bazarnews

کد خبر: ۶۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
بیماری های عصبی ناشی از سموم غذایی احتمالا از بیماری های ناشی از آلوده کننده های شیمیایی مواد غذایی بیشتر است. محققان می‌گویند اثرات منفی عصبی وابسته به اجزای سمی گیاهی یک مسئله بهداشتی جهانی قابل توجه است.

برخی از این غذاها می‌تواند باعث انسفالوپاتی حاد، ضعف عضلانی اندام تحتانی، ناتوانی حرکتی شود. این وضعیت ها در کمبود مزمن مواد غذایی، سودء تغذیه، کمبود ویتامین، حذف ناکافی سموم با روش های پخت و پز اتفاق می افتد.
این مواد غذایی بیشتر در کشور‌های فقیر رشد می‌کنند و مصرف می‌شوند. این گیاهان در خشکسالی رشد می‌کنند و از باد شدید و آتش سوزی زنده می‌مانند. خاک ضعیف و خشک می‌تواند باعث افزایش غلظت سموم در این مواد غذایی شوند. در شرایط سخت این مواد منبع تغذیه می‌شوند و باعث بروز بیماری در تعداد قابل توجهی از مردم می‌شوند.
میوه آکی (Ackee)
این میوه توسط یک درخت همیشه سبز بومی آفریقای غربی تولید می‌شود. میوه آکی بخشی از غذای ملی جامائیکا است. این میوه خوشبو، معطر و شیرین است. این میوه به دلیل هیپوگلیسمی شدید باعث آنسفالوپاتی می‌شود. این بیماری که به نام استفراغ جامائیکا نیز نامیده می‌شود مربوط به خوردن میوه‌های نارس، استفاده مجدد از آب مورد استفاده در پخت و پز گیاه آکی، سوء تغذیه مزمن و سلول‌های داسی شکل است.
میوه لیچی (Lychee)
میوه Lychee باعث مسمومیت می‌شود. در مناطق تولید این میوه هنگام برداشت محصول سندروم آنسفالیت اتفاق می‌افتد. هنگامی که کودکان ضعیف میوه‌های نارس که روی زمین هستند را می‌خورند روز بعد با تشنج بیدار می‌شوند و در نهایت کما و مرگ عاقبت آنهاست. مسمومیت با لیچی در هند، آسیا، بنگلادش، ویتنام و چین گزارش شده است.
گراس‌پا (grasspa)
گراس‌پا یک نوع از حبوبات با پروتئین بسیار بالاست و حاوی یک آمینو اسید سمی است که باعث پاراپازی اسپاستیک مزمن و فلج کننده می‌شود. این تاثیرات در افرادی با سوء تغذیه بیشتر است. این اثر در جمعیت‌های فقرزده بنگلادش، هند و آفریقا رخ می‌دهد و بیشتر در مردان دیده می‌شود.
میوه کاساوا
کاساوا می‌تواند غده‌ای نشاسته‌ای تولید کرده و در خاک‌های خشک رشد کند بنابراین منبع اصلی تغذیه در جمعیت‌های فقیر ایالات کرالا هند و آفریقا است. این کربوهیدارت‌های غذایی به تنهایی غذای 500 میلیون آفریقایی را تامین می‌کند. هنگام رشد در شرایط خشکسالی، سطح سم افزایش می‌یابد. برخی از گونه‌های تلخ این ریشه که حاوی ترکیبات گلوکوزید هستند و باعث ایجاد اسید سیانیک می‌شوند، مسمومیت با کاساوا را ایجاد می‌کنند. به طور کلی، ریشه با خیساندن در آب یا رنده کردن آن و سپس گرم کردن یا قرار دادن در آفتاب، سم زدایی می‌شود. مسمومیت با سیانید از رسیدن اکسیژن برای تنفس جلوگیری می‌کند و باعث سردرد، سرگیجه، شکم درد و استفراغ می‌شود. در صورت مسمومیت با کاساوا هیچ درمانی وجود ندارد. 

برچسب ها: میوه ، سلامتی ، بیماری
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: