف کنید که همه اسید آمینه های ضروری و لازم بدن شما را در اختیارتان بگذارند؛ اصولا پروتئین های حیوانی چنین ویژگی دارند.

به گفته متخصصان تغذیه، چون بافت های بدن حیوانات ویژگی هایی مشابه بافت های انسانی دارد، مصرف پروتئین حیوانی نیاز های بیشتری را در بدن ما رفع می‌کند؛ بنابراین اگر شما محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ یا فراورده های لبنی مصرف می‌کنید، باید گفت که بدن‌تان در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت.

 

مزایای پروتئین‌ گیاهی

رژیم‌ هایی سرشار از پروتئین‌ های گیاهی مثل رژیم‌ های گیاه‌خواری ( وگان ) مزایای بسیاری دارند. مطالعات نشان می‌دهد که گیاه‌ خواران نسبت به افراد معمولی وزن کمتری دارند، کلسترول و فشار خون آن ها نیز پایین‌تر است؛ همچنین احتمال ابتلا به سرطان، سکته و بیماری‌ های قلبی- عروقی در این افراد بسیار کمتر است.

علائم کمبود پروتئین

مصرف میزان مناسب این ماده به عوامل بسیاری وابسته است که از آن جمله می‌توان به سطوح  فعالیت، سن و توده عضلانی بدن افراد اشاره کرد که قطعا با هم تفاوت های زیادی دارد.

اگر شما به هر دلیلی این ماده را به اندازه کافی مصرف نکنید؛ قطعا به زودی بدن‌تان بیمار خواهد شد؛ چه نشانه هایی می‌توانند در بدن شما زنگ خطری برای کمبود پروتئین باشند؟

  • کاهش وزن
  • ضعف عضلانی و تورم
  • فشار خون پایین و ضربان قلب پایین
  • مشکلات کبد
  • مشکلات مو، پوست و ناخن

 

خواص پروتئین

چرا باید پروتئین بخوریم؟ گیاهی یا حیوانی آن فرقی نمی‌کند؛ چیزی که مهم است تعادل در رژیم غذایی شما است.

لاغری

مصرف این ماده می‌تواند در کاهش وزن و لاغری به شما کمک کند. همانطور که می‌دانید برای کاهش وزن لازم است تا کالری کمتری دریافت کنیم و از طرفی کالری بیشتری نیز بسوزانیم. مصرف این ماده می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن سوخت کالری را افزایش دهد و با کاهش اشتهای شما برای بدن‌تان چربی سوزی انجام دهد؛ درواقع، پروتئین تأثیر بسیار سیر‌کننده تری نسبت به کربوهیدرات و چربی دارد.

عضله سازی

یک رژیم خوب برای ورزشکاران عضله ساز؛ رژیم پروتئین!

عضله ها به طور معمول از پروتئین تشکیل شده‌اند. همانند بسیاری از بافت های بدن عضلات هم دائما در حال شکست و بازسازی هستند. برای به دست آوردن عضلات باید سنتز پروتئین بیشتری در بدن رخ بدهد؛ بنابراین این رژیم می‌تواند به شما به خصوص ورزشکاران و بدنسازان کمک زیادی بکند.

 

رژیم پروتئین بگیرید

همانطور که گفته شد، مصرف این مواد می‌تواند به لاغری و عضله سازی بدن شما کمک کند؛ البته با رعایت مقدار، میزان و تعادل در آن.

بهترین منابع پروتئین گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی هستند. این غذاها تمام اسید آمینه های ضروری بدن را تأمین می‌کنند. به علاوه برخی غذا های گیاهی نیز پروتئین بالایی در خود دارند؛ این غذا ها عبارتند از کوینولا، حبوبات و آجیل، عدس، لوبیا و دانه های سویا.

همانطور که گفته شد، پروتئین های حیوانی دسته‌بندی کامل تری به نسبت گیاهی دارند؛ این بدان معنی نیست که شما در رژیم غذایی تان تناسب را به هم بزنید؛ پس بهتر است از هر دو منبع حتما استفاده کنید.

بنابراین، از آنجا که بدن شما این ماده را ذخیره نمی‌کند، اینکه هر روز به‌ اندازه کافی از رژیم غذایی خود پروتئین دریافت کنید، مسئله بسیار مهمی است؛ پس این نکته را هرگز فراموش نکنید.

برچسب ها: پروتئین ، سلامت ، عضله
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: