bazarnews

کد خبر: ۶۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
خسرو ابراهیمی نیا نائب رئیس اتاق اصناف تهران در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: در روند کاهش قیمت ها، آمار و رقم جایگاه خاص خود را دارد که در این بررسی 83 قلم کالا از تیرماه روند کاهشی داشته و جلوی افزایش قیمت نیز گرفته شده است.او با بیان اینکه عناصر مختلفی در کاهش قیمت‌ها نقش دارند، افزود: یک از عنصر‌های اساسی اتاق اصناف اتاق تهران، اتحادیه‌های زیر پوشش اتاق و اعضای واحد‌های صنفی است که در تهران و کشور حضور دارند.

او افزود: با توجه به 8 هزار واحد صنفی در کشور، یک واحد صنفی مثل بازار می‌تواند با توازن عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کنترل کند همچنین حضور مستمر اتاق اصناف، بخش بازرسی اتاق اصناف در سطح شهر تهران و هماهنگی با وزارت صمت و سازمان صمت استان تهران و سازمان مصرف کننده، اراده قوه قضائیه و اراده حاکمیت بر اساس شفاف سازی و تعامل با اتاق اصناف و تفویض بخشی از فعالیت بخش کشاورزی به وزارت صمت موجب آرامش واحد صنفی و اصناف شده است.

 

نائب رئیس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه اصنافی که دارای پروانه کسب و زیر نظر اتحادیه هستند تخلف نمی‌کنند، افزود: تخلفات بیشتر مربوط به واحد‌های صنفی است که فاقد پروانه هستند.مهرداد ایزدی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت نیز گفت: سازمان حمایت در بانک قیمتی با حضور کارشناسان قیمت 130 قلم کالا را هر روز به صورت مستمر پیگیری و در سامانه ثبت می‌کند. همچنین گزارش 100 قلم کالا داریم که برای مراجع ذی ربط ارسال می‌شود که این اطلاعات قیمتی به بانک مرکزی و مرکز آمار به بررسی قیمت‌ها در سطح کشور کمک می‌کند.

 

وی افزود: در سال 74 به دلیل خلا در وزارت بازرگانی، نیاز به رصد مستمر بود که امروزه نیز سامانه https://124.ir را داریم که در این سامانه قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم به صورت مستمر و روزانه رصد می‌شود. در بررسی قیمت‌ها گزارش روزانه ارائه می‌شود. همچنین تغییرات یک روز به نسبت میانگین روز قبل از آن را داریم و مقایسه تغییرات در یک هفته را نیز بررسی می‌کنیم.
 

 

ایزدی گفت: طیف وسیع کالا‌های دیگر متناسب با نیاز کشور نیز در سامانه رصد می‌شود. در مقطع بررسی شده 53 کالا از 100 قلم کالا کاهشی بوده و 18 قلم کالا تغییری نداشته است. این گزارش قیمت روز 24 مهرماه به نسبت متوسط ماه قبل بوده است که تغییرات اعلام شده است.به گفته وی، بیشترین میزان افزایش مربوط به جوجه یک روزه و خیار و چند مدل تیرآهن بوده و بیشترین کاهش نیز به سیب زمینی اختصاص داشته است که در آن روز 34 درصد کاهش قیمت داشته است.

 

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت گفت: اگر شاهد آرامش در بازار هستیم ماحصل همکاری همه عوامل از جمله دولت، اصناف و به خصوص مردم است. مردم می‌توانند با ورود به سامانه اعلام شده قیمت مصوب کالا‌ها را مشاهده کنند و در صورت تخلف در قسمت شکوائیه تخلفات را اعلام کنند که بعد از بررسی و تائید شکوائیه برای متخلفان پرونده تشکیل می‌شود، بررسی شکوائیه‌ها در همان روز انجام می‌شوند.او افزود:در شش ماهه اول امسال حدود 2 میلیون بازرسی از واحد‌های صنفی داشته ایم که با همکاری اصناف، بازرسین سازمان حمایت و کمک مردم انجام شده است.

 

مهرداد ایزدی با بیان اینکه رصد مستمر قیمت در سامانه کنترل قیمت https://124.ir به صورت روزانه انجام می‌شود و در جلسه کارگروه تنظیم بازار با مدیریت وزارت صمت و بازرگانی قیمت‌ها از تولید تا توزیع بررسی و رصد می‌شود.او افزود: حدود 159 هزار تخلف در زمینه عدم درج قیمت در زمینه گرانفروشی، عدم صدور فاکتور گزارش شده است که بر اساس اسناد پرونده تشکیل می‌شود؛ شکوائیه‌ها نیز به دقت بررسی و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

برچسب ها: دولت ، کالا ، ارزانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: